חברה ישראלית סגרה חוזה של עד 5 מיליון דולר בארה"ב. אז למה המניה נופלת?

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • מניית סטיקספיי התאוששה וזינקה בכ-20%, רייל ויז'ן נפלה בעקבות הנפקה פרטית בדיסקאונט, וברנמילר קיבלה מענק מרשות החדשנות

ניר ברקן וניר ברנמילר / צילום: אריאל ברקן, יח''צ
ניר ברקן וניר ברנמילר / צילום: אריאל ברקן, יח''צ

בסוף השבוע הגיע מדד S&P 500 בארה"ב לשיא, לאחר שעקף את השיא הקודם מינואר 2022. המדד עלה ב-2.1% במצטבר בשני ימי המסחר האחרונים, כשבמקביל מדד נאסד"ק עלה ב-3% ומדד דאו ג'ונס עלה ב-1.6%.

חברת תרופות מישראל עוברת לבעלות הודית בשווי של 1.6 מיליארד דולר 
טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים: "יהיו לי מיליונים, אוכל לפרוש מוקדם" 

במקביל, היו גם חברות ישראליות שבלטו במסחר או פרסמו דיווח מעניין. מדובר בשלוש חברות ישראליות קטנות שהחלו להיסחר בוול סטריט במהלך שנת 2022 - אחת במיזוג ל-SPAC, השנייה בהנפקה קטנה והשלישית ברישום למסחר.

סטיקספיי: המניה זינקה אחרי הירידות החדות

מניית סטיקספיי  קפצה ביום שישי ב-18.5% במחזור מסחר גבוה מהממוצע, מבלי שפרסמה דיווח כלשהו. ייתכן שהסיבה לעלייה היא השתתפות של הנהלת סטיקספיי בכנס משקיעים של בנק ההשקעות נידהאם בסוף השבוע, שכלל גם פגישות עם משקיעים פוטנציאליים. גם לאחר הזינוק במניה, סטיקספיי נסחרת בשווי צנוע למדי של 29 מיליון דולר, שנה ושלושה חודשים לאחר שהפכה לחברה ציבורית לפי שווי של 365 מיליון דולר.

סטיקספיי, המנוהלת על-ידי ניר ברקן, עוסקת בתחום תקשורת הלוויינים ומספקת שבבים וטכנולוגיות בתחום. מניית החברה הייתה אחת המאכזבות ביותר בין הישראליות בוול סטריט בשנת 2023, עם ירידה של 95.3%. מאז השפל אליו נפלה בשנה שעברה, ובעיקר בזכות העלייה בסוף השבוע האחרון, המניה התאוששה ועלתה בכ-20%.

רייל ויז'ן: המניה נפלה בעקבות הנפקה פרטית בדיסקאונט

עוד חברה ישראלית קטנה שאיבדה חלק גדול משוויה מאז שהתחילה להיסחר בוול סטריט היא רייל ויז'ן  מרעננה, המפתחת טכנולוגיה לתעשיית הרכבות. בימים חמישי ושישי בשבוע שעבר איבדה מניית החברה 27.5% במצטבר, והיא נסחרת כעת בשווי של 4 מיליון דולר בלבד, פחות משנתיים לאחר שהונפקה לראשונה בשווי של 24 מיליון דולר.

הטכנולוגיה של רייל ויז'ן נועדה להגביר בטיחות ויעילות ולהפחית את הוצאות מפעילי הרכבת. בשבוע שעבר דיווחה החברה על הנפקה פרטית של יחידות הכוללות מניות וכתבי אופציה שלה לחברת השקעות ומשקיעים נוספים. המשקיעה הראשית, חברת ההשקעות, תרכוש יחידות ב-2.5-3 מיליון דולר, בהנחה על מחיר המניה בבורסה. הדיווח על הגיוס הגיע יום אחרי שרייל ויז'ן הודיעה על חוזה חדש ומנייתה זינקה. החוזה, עם לקוח אמריקאי, הוא בסכום שיגיע עד 5 מיליון דולר (1 מיליון דולר בשלב הראשון של החוזה) ומהווה לדברי החברה כניסה שלה לארה"ב.

ברנמילר: מקבלת מענק מרשות החדשנות

חברת הקלינטק ברנמילר אנרג'י  נרשמה למסחר בנאסד"ק במאי 2022, כשבמקביל מנייתה נסחרה אז גם בבורסה בתל אביב (ממנה נמחקה במהלך 2023). כשהודיעה על כוונתה להירשם למסחר בארה"ב, שוויה היה כ-230 מיליון שקל, אך כיום לאחר שמנייתה נפלה ב-86% מיום המסחר הראשון בה בנאסד"ק, שווי החברה עומד על 13 מיליון דולר בלבד. מנכ"ל החברה הוא היזם אבי ברנמילר.

בימי המסחר האחרונים של השבוע שעבר, מניית ברנמילר נסחרה ביציבות, לאחר שדיווחה על מענק בסך 450 אלף דולר שהיא מקבלת מרשות החדשנות בישראל, כחלק מפרויקט אימוץ אנרגיה מתחדשת של בית החולים וולפסון, במטרה להורדת טביעת הרגל הפחמנית שלו ולחיסכון בעלויות. מניית ברנמילר עלתה מוקדם יותר החודש לאחר שהחברה דיווחה על הסכם הבנות לא מחייב עם חברה אמריקאית שתפיץ את מוצרי ברנמילר בצפון מזרח ארה"ב.