בתי חולים | שאלות ותשובות

מאושפזים קיבלו מרשמי תרופות לא נכונים בביה"ח: איך זה קרה?

אם אושפזתם בחודשיים האחרונים עליכם להגיע לרופא המטפל ולוודא כי התרופות הרשומות במכתב השחרור שלכם נכונות • בינתיים לא ידוע על מטופלים שקיבלו את התרופה הלא נכונה בעקבות התקלה, אך האפשרות לכך נבדקת • עמותת "חברים לרפואה" ביקשה ממטופלים שבעקבות התקלה רכשו תרופות שלא היו נחוצות להם, להביא את התרופות לעמותה • גלובס עושה סדר

התקלה כללה רישום של תרופות לא נכונות למאושפזים / צילום: Shutterstock
התקלה כללה רישום של תרופות לא נכונות למאושפזים / צילום: Shutterstock

משרד הבריאות דיווח היום על תקלה ברישום תרופות לתוך הרשומה הרפואית של מערכת קמיליון, המשרתת את רוב בתי החולים בישראל. מתחקור התקלה הראשוני שבוצע עד כה, עולה כי התקלה כללה רישום של תרופות לא נכונות לתוך מכתבי השחרור של מטופלים באשפוז חוזר, כלומר אשפוז שני באותו בית חולים. התקלה התגלתה לראשונה לפני 10 ימים, אך עם הזמן נאסף מידע רב יותר וכרגע משרד הבריאות מעריך כי נפגעו מן התקלה עשרות רבות של תיקים לכל הפחות. עדיין לא ידוע על מקרה שבו מטופל קיבל בפועל תרופה לא נכונה, אבל האפשרות נבדקת. 

ממשק מוח־מחשב ומיפוי התא: הטכנולוגיות שכדאי לעקוב אחריהן
הביומד העולמי אופטימי, אבל דור חדש של משקיעים מסבך את החברות הישראליות

משרד הבריאות חשף את התקלה בין היתר כדי לעודד את הנפגעים הפוטנציאליים להגיע אל הרופאים המטפלים ולהסדיר את הרישום בתיק. גלובס עושה סדר בפרטי התקלה ומסביר מה עליכם לעשות הלאה. 

מה הייתה מהות התקלה?

תקלת תוכנה במערכת קמיליון מקבוצת "אלעד מערכות" המותקנת כאמור ברוב בתי החולים בישראל, גרמה להוספה מוטעית של תרופות לרשימת התרופות הקבועות, כפי שהיא מופיעה בתיק הרפואי של חלק מן המטופלים. התרופות הללו התווספו למכתבי השחרור של אותם המטופלים, וכך התגלתה התקלה על ידי בתי החולים. 

אילו תיקים רפואיים נפגעו, וכמה? 

הטעות פגעה ככל הנראה רק במקרים בהם אדם הגיע לאשפוז שני באותו בית חולים, ורק בשבועות האחרונים. התקלה תוקנה, ואינה צפויה להשפיע על תיקים רפואיים נוספים. 

האם נפגעה בריאות המטופלים? 

כרגע לא ידוע על אדם שנטל תרופה לא נכונה בעקבות התקלה, אך לא בלתי אפשרי שזה קרה, ובתי החולים מתחקרים את כל המקרים הרלוונטיים בימים אלה. 

כאמור, התקלה קרתה ברשימת התרופות הקבועות של המטופל, ולא בתרופות שהן חלק מן הטיפול האקוטי בבית החולים. 

כלומר, ייתכן כי במכתב השחרור של המטופל התווספה לרשימת התרופות הקבועות שעליו לקחת, גם, למשל, תרופה להורדת לחץ דם שאינה באמת ