התוכניות של ארה"ב למזרח התיכון ביום שאחרי המלחמה בעזה לא מצליחות לתפוס תאוצה

היעדים האמריקאיים לאיזור כוללים יצירת קונצזוס בשאלה מי ידאג לסידורי הביטחון ולשיקום רצועת עזה אחרי שישראל תיסוג ממנה

רצועת עזה / צילום: Shutterstock, Val_Yankin
רצועת עזה / צילום: Shutterstock, Val_Yankin

פקידים בכירים בממשל ביידן אומרים כי המסלול לעבר מזרח תיכון יציב יותר עובר דרך הריסות עזה. אבל היעד הזה נתקל שוב ושוב במציאויות הקשות של אזור שהוטל לסכסוך אלים. 

שאלות ותשובות| ארה"ב מקדמת פתרון לעזה עם הסעודים, כשביידן ונתניהו בנתק
WSJ | בדרך למבוך של ח'אן יונס - כך תבצע ישראל את השלב המסוכן ביותר במלחמה

המכות האחרונות לתוכניות הבית הלבן הן המתקפות הנמשכות של כוחות חות'יים בתימן נגד תעבורת ספינות בינלאומית בים סוף - מפגן של תמיכה ערבית במחבלים העזתיים הנלחמים בישראל, שגרם לארה"ב ובנות־בריתה לפגוע בעשרות אזורים בשליטת החות'ים הנתמכים על־ידי איראן בתקיפות מהים ומהאוויר. חילופי האש מושכים את ארה"ב לתוך סכסוך נרחב יותר ומאיימים להחריף מתחים אזוריים.

היעדים של ארה"ב לאזור מצריכים יצירת קונצנזוס בשאלה מי ידאג לסידורי הביטחון ולשיקום עזה אחרי כניסת צה"ל לרצועה. מזכיר מחלקת המדינה אנתוני בלינקן ופקידים אמריקאים בכירים אחרים נסעו למזרח התיכון שוב ושוב מאז מתקפות חמאס ב־7 באוקטובר נגד ישראל, רוב הזמן למטרת ביסוס תמיכה אצל בנות־בריתה הערביות של ארה"ב ובישראל לגבי היום שאחרי ברצועת עזה.

לאחר יותר משלושה חודשים, נעשתה התקדמות מסוימת; ישראל הוציאה מעזה חלק מהכוחות, בתגובה ללחץ האמריקאי. 

היעדים חומקים

בסך־הכול, נראה כי יעדיה של ארה"ב חומקים ממנה בתוך המלחמה המתמשכת וזליגת האלימות לים סוף ומקומות אחרים. מנהיגים ישראליים וערבים החיוניים לכל פתרון נותרים באי־הסכמה איך לעבור לשלב הבא ואילו תפקידים ישחקו.

בחשיבה של ממשל ביידן, תוכניות למשילות בעזה אחרי המלחמה יניחו את היסודות לשינויים יותר גורפים באזור. מאפיינים עיקריים כוללים תהליך מחודש להקמת מדינה פלסטינית, ערבויות ביטחון לישראל ונורמליזציה של היחסים בין ישראל לערב הסעודית. הצעדים האלה יפגעו ביכולתה של איראן לזרוע אי־יציבות, אמרו פקידים אמריקאים, אם כי תוכנית הגרעין שלה עדיין נותרת איום.

בכירים בממשל אומרים כי התוכנית מרחיקת הלכת שלהם בת־השגה, אך תצריך שממשלות באזור יקבלו החלטות קשות.

"קשה לדמיין, אבל זה באמת המסלול היחיד שמבטיח שלום וביטחון לכולם, ומה עוד, זה לא בלתי מעשי, ניתן לעשות זאת", אמר ג'ייק סאליבן, יועצו של הנשיא ג'ו ביידן לביטחון לאומי, בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ ביום שלישי.

"הבעיה", אמר בלינקן בפורום אחר ביום רביעי, "היא להגיע מכאן לשם".

אחת החתיכות הראשונות בפאזל שארה"ב צריכה שתיפול למקומה היא שינוי יותר מובהק בהפעלת הכוח של ישראל ברצועת עזה לפעילות בעצימות נמוכה יותר. זה יאפשר הגברה של משלוחי הסיוע ההומניטרי עבור מאות אלפי אזרחים פלסטינים עקורים שממשלות ערביות רבות אומרות שיש לטפל במצוקתם.

הסדר בין ישראל לחמאס לגבי הפסקת אש, זמנית לפחות - במידה רבה דומה לזה שמתווכים הצליחו להשיג בשלב מוקדם יותר במלחמה - עשוי לשחרר חלקים אחרים בפאזל, כולל השחרור של חלק או כל החטופים שעדיין נמצאים בידי חמאס - יותר מ־130 אנשים. אחר־כך, על־פי תוכניות ארה"ב, יעלה על השולחן שיקום מקיף של הרשות הפלסטינית כדי שתוכל להשתתף בשליטה ברצועת עזה לאחר המלחמה.

מכשול אחד לתוכניות האמריקאיות האלה הוא ממשלתו של בנימין נתניהו. כניסת כוחות צה"ל הרסה חלקים נרחבים מהרצועה המאוכלסת בצפיפות, ועל־פי רשויות פלסטיניות, נהרגו בה יותר מ־23 אלף פלסטינים.

ישראל ממשיכה לחתור ליעדה של חיסול הנהגת חמאס ופירוק יכולות הארגון הצבאיות, ובינתיים הודפת את קריאותיו של בלינקן ופקידים בכירים אחרים לתיאום הדוק יותר בתוכניות ליום שאחרי, בייחוד לגבי מדינה פלסטינית עתידית. 

"גם משחקת גם את תפקיד הכבאי - וגם מציתה שריפות" 

בריאן פינוקיין, פקיד בכיר לשעבר במחלקת המדינה ויועץ בכיר ב־International Crisis Group, ארגון לפתרון סכסוכים המבוסס בבריסל, אמר כי בינתיים הלחץ האמריקאי על ישראל לצמצם את מלחמתה בעזה כדי שתוכניותיה של ארה"ב לייצוב האזור ייצאו לפועל, אינו משיג תוצאות.

"ארה"ב משחקת גם את תפקיד הכבאי, והיא גם זו שמציתה שריפות במזרח התיכון", אמר פינוקיין. "יש מתח מובנה בין תמיכה ללא תנאי במלחמתה של ישראל בעזה לבין ניסיון למנוע הסלמה אזורית, בגלל שאחד הוא הסיבה לשני".

ביידן נעשה יותר ויותר מתוסכל ממניין האזרחים ההרוגים המטפס בעזה, אמרו פקידי ממשל. חלק משיחות הטלפון בין הנשיא האמריקאי לנתניהו הגיעו לפסים מתוחים, אמרו הפקידים, בייחוד כשארה"ב ניסתה לתווך חילופי שבויים ואסירים וסיוע הומניטרי לרצועה בעת שישראל ממשיכה להפציץ את המובלעת.

בכנס גיוס כספים חודש שעבר, גינה ביידן את ההפצצות "חסרות ההבחנה" של ישראל ואמר כי המדינה מאבדת תמיכה באופן גלובלי. 

הסעודים - גורם מרכזי

השתתפות סעודים בסדר של היום שאחרי נראית כמרכיב מרכזי בתוכניות האמריקאיות, אמרו פקידים אמריקאים. הסיכוי ליחסים דיפלומטיים בנורמליזציה הוא פרס גדול דיו לגרום לישראל להיות גמישה יותר לגבי הסידורים בעזה אחרי המלחמה, אמרו.

רק חודש לפני המלחמה בעזה, נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר באופן פומבי כי נורמליזציה עם ישראל מתקרבת. בזמנו, הוא לא ביטא מפורשות דרישה להקמת מדינה פלסטינית, כפי שסעודיה התעקשה במשך עשרות שנים לפני כן.

אבל פקידים סעודים רוצים לראות עצירה של הלחימה בעזה לפני שיתמקדו בתוצאות המלחמה.

"העדיפות שלנו והדגש שלנו הוא על מציאת נתיב לצמצום ההסלמה, וזה בעיקר יקרה דרך הפסקת אש בעזה", אמר שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בין פרחאן, ביום שני בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. 

שיקום הרשות הפלסטינית

אם ישראל תצמצם את מתקפתה, על־פי החשיבה האמריקאית, העבודה תוכל להתמקד בשיקום הרשות הפלסטינית, השולטת בחלקים מיהודה ושומרים, לטפל בשחיתות, לשים בה מנהיגים חדשים ולאמן מחדש כוחות ביטחון שיתפסו את השליטה הביטחונית בעזה לאחר שכוחות צה"ל ייסוגו ממנה.

בנסיבות כאלה, נתניהו עשוי לוותר על התנגדותו לרשות הפלסטינית, שאמר שמהווה איום ביטחוני על ישראל לא פחות מחמאס. עם רשות פלסטינית יותר אמינה, לארה"ב אולי יהיה יותר מזל בהתחלה מחדש של דיונים לגבי הקמת מדינה פלסטינית בגדה המערבית ובעזה, דרישה חיונית של ערב הסעודית וממשלות ערביות אחרות.

אפילו פקידים אמריקאים אומרים שלשים את כל חתיכות הפאזל של התוכנית האמריקאית במקומן הוא משימה כבירה.

פקידים אמריקאים ממוקדים בשכנוע נשיא מצרים עבדל פאתח אל־סיסי והמלך עבדאללה השני מירדן להצטרף לתוכנית כדי לשכנע את נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, להסכים לקריאה האמריקאית לרפורמה.

לאחר שנפגש עם עבאס בלשכתו ברמאללה שבוע שעבר, אמר בלינקן כי המנהיג הפלסטיני "מוכן להתקדם ולהיות מעורב בכל המאמצים האלה", אם כי לא הוכרז על שום שינוי בממשלת הרשות הפלסטינית.

סיסי ועבדאללה דנו בנושא הפלסטיני ובחשיבות של הקמת מדינה פלסטינית, אמרו דוברים שלהם, אבל השניים לא הפעילו לחץ ציבורי על עבאס לאחר שנפגשו גם הם עם בלינקן.