עוד אישוש שהמשק חוזר לשגרה: המסחר באונליין רשם גידול בדצמבר

לאחר שבתחילת המלחמה נרשמה ירידה בהזמנות הישראלים מאתרים בינלאומיים, בדצמבר נרשמת עלייה משמעותית ברכישות • מי שמשלם את המחיר הם האתרים המקומיים, ובעיקר טרמינל X, נספרסו ודלתא • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בארץ

אתרי האיקומרס מנסים למשוך צרכנים / אילוסטרציה: Shutterstock
אתרי האיקומרס מנסים למשוך צרכנים / אילוסטרציה: Shutterstock

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,200 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. 

הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על-פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.

בחודש דצמבר 2023 חלה עלייה מצרפית של כ־8% ברכישות הישראלים באתרי האונליין בהשוואה לחודש הקודם - כך עולה מהדירוג החודשי של גלובס ושופ אנליטיקס. החל מהחודש בוחן הדירוג אתרים ישראלים בנפרד ואתרים בינלאומיים בנפרד, והממצאים מצביעים על עלייה משמעותית בהזמנות מאתרים בינלאומיים - לאחר שבתחילת המלחמה נרשמה ירידה ברכישות מהם. הנפגעים הגדולים ממגמה זו הם האתרים הישראלים, שבהם חלה ירידה במספר ההזמנות לעומת נובמבר

"צינור החמצן של הסחר המקוון" שוב מחובר: הטיסות חוזרות ואיתן המשלוחים מסין
ארבעה אתרי מכירות אונליין ישראליים נסגרו בשבוע אחד. למה זה קרה?

יוצא דופן הוא האתר הסיני שיין, שרושם ירידה מתמשכת במספר ההזמנות ממנו. נזכיר כי בתחילת המלחמה נשמעו קריאות לחרם על האתר, בעקבות מכירת דגלי פלסטין ואי־התייצבות לצד ישראל. מקורב לחברה הסביר אז לגלובס כי "קיימת מלחמת כוחות בארגון. הם עובדים מתוך מדינה קומוניסטית, ויש להם לקוחות בכל העולם. הם האחרונים שיקחו צד". כעת נראה כי להחלטה זו יש מחיר.

"ההתאוששות של האיקומרס בדצמבר משקפת את תהליך החזרה לשגרה של המשק", אומר נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס. "הישראלים חוזרים בהדרגה לאתרים הבינלאומיים, רוכשים שוברי הנחה מוזלים לקולנוע, ומזמינים את החופשה הבאה בחו"ל".

ההצלחה של Temu

האתרים הבינלאומיים רשמו בדצמבר מגמת התאוששות, עם עלייה של כ־22% במספר הרכישות לעומת נובמבר. במקום הראשון בדירוג נמצא עלי אקספרס, שרושם עלייה של 41% במספר ההזמנות לעומת החודש הקודם. לצד המוצרים הקבועים שישראלים נוהגים לרכוש באתר בולטת גם רכישת שרשראות מגן דוד, ברוח התקופה.

ענף התיירות רושם נוכחות כפולה בדירוג הבינלאומי. אתר הזמנת החופשות בוקינג (מקום חמישי) רושם קרוב לפי שניים הזמנות בדצמבר בהשוואה לנובמבר, כאשר היעדים הפופולריים הם באירופה (פראג, אמסטרדם, אתונה), וגובה הזמנה ממוצעת עומד על כ־1,600 שקל. במקום העשירי נמצא אתר הלינות לתיירים Airbnb.

בחודשים האחרונים תופס תאוצה בישראל האתר הסיני Temu, שהחודש נמצא במקום השביעי, למרות פרסומים על חשש של גולשים מפני שימוש לרעה בפרטי האשראי שלהם ותלונות של רוכשים ברשתות החברתיות על איכות המוצרים. גובה הזמנה ממוצעת באתר עומד על 174 שקל (פי שלושה מעלי אקספרס).

חג הפורים יחול השנה בסוף חודש מרץ, אך הביקוש לתחפושות מתחיל כבר כעת. בעשירייה השנייה נמצא אתר התחפושות Halloweencostumes, שעשוי אף להיכנס לעשירייה המובילה בחודשיים הבאים.

סגירת המרקטפלייסים

בדצמבר נרשמה ירידה של כ־9% במספר ההזמנות באתרים הישראלים, בהשוואה לחודש הקניות נובמבר, שהיה רווי במבצעים. נזכיר גם כי בנובמבר עלה קמפיין נרחב לרכישות כחול־לבן, אך נראה כי האפקטיביות שלו הייתה קצרה, והצרכן הישראלי חזר לאתרים הבינלאומיים. האתרים שרשמו את הירידה המשמעותית ביותר הם טרמינל X, נספרסו ודלתא.

במקום הראשון נמצאת קמעונאית המזון שופרסל, שסגרה בדצמבר את פעילות המרקטפלייס שלה, בשל חוסר כדאיות בהפעלתו. בסיכום ינואר ניתן יהיה לראות האם תהיה לכך השפעה על הנתח שלה ברכישות האונליין.

במקום השני נמצא אתר סופר־פארם (שהמרקטפלייס שלו נחשב מצליח, עם מכירות המוערכות ביותר מ־100 מיליון שקל בשנה); ואחריו אתר KSP, עם ממוצע הזמנה שעומד על כ־470 שקל.

האתר הישראלי של ענקית האופנה הספרדית זארה מזנק בדצמבר למקום החמישי, עם מספר הזמנות גבוה פי שלושה מהחודש שלפניו, ככל הנראה הודות למבצע סוף עונה שהתקיים באתר. גובה הסל הממוצע עמד על 481 שקל.

אתר המתנות BUYME רושם גידול של 41% בהזמנות דצמבר לעומת נובמבר, הנובע מרכישת שוברי מתנה לחג החנוכה ושוברי מתנה לשותפים במאמץ המלחמתי. בנוסף, האתר הציע שוברים להדפסות בדפוס בארי.

במקום ה־11, מחוץ לעשירייה, נמצא האתר של חברת התעופה הישראלית אל על. האתר רושם בדצמבר עלייה של כ־63% במספר הזמנות הטיסות, כאשר היעדים הפופולריים הם פראג ואמסטרדם.

נזכיר כי בדצמבר הוכרז על סגירת האתרים GROO ועזריאלי.קום, מה שהוביל לירידה של כ־50% בהזמנות מהם. נראה כי הישראלים מתחילים לחפש אתרי מרקטפלייס חלופיים, כדוגמת LastPrice הממוקם החודש בעשירייה השנייה.

"ההכרזה של עזריאלי ומליסרון על כישלון המרקטפלייסים שלהם מהווה הוכחה לכך שמודל כלכלי של אתר מכר ארצי עצמאי עם עלויות ייעודיות וכבדות, על בסיס עמלה בלבד, הוא מסוכן", מציין יעקובי.

רכישות כוחות הביטחון

מהניתוח עולה כי הישראלים רכשו בדצמבר בכ־32 מועדוני צרכנות וכרטיסי אשראי, וכי נרשמה עלייה של כ־20% בהשוואה לנובמבר. מועדון פיס פלוס רשם עלייה של כ־38%, ומועדון "בהצדעה" המזוהה עם כוחות הביטחון רשם עליה של כ־48% בהשוואה לחודש הקודם.

ההטבות המבוקשות ביותר שייכות לרשת מקדונלד'ס, המהווה עוגן מוכח בתחום מועדוני הצרכנות. מקדונלד'ס הציגה החודש עלייה של כ־26% ברכישות של שוברים והטבות במועדונים השונים.

רשת סינמה סיטי חוזרת לטבלה, אחרי שבתחילת המלחמה הפעילות שלה הופסקה וגם לאחר מכן נשארה נמוכה. ניתן לראות בכך המחשה לכך שהישראלים מפתחים חוסן, פחות חוששים לצאת לבלות ומתחילים לחזור לשגרה לצד הלחימה.