בעיה בגודל 30 מיליארד דולר: איך אוקראינה יכולה להמשיך להילחם בלי סיוע זר

קייב יכולה לעכב תשלום משכורות או אפילו לחזור להדפיס מזומן אם מימון מארה"ב ומהאיחוד האירופי לא יגיע

זלנסקי פוגש את ביידן בבית הלבן, ספטמבר / צילום: ap, Evan Vucci
זלנסקי פוגש את ביידן בבית הלבן, ספטמבר / צילום: ap, Evan Vucci

לאוקראינה ייגמר הכסף תוך כמה חודשים והיא תיאלץ לנקוט צעדים כלכליים כואבים כדי להמשיך להפעיל את הממשלה אם סיוע מארה"ב או מאירופה לא יגיע, כך אומרים כלכלנים אוקראיניים ופקידי ממשלה במדינה.

חוקרים שבדקו עשרות סכסוכים ברחבי העולם מגלים - כך נגמרות מלחמות
הוא הזהיר מפני אסון גרעיני באוקראינה. ואז הוא הושלך לכלא רוסי ועונה.

ארה"ב והאיחוד האירופי, התומכות הפיננסיות הגדולות ביותר של אוקראינה, הבטיחו לקייב מיליארדי דולרים בסיוע פיננסי וצבאי חדש. אבל הבטחות משני המקורות עוכבו בגלל מאבקים פנימיים בוושינגטון ובבריסל. בזמן שמנהיגים פוליטיים מתעקשים על כך שחבילות הסיוע בסופו של דבר יעברו, מבחינת אוקראינה, התזמון קריטי.

המדינה ניצבת מול גירעון פיננסי של יותר מ־40 מיליארד דולר השנה, מעט פחות מהגירעון של 2023. מימון מארה"ב ומהאיחוד האירופי צפוי לכסות כ־30 מיליארד דולר מזה. הכסף נחוץ כדי להמשיך להפעיל את הממשלה ולמימון משכורות, פנסיות וסובסידיות לאזרחי המדינה.

אוקראינה החלה מס רווחים על בנקים, שינתה ייעוד של חלק מתקבולי המס והגבירה את ההלוואות המקומיות, צעדים אלה אמורים לכסות את ההוצאה התקציבית עד סוף פברואר, על פי משרד האוצר של אוקראינה.

"הצעדים האלה מוגבלים בהשפעתם", אמרה אולגה זיקובה, סגנית שר האוצר של אוקראינה. "כל השותפים שלנו מבינים את תחושת הדחיפות" להשיג מימון נוסף, אמרה.

אולגה זיקובה, סגנית שר האוצר של אוקראינה / צילום: יוטיוב
 אולגה זיקובה, סגנית שר האוצר של אוקראינה / צילום: יוטיוב

הממשלה תאלץ לנקוט צעדים נוספים כדי לשמור מזומנים אם הסיוע לא יגיע במהרה. עיכובים בחבילות סיוע צבאי עלולות לפגוע גם במאמצי אוקראינה בשדה הקרב, שנתקעו במידה מסוימת לאחר מתקפת נגד כושלת.

קייב יכולה, אם כן, לקנות לעצמה עוד כמה חודשים על ידי עיכוב תשלום משכורות או לקיחת הלוואות אפילו גדולות יותר מהבנקים והמשקיעים המקומיים. בסופו של דבר, ייתכן שהמדינה תיאלץ להדפיס כסף, אסטרטגיה שבמדינות כמו וונצואלה גרמה לקריסה כלכלית מלאה.

האוקראינים חוששים שהעיכובים האחרונים מאותתים על צרות נוספות בהמשך. דיונים עם בנות ברית בינלאומיות החלו להתמקד בשאלה איך אוקראינה יכולה להגיע לעצמאות פיננסית כשהמלחמה נגררת לשנתה השלישית.

כלי רכב צבאיים אוקראינים. הרבה מהציוד פותח לפני עשרות שנים, כשאוקראינה עדיין הייתה חלק מברית המועצות / צילום: ap, Kateryna Klochko
 כלי רכב צבאיים אוקראינים. הרבה מהציוד פותח לפני עשרות שנים, כשאוקראינה עדיין הייתה חלק מברית המועצות / צילום: ap, Kateryna Klochko

שמירה על כלכלה יציבה נמצאת בבסיס יכולתה של אוקראינה להמשיך להילחם. הכלכלה הרוסית הגדולה הרבה יותר קיבלה אמנם מכה מהסנקציות המערביות, אבל השתקמה מאז לאחר שמוסקבה מצאה קונים חדשים לנפט שלה ומיקדה משאבים פנימיים בייצור צבאי.

