מדוע מחירי השכירות ירדו בזמן המלחמה? זו תשובתו של בנק ישראל

דוח המדיניות המוניטרית של בנק ישראל מסביר מה עומד מאחורי הירידה במחירי השכירות בחודשי המלחמה • למרות הירידה הדרמטית בשלהי 2023, בשקלול שנתי מחירי השכירות עלו בכ-4%

שכר דירה / צילום: Shutterstock, Kanjana Kawfang
שכר דירה / צילום: Shutterstock, Kanjana Kawfang

האם סולידריות חברתית היא זו שגרמה לירידה במחירי השכירות במהלך חודשי המלחמה ב-2023? לפי דוח בנק ישראל, שהתפרסם היום (א'), התשובה היא כן. ניתוח הבנק מציג כי "את הירידה החודשית של המדד אפשר להסביר באפקט הסולידריות בקרב משכירי הדירות שייתכן כי נמנעו מהעלאת מחירים בתקופת המלחמה".

הטבה של 10 מיליארד שקל: פעם אחר פעם מאיימים במשרד האוצר בביטול הטבת המס לחוסכים בקרנות ההשתלמות 
איפה באזור המרכז אפשר לקנות דירת 5 חדרים בשלושה מיליון שקל? 

הנתונים פורסמו במסגרת דוח המדיניות המוניטרית למחצית השנייה בשנת 2023, המפורסם באופן קבוע ע"י הבנק ומשקף לציבור את תמונת המצב המקרו כלכלית של המדינה במגוון תחומים ובהם שוק הדיור.

הדוח מראה כי בשוק השכירות, חלה מגמת ירידה בחודשי המלחמה בשלהי שנת 2023. בחודשים אוקטובר ונובמבר ירדו מחירי השכירות ב-0.3% וב-0.8% בהתאמה, זאת לראשונה מזה שנתיים וחצי. למרות הירידה הדרמטית בחודשי המלחמה, מחירי השכירות עלו בשקלול השנתי בכ-4%.

עם זאת, השינוי בשוק השכירות נובע ככל הנראה ממגוון סיבות בנוסף לסולידריות חברתית. הגיוס הנרחב של אנשי המילואים המצויים בדרום ובצפון מנע מהם לחדש את החוזה במקום מגוריהם, פרט לכך, מספר רב של אנשים לא חידשו את חוזה השכירות וחזרו לגור בקרבת הוריהם, בין היתר בשל חוסר הוודאות, הרצון להתקרב למשפחה ולמרחב מוגן. כך, חל שינוי בביקוש לדירות בשל המצב שהביא להכרח מצד בעלי הדירות להתגמש במחיר השכירות ולהוריד את המחירים.

התמונה בשוק השכירות מתרחשת במקביל לשינוי מגמה גם במחירי הדיור. מחירי הדירות החלו לרדת לראשונה מאז 2018, ושיעור הירידה נאמד בסוף השנה בכ-1.3%.