רמ"י ציינה "עלייה חריגה" במחירי הדיור בירושלים, משה ליאון תקף

בכותרת הודעת רמ"י המבשרת על פרסום שישה מכרזים חדשים בירושלים, נכתב כי הם באים "על רקע העלייה החדה במחירי הדיור בעיר" • במכתב אל מנכ"ל הרשות, כתב ראש העיר כי הטענה לעליית מחירים "שגויה ומטעה", ודרש למשוך שניים מהמכרזים בטענה שהם מנוגדים למדיניות העירייה

משה ליאון, ראש עיריית ירושלים / צילום: ראובן קופיצ'ינסקי
משה ליאון, ראש עיריית ירושלים / צילום: ראובן קופיצ'ינסקי

עוד סיבוב בהתכתשות המתמשכת בין ראש העיר ירושלים, משה ליאון, לבין רשות מקרקעי ישראל: הודעה שהוציאה היום (ב') רמ"י, בה טענה כי נרשמת "עלייה חריגה במחירי הדיור בעיר" גרמה לליאון לשגר מכתב למנכ"ל הרשות, עו"ד ינקי קוינט, בו ציין כי מדובר בטענה שגויה ומטעה - ודרש מקוינט למשוך שניים מהמכרזים שפורסמו, במורדות משואה ובנחל רוממה.

5,000 יח"ד בקריית אתא נרשמו כשיווקים מוצלחים - אך נכשלו
איפה באזור המרכז אפשר לקנות דירת 5 חדרים בשלושה מיליון שקל? 

מדובר בהתנגשות השלישית לפחות בין הצדדים בחודש האחרון, סביב שלושה צעדים שנקטה הרשות בכל הנוגע לשיווק קרקעות בירושלים. צעד אחד היה פרסום תוכנית להקמת שכונה בת כ־8,500 יחידות דיור באזור עין כרם; הצעד השני - תוכנית לבניית 500 יחידות דיור בגבעת משואה; וכעת - פרסום של שישה מכרזים חדשים בעיר, בהם לאותה תוכנית בגבעת משואה, וכן לקרקע באזור נחל רוממה. העירייה, בהובלת ראש העיר ליאון, מתנגדת לבנייה באזורים אלו, שכן מדובר בשטחים פתוחים ובשטחי טבע.

מה באמת קורה למחירים בירושלים?

הפרסום של רמ"י מהיום הוא עבור 1,383 יחידות דיור בשישה מכרזים חדשים, במורדות משואה, ברחוב משה בראזני, בנחל רוממה, בשכונת גונן ב', בשכונת מקור חיים ובאבו טור. נראה שמה ש"הקפיץ" את ליאון יותר מכל בהודעת רמ"י המבשרת על פרסום המכרזים הוא הטקסט שהופיע בכותרת הודעתה על פרסום ששת המכרזים, אשר מציין כי אלו פורסמו "על רקע העלייה החריגה במחירי הדיור בעיר".

"הדהימה אותנו הטענה לפיה מכרזים אלו יצאו לנוכח עלייה חריגה במחירי הדיור בירושלים", כתב ליאון במכתבו לקוינט. "אין טענה שגויה ומטעה יותר מזו. בירושלים אין מחסור ביחידות דיור מאושרות. בשנה האחרונה ניתנו היתרים לכ־7,500 יחידות דיור, שיא כל הזמנים, ובשנה הבאה אנחנו צופים אישור של יותר מ־8,000 יחידות דיור".

עם זאת, כידוע, אישור תוכניות ויחידות דיור אינו מיתרגם באופן מיידי להגדלת היצע הדירות. למעשה, מבדיקת נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על אודות מדד מחירי הדיור, אכן נראה כי מחירי הדירות במחוז ירושלים עלו במשך חודשיים ברציפות - ב־2.2% באוקטובר וב־1.6% בנובמבר - בניגוד למגמה ברוב חלקי הארץ, ובשיעור הגבוה ביותר מכל המחוזות.

על רקע זה, ממשיך ומתייחס משה ליאון במכתבו לאחד מששת המכרזים שפרסמה רמ"י, מכרז ל־27 יחידות דיור ברחוב הפרסה, ומציין כי מחיר המינימום בו הוא כ־46 מיליון שקל, "כ־2 מיליון שקל לכל יחידת דיור (הכוונה היא למחיר הממוצע של קרקע לכל יח"ד שמשקף מחיר המינימום - י"נ). תנאים אלו והיקף הפרויקט אינם מבטאים, בלשון המעטה, מלחמה במחירי הדיור, דבר המדגיש את הניתוק ואת הניגוד בין כותרת הצעתכם לבין המכרזים עצמם".

"עיריית ירושלים והעומד בראשה הם המתווים את המדיניות"

כאמור, ראש העיר דורש כעת במכתבו למשוך באופן מיידי את שני המכרזים בגבעת משואה ובנחל רוממה, המציעים יחד 828 יחידות דיור. "הינכם נדרשים למשוך את המכרזים לאלתר", כתב ראש העיר. "אם לא תעשו כן, תיאלץ עיריית ירושלים ליידע את הציבור ואת היזמים כי מי שייגש למכרזים אלו יניח את כספו על קרן הצבי.

ליאון הוסיף: "הרשות בחרה לצאת למכרזים בניגוד גמור לעמדת העירייה ולעמדתי בעניין זה. נחל רוממה הוא אזור בעל רגישות סביבתית רבה, אשר על־פי מדיניותנו לא נאפשר לקדם בו תוכניות לפיתוח ולבנייה. נראה הדבר כאילו ברמ"י מחפשים באופן דווקני שטחים אשר בנייה בהם פוגעת באופן מיוחד בסביבה. ירושלים, בהתאם למדיניות שעליה הודענו, לא תאפשר לקדם תוכניות בשטחים הפתוחים והירוקים עד למיצוי כל האפשרויות במסגרת העיר בדרך של התחדשות עירונית, ציפוף ובנייה גבוהה לאורך צירי הרכבת הקלה. עיריית ירושלים והעומד בראשה הם אלו המתווים את מדיניות התכנון והפיתוח של העיר. לשם כך נבחרנו".

על אף כל זאת, רשות מקרקעי ישראל בתגובתה ממשיכה לדבוק בטענתה המקורית: "לאור עליית המחירים הגבוהה בירושלים, ובניגוד לירידת המחירים בשאר אזורי הארץ, רמ"י מגדילה את ההיצע בעיר ומשווקת מאות יחידות דיור בעתודות הקרקע האחרונות לבנייה באזור. התחדשות עירונית בהיקפים הנבנים אינה מספקת את הביקושים, ועליית המחירים היא הראיה לכך. על אף שעיריית ירושלים מפרה פעם אחר פעם את הסכם הגג שנחתם עמה ואת הסיכומים שנערכו איתה, אנו סמוכים ובטוחים כי היא תפעל בהתאם לדין, ותחתום על היתרים בתוכניות מאושרות. אם לא תפעל כך, ליזמים עומדת האפשרות לפנות לוועדת ערר ולרשות רישוי ארצית".