שבוע אחרי שרמז על דחיית המטרו: מנכ"ל נת"ע פורש לפני השלמת הקדנציה

כמנכ"ל נת"ע הוביל גליק להשלמת פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה במטרופולין ת"א, קידום הקו הירוק והקו הסגול וכן קידום שלושת קווי המטרו • גליק: "נכון להערכתי להעביר את המקל למנכ"ל חדש"

חיים גליק, מנכ''ל נת''ע הפורש / צילום: כדיה לוי
חיים גליק, מנכ''ל נת''ע הפורש / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, הודיע היום (ד') על החלטתו לסיים את תפקידו בסוף מאי הקרוב - כחצי שנה לפני המועד לסיום קדנציה מלאה בת 5 שנים. לפי הערכות בענף התחבורה, גליק היה מעוניין לפרוש עוד קודם לכן, לאחר שכהונתו הגיעה לשיא עם השקת הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן, הקו האדום, באוגוסט האחרון.

דחיית הבחירות המקומיות תוקעת מיזמים: מהרכבת הקלה ועד נתיבי תחבורה ציבורית
מנכ"ל נת"ע רמז על דחיית המטרו ל־2040, ובממשלה מאיימים: "נפנה לחברה אחרת"
באיחור של שבעה חודשים, נסגר המימון של הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן

נת"ע היא החברה הממשלתית האמונה על הקמת רשת קווי הרכבת הקלה וקידום פרויקט המטרו הענק, לרישות מרכז הארץ ברכבות תחתיות מהירות. רק לפני שבוע אמר גליק, במהלך הרצאה בטכניון כי לעמדתו, המטרו יחל לפעול רק לקראת שנת 2040. יעד זה משקף דחייה ארוכה של 7 שנים לפחות לעומת תאריך הפתיחה המקורי שהובטח לציבור על ידי נת"ע ומשרד התחבורה. 

אמירה זו של גליק עוררה כעס בממשלה. "אם החברה לא מסוגלת לבצע את הפרויקט, נפנה לאחרת שתיקח אותו ברצינות הראויה ובשאפתנות המתאימה", אמר אז גורם ממשלתי לגלובס. שרת התחבורה מירי רגב התבטאה בעבר על רצונה להעביר את ניהול פרויקט המטרו מנת"ע לחברה אחרת שתחת סמכותה, נתיבי ישראל. 

שרת התחבורה מעדיפה להפקיד את הקמת התשתית הגדולה והיקרה בהיסטוריה של המדינה אל החברה שיושב-הראש שלה, יגאל עמדי, הוא איש ליכוד מוכר. יושבת-הראש של נת"ע, מיה ליקוורניק, היא מינוי של שרת התחבורה הקודמת, מרב מיכאלי. עובדה זו לא תרמה לתקינות היחסים בין גליק למשרד התחבורה והעומדת בראשו. רגב אף לא התייחסה בפומבי לעזיבתו של גליק ולא הודתה לו על עבודתו כמקובל בסיום תפקידים בכירים.

בנת"ע מבהירים כי גליק לא פוטר ואף רחוק מזה. לפי גורמים בחברה, "יחסיו עם הדירקטוריון ובעיקר עם מיה היו"רית הם דוגמה ומופת לשיתוף-פעולה וכבוד הדדי". לדבריהם, "חיים ראה בקו האדום פרויקט חיים בו עמד בהצלחה. המלחמה דחתה את החלטתו (לפרוש) והרצון לוודא כי הקו עובד כשורה". 

גליק שלח מכתב לכלל עובדי נת"ע ובו כתב: "סיימתי את שליחותי בעורקי העשייה המרכזיים של החברה, ונכון הוא להערכתי להעביר את המקל למנכ"ל חדש שיוכל להפעיל הלכה למעשה את הקווים הירוק והסגול ולשלבם בפעילות המוצלחת של הקו האדום. עד להעברת המקל נמשיך יחד בעבודה יסודית ומעמיקה כל אחת בתחומי עשייתו למען קידום אחריותה ותפקידה של החברה". 

הקו האדום הושק אומנם באיחור של כשנתיים, אם לא סופרים את ניסיונות ההקמה הכושלים בשנים קודמות. ובכל זאת, גליק התפאר במכתבו כי "חברת נת"ע היא חברת התשתיות הטובה בארץ ויש האומרים בעולם".