דונלד טראמפ | פרשנות

שלב הגמר מתחיל בבחירות בארה"ב: טראמפ מנצח בניו המפשייר ודוהר אל מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות

יריבתו האחרונה במרוץ, ניקי היילי, השיגה "מקום שני מכובד", אבל החמיצה כנראה את הסיכוי האחרון. רק הרשעה פלילית תוכל לעצור אותו • סקרי יציאה: רוב תומכי טראמפ רוצים בצמצום התפקיד האמריקאי בעולם

דונלד טראמפ בערב בחירות הפריימריז בניו המפשייר / צילום: ap, Pablo Martinez Monsivais
דונלד טראמפ בערב בחירות הפריימריז בניו המפשייר / צילום: ap, Pablo Martinez Monsivais

החלק התחרותי של המאבק על מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות הגיע לפנות בוקר אל קיצו. דונלד טראמפ הביס את יריבתו האחרונה בבחירות המקדימות במדינת ניו המפשייר, ומחה בזה את שאריות הספק שמצביעי המפלגה רוצים שידור חוזר של 2020: טראמפ נגד ג'ו ביידן.

ביידן מנצח בניו המפשייר, אבל יריב אלמוני גוזל ממנו 20%
אייווה רומזת לנו ש-2024 עשויה בהחלט להיות השנה של דונלד טראמפ

נראה כי רק עניין אחד עדיין יכול לשלול מטראמפ את המועמדות: הרשעה פלילית באחד המשפטים המתנהלים נגדו. אפילו כאן הסיכוי אינו גדול, מפני שהזמן מתקצר והולך, ותכסיסים משפטיים של פרקליטי טראמפ מקטינים עד מינימום את הסיכוי שהמשפטים יגיעו אל שלב ההכרעה, או אפילו יתחילו.

יתר על כן, סקרי יציאה מן הקלפיות בניו המפשייר מראים כי למחצית המצביעים הרפובליקאים כלל לא אכפת אם טראמפ יורשע בדין. 54% יצביעו בעדו גם אם יימצא חייב באחד המשפטים. מאחר שפרופיל ההצבעה בניו המפשייר אינו משקף את הפרופיל הארצי, והרפובליקאים במדינה הצפון-מזרחית הקטנה הזו נוטים להיות מתונים או ליברליים יותר מעמיתיהם בשאר ארה״ב, הדעת נותנת שהנאמנות לטראמפ בין מצביעי מפלגתו גבוהה הרבה יותר בזירה הארצית.

נאמנותם של הרפובליקאים לטראמפ מקבלת ביטוי דרמטי, כשיוצאי הקלפיות בניו המפשייר נשאלים אם ג'ו ביידן היה המנצח הלגיטימי של הבחירות ב-2020. יותר מחצי הרפובליקאים במדינה הזו משיבים בשלילה.

הנסיבות הפוליטיות היו צריכות להיטיב עם יריבתו של טראמפ, ניקי היילי, שהייתה שגרירתו של טראמפ באו״ם, ושימשה מושלת מדינת דרום קרוליינה במשך שמונה שנים. ערב ההצבעה, יריב אחר של טראמפ, מושל פלורידה רון דסאנטיס, הסתלק מן המרוץ, ולהיילי ניתן מבוקשה: התמודדות ראש-בראש נגד טראמפ.

היא קיוותה להיות המגנט של כל הספקנים. בזכות נוסחת הבחירות בניו המפשייר, היא יכלה גם לסמוך על קולותיהם של לא-רפובליקאים. חוקי הבחירות של המדינה הזו מקילים על מצביעים עצמאים (שהעדפתם המפלגתית אינה רשומה בוועדת הבחירות) להחליט ברגע האחרון באילו מקדימות הם מעדיפים להצביע. הפעם, עצמאים רבים העדיפו להצביע במפלגה הרפובליקאית, בניסיון להחליש את טראמפ.

בזכות תמיכתם, השיגה היילי קצת פחות מ-45% (לפי מניין של 80% מן הקולות). זה לא רע, וזה יותר ממה שחזו לה הסקרים. אבל מקום שני מכובד אינו תחליף לניצחון, בעיקר כאשר היא תלויה בתורמים לתקציב מסע הבחירות שלה.

היילי תמשיך

ניו המפשייר הייתה כמעט ללא ספק הסיכוי האחרון של היילי לשנות את כיוון הרוח. מכאן ואילך, המפה תעניק עדיפות דרמטית לטראמפ. התחנה החשובה הבאה במערכת הבחירות המקדימות תהיה, למרבה האירוניה, מדינת הבית של היילי, דרום קרוליינה; אבל הסקרים מראים כי יתרונו של טראמפ שם עומד על כמעט 40%. אם היא תפסיד במדינת הבית, נראה שיקיץ הקץ על סיכוייה הריאליים.