ללא יציבות כלכלית, "יהיה מאוד קשה להילחם במדינה שהיא הרבה יותר גדולה מאוקראינה ויש לה הרבה יותר כוח אדם", אמרה אולנה בילן, כלכלנית ראשית ב־Dragon Capital, בנק השקעות אוקראיני. "אם התקציב לא מספיק רק כדי לשלם פנסיות ומשכורות, מאיפה יהיה בו הכסף לקנות חימושים?"

אולנה בילן, כלכלנית ראשית ב־Dragon Capital, בנק השקעות אוקראיני / צילום: יוטיוב
 אולנה בילן, כלכלנית ראשית ב־Dragon Capital, בנק השקעות אוקראיני / צילום: יוטיוב

חלק מהכלכלנים באוקראינה מהססים להתנבא כמה זמן יכולה המדינה להסתדר בלי סיוע זר, מחשש שזה יכול לחתור תחת תחושת הדחיפות שהם מנסים לשדר לבנות בריתה של אוקראינה במערב.

"מהמקום בו אנו יושבים באוקראינה, אנחנו חייבים להימנע מבניית תסריטים נעימים איך אוקראינה יכולה לשרוד, או שלא נוכל לאכול במשך שלושה חודשים", אמרה נטליה שפובל, מנהלת KSE Institute, מכון מחקר בביה"ס לכלכלה של קייב.

חששות לגבי היציבות הפיננסית של אוקראינה מכבידות גם על המטבע הלאומי, הריבניה. הבנק המרכזי הוציא 3.6 מיליארד דולר נטו בדצמבר לייצוב המטבע, ההתערבות החודשית הגדולה ביותר מאז הימים הראשונים של המלחמה.

הרפובליקנים בארה"ב חוסמים חבילות סיוע לקייב

מאז הפלישה הרוסית בפברואר 2022, ארה"ב והאיחוד האירופי יחד היו אחראיות לכ־70% מהסיוע הפיננסי שקיבלה אוקראינה. אוקראינה חשבה שתקבל מימון נוסף משתי בנות ברית אלה מוקדם יותר השנה.

במקום זה, חבילת הסיוע של האיחוד האירופי, בשווי 50 מיליארד אירו המתפרשת על פני ארבע שנים, נחסמה על ידי ראש ממשלת הונגריה וויקטור אורבן, שיש לו קשרים עם הקרמלין. פוליטיקאים באיחוד מקווים שפסגה ב־1 בפברואר בבריסל תביא לפריצת דרך. אם זה ייכשל, נשיאת המועצה האירופית, אורסולה פון דר ליין אמרה שהגוש מוכן לעקוף את הונגריה כדי להמשיך לספק מימון.

אורסולה פון דר ליין / צילום: דוברות משרד האנרגיה
 אורסולה פון דר ליין / צילום: דוברות משרד האנרגיה

בארה"ב, רפובליקנים הרוצים שינויים במדיניות הגבול עם מקסיקו חסמו חבילת סיוע בגובה 60 מיליארד דולר שהממשל רוצה להעביר. בשבוע שעבר אותת הבית הלבן שהוא מוכן לוויתורים בנושא ההגירה הלא חוקית כדי לשחרר את הסיוע לאוקראינה וישראל. אבל הסכם שמנסחים בסנאט נתקל שוב ושוב בהתנגדות בגבעת הקפיטול, כשחברי בית הנבחרים הרפובליקנים מוסיפים עוד ועוד דרישות.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שטח את טענתו להמשך הסיוע הפיננסי בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ, בשבוע שעבר, כשאמר: "חזקו את הכלכלה שלנו ואנחנו נחזק את הביטחון שלכם".

וולודימיר זלנסקי / צילום: Reuters, SOPA Images
 וולודימיר זלנסקי / צילום: Reuters, SOPA Images

אוקראינה יכולה לקבץ 8 מיליארד דולר ולאזן את התקציב שלה לשלושה החודשים הראשונים של השנה על ידי שימוש במימון שנותר מ־2023, עיכוב משכורות והוצאות לא חיוניות אחרות והגדלת ההלוואות המקומיות, לפי הערכתה של בילן, הכלכלנית מ־Dragon Capital.

יפן צפויה להעביר החודש כספי סיוע בשווי 1.5 מיליארד דולר והאיחוד האירופי צפוי לשלוח לאוקראינה 4.5 מיליארד אירו במרץ בהלוואת גישור, על פי KSE Institute.

קייב מוציאה כמעט את כל ההכנסה שהיא מקבלת על ביטחון, הוצאה שצפויה אפילו לגדול בגלל שהיא רוצה להוסיף מאות אלפי חיילים נוספים השנה. שליחת כל חייל בודד לקו החזית עולה לאוקראינה מיליון ריבניה בשנה, כ־26 אלף דולר, על פי שפובל ו־KSE Institute.

שפובל צופה שאוקראינה תיאלץ לחזור להדפיס כסף - מה שיסכן גם את היציבות הכלכלית וגם את הסיוע ממלווים כמו קרן המטבע הבינלאומית.

באוקראינה חוששים: הדפסת שטרות היא השלב הבא

בשנה הראשונה של המלחמה הסתמכה אוקראינה מאוד על מה שמכונה מימון מוניטרי, בעת שחיכתה לסיוע מערבי, שהתעכב לא מעט פעמים. הבנק המרכזי קנה אגרות חוב ממשרד האוצר, ונתן לממשלה מזומנים. כלכלנים לרוב מעקמים את האף על התנהלות כזו. היא עלולה לגרום לאינפלציה, לשחוק את ערך המטבע ולגרום לאזרחים ולמשקיעים לאבד אמון בכלכלה.

האפשרויות האחרות שעומדות בפני אוקראינה נושאות עימן באופן פוטנציאלי עלויות פוליטיות קשות לזלנסקי. עיכוב תשלום פנסיות או קיצוץ סובסידיות על הוצאות כמו חשבונות חשמל יחריף את הפגיעה בעניים באוקראינה, בעוד שהגבלת ההוצאה על יבוא עלולה לגרום לאי שביעות רצון אצל האוקראינים העשירים יותר שעדיין קונים דברים כמו מכוניות מייצור זר או מוצרי קוסמטיקה.

"מבחינה כלכלית, להדפיס שטרות כסף זה צעד אחרון. מבחינה פוליטית זו הבחירה הראשונה", אמרה שפובל. "זה כל כך אטרקטיבי מבחינה פוליטית. פשוט קליל".

בטווח הארוך יותר, אוקראינה ובנות בריתה דנות באופן בו מאמץ המלחמה יוכל להיות נטל של כלכלת אוקראינה לבד, דרך צעדים הכוללים הגברת גביית מיסים ובניית תעשייה צבאית מקומית.

"אנו מכירים בכך שאנו צריכים להגביר את היכולות שלנו, מבחינה פיננסית וצבאית", אמרה זיקובה, סגנית שר האוצר. היא אמרה שהממשלה מגדילה את המימון לייצור כלי נשק ומל"טים.

ארה"ב ושותפותיה חוקרות גם אפשרות להשתמש בחלק מ־300 מיליארד דולר ברזרבות מוקפאות של הבנק המרכזי של רוסיה לגיבוי הלוואות לאוקראינה.

כלכלנים מזהירים שעלולות לחלוף שנים לפני שמאמצים כאלה יישאו פירות. בינתיים, ההתקדמות הכלכלית של אוקראינה נפגעת בגלל אי היציבות של הסיוע המערבי, אמר מתיאו פטרונה, מנהל הפעילות של הבנק האירופאי לשיקום ופיתוח באוקראינה.

הכלכלה האוקראינית כנראה תצמח בכ־5% ב־2023, על פי הבנק המרכזי. הקצב השנתי של אינפלציה לצרכנים היה 5.1% בדצמבר, ירידה חדה מ־26% בתחילת 2023.

"האירוניה המרה היא שהמצב המקרו כלכלי של אוקראינה טוב מאוד בהתחשב בנסיבות וזה מאה אחוז הודות לרשויות האוקראיניות", אמר פטרונה. "בזבוז כל העבודה הזו יוסיף חטא על פשע".