מה צפוי הערב בהחלטת הריבית בארה"ב?

על אף נתוני הצמיחה החיוביים שהתפרסמו בארה"ב, בכירי הפד נוהגים בזהירות ולא ממהרים להוריד את הריבית במהלך 2024 • מדד ה-PCE, מדד מחירים מרכזי שמתייחס אליו הפד, יורד באיטיות, מה שמחזק את החשש מפני עלייה מחודשת של האינפלציה, במידה ויוריד את הריבית מהר מדי

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades

הנתונים החיוביים בארה"ב שהתפרסמו בשבוע שעבר, הראו מדוע בכירי הפד אינם ששים להוריד את הריבית במהירות במהלך 2024. נתוני הצמיחה בארה"ב מראים כי על אף שכלכלת ארה"ב מתמתנת, היא עודנה חזקה, עם 3.1% צמיחה במהלך 2023. גם מדד ה-PCE, מדד המחירים המועדף על הפדרל ריזרב, מראה כי עליות המחירים ממשיכות להאט: ביום שישי האחרון, הראה המדד כי האינפלציה ממשיכה לרדת והינה בדרכה אל יעד היציבות, העומד על 2% בממוצע. לכאורה, מדובר בחדשות טובות - תרחיש ה"נחיתה הרכה" נראה ממשי מתמיד, וארה"ב לא צפויה להיכנס להאטה חמורה או למיתון בשנת בחירות. אז היכן הבעיה?

חנן שטיינהרט, פרשנות | מעמד הביניים קורס ויותר אמריקאים מתים מתוך ייאוש
האם אחרי התחלת השנה המאכזבת המניות הקטנות בוול סטריט יזרחו
הדיחה את אנבידיה: למורגן סטנלי יש מניית שבבים מועדפת חדשה

הסיפור מתבהר כשמסתכלים על ציפיות הפד למהלך השנה הקרובה. מתחזיות הבנק האחרונות, מאמצע חודש דצמבר, עולה כי אמנם הפד צופה כי האינפלציה תמשיך להתמתן, אך במהלך השנה הקרובה, לא צפויה ירידה משמעותית במדד המחירים. למעשה, יעד האינפלציה של הפד (2%) לא יושג עד לשנת 2026.

ההתקררות המתונה של האינפלציה במהלך השנה, יחד עם נתוני צריכה וצמיחה חזקים בארה"ב, תורמים לחשש המוגבר של חברי הפד מעלייה מחודשת של האינפלציה, אם יחליטו להוריד את הריבית מהר מדי. הם זוכרים כי אירוע דומה חל בשנות ה-70 וה-80 במאה הקודמת, אז התוצאה הייתה גלי עליות מחירים חוזרים ונשנים במהלך העשור, שהביאו להגדלת שיעור הריבית עד ל-20% - שיעור שלא נראה לפני כן ועד היום.

השנה האחרונה הראתה כי בעוד מחירי הסחורות נסקו לאחר היציאה מהקורונה והתמתנו במהירות לאחר שהפד החל לרסן את הכלכלה, מחירי השירותים לא צנחו בעקבות פעולות הריסון, וירידת המחירים בסקטור זה מתרחשת באיטיות ומתגלה כ"דביקה" במיוחד. גם במדד האחרון, ענף השירותים המשיך ועלה ב-0.3%. לנוכח הדברים, החשש לנסיקה אינפלציונית מובן בהחלט.

הפד שוקל צעדים

בינתיים, הפד נוהג בזהירות רבה. הוא מתחיל לדבר על מספר נמוך של הורדות ריבית במהלך השנה הקרובה, פחות ממה שצופים לו החזאים בשוק, כאשר הירידה הראשונה הצפויה הינה בחודש מרץ, בהחלטה הקרובה לאחר זו שתפורסם השבוע (ד'). הפד לא יבצע הקלה מוניטרית בכל החלטה, ויחכה לראות את השפעות ההחלטה מפגישה לפגישה.

כך, בעוד שמדד המחירים לא צפוי לרדת המון, גם שיעור האינפלציה ישאר ברמה גבוהה. תחזיות הפד מעריכות כי שיעור הריבית ירד ל-4.6% במהלך השנה הקרובה, כאשר גם בשנת 2025, לא תחול ירידה מעבר ל-3%. מצב זה יהווה הקלה מוניטרית מסוימת, אך בד בבד, ישמור על ריבית מרסנת ויגביר את היכולת לתקוף עלייה מחודשת במחירים.

במקביל, הפד צפוי להקל על המשק האמריקאי בדרך נוספת. הבנק המרכזי עתיד להתחיל למתן את צעדי הצמצום המוניטרי, בהם נעזר במהלך 2022. הצמצום בא לידי ביטוי בהקטנת מאזן הפד במספר האג"ח הממשלתיות והביטחונות המוחזקים בידיו. הבנק החזיק שווי של 9 טריליון דולר כאשר התחיל הצמצום המאזן ביוני 2023, ומחזיק כעת 7.7 טריליון דולר "בלבד", זאת על-ידי פדיון ההחזקות ללא קנייה מחודשת של אג"ח. לפי בכיר הפד, כריסטופר וולר, הירידה בהיקף הצמצום צפויה לקרות השנה, וסקרי שוק מצביעים על סבירות גבוהה לתחילתה ברבעון השלישי. המהלך צפוי להשיב את הנזילות לשווקים בארה"ב, ומהווה הקלה מוניטרית בפני עצמה.