היא אומרת שהיא גמרה אומר להמשיך את התמודדותה. ההיגיון העיקרי של החלטה כזאת הוא ההנחה שיקרה משהו בשבועות הבאים אשר יוריד את אקספרס טראמפ מן הפסים, וישאיר את היילי בעמדה משופרת לטעון לירושתו. עם זאת, הישארותה מבטיחה לה תשומת לב לא אוהדת מצד טראמפ. הוא יתקוף אותה ללא רחם, מפני שזה מה שהוא עושה באנשים שהוא חושב ל"לא נאמנים". הניסיון מלמד שאויבי טראמפ בתוך מפלגתו אינם נהנים מתוחלת חיים פוליטית ארוכה.

ניקי היילי בערב בחירות הפריימריז בניו המפשייר / צילום: ap, Charles Krupa
 ניקי היילי בערב בחירות הפריימריז בניו המפשייר / צילום: ap, Charles Krupa

ההצבעה בניו המפשייר מתחילה אפוא את שלב הגמר בבחירות לנשיאות. זה יהיה שלב ארוך להחריד, עשרה חודשים דרמטיים. הם נפתחים בתיקו סטטיסטי בין טראמפ לביידן, שרוב חכמי הפוליטיקה האמריקאית חושבים כי הוא מיטיב עם טראמפ.

ביידן: דאגה - ונחמה

הנשיא ביידן ניצח במקדימות של הדמוקרטים בניו המפשייר, אף כי לא השתתף בהן רשמית. תומכיו כתבו את שמו על גיליון ההצבעה. הדמוקרטים לא הכירו רשמית בבחירות של ניו המפשייר, הם רצו שדרום קרוליינה תהיה המדינה המצביעה הראשונה.

לביידן יש בימים האלה מעט מאוד סיבות לאופטימיות. ביום שלישי, בסימן ברור של דאגה, הוא העביר שניים מיועציו הבכירים בבית הלבן אל מטה הבחירות שלו.

במידה שניו המפשייר העניקה לו עידוד כלשהו, נראה שהוא קשור בשאלה שסקרי היציאה הציגו על הפלות מלאכותיות. זה הנושא המפלג את הפוליטיקה האמריקאית זה 50 שנה. 67% מן המצביעים הרפובליקאיים הביעו התנגדות לאיסור ארצי על הפלות. אבל 79% ממצביעי טראמפ הביעו תמיכה באיסור הארצי.

טראמפ עצמו חזר והתפאר בהצלחתו למנות שלושה שופטים עליונים, שהסירו את ההגנה החוקתית על הפלות מלאכותיות, והעבירו את ההחלטה לידי כל אחת מ-50 המדינות. התוצאה הלא-חזויה הייתה התקוממות של מצביעים בשורת מדינות נגד מועמדים מקומיים שתמכו באיסור על הפלות, ונגד יוזמות לחוקק חוקים שימנעו הפלות מעיקרן או כמעט מעיקרן.

תגובה כזאת, אם תתרחש בזירה הארצית, עשויה להטות את הבחירות נגד טראמפ. יהיה מעניין לראות אותו מתהלך על בהונותיו בחודשים הבאים. הוא לא ירצה לקומם מצביעים מתונים, בייחוד נשים באזורי מפתח, אבל גם לא ירצה לאבד את התלהבותם של מצביעים מן הימין הנוצרי, שעמדו לצידו בנאמנות מאז 2016.

לא רוצים ענייני חוץ

שאלה אחרת בסקרי היציאה שתעניין לא-אמריקאים נוגעת למדיניות החוץ של ארה״ב. זה הנושא הרביעי במניין החשיבויות של המצביעים הרפובליקאים, רק 14%, לעומת 37% לכלכלה ו-31% להגירה לא חוקית. חצי מתומכי טראמפ חושבים שארה״ב צריכה להפחית את מעורבותה בעניינים בין־לאומיים.

החודשים הבאים יעמדו בסימן הניסיון להבין את חשיבות המספרים האלה, ואת המידה שבה הם עומדים לשנות את תפקידה של ארה״ב במשברים הבין־לאומיים החשובים של זמננו, מן המזרח התיכון עד אוקראינה. סביר לטעון כי לא כל מה שהיה הוא שיהיה.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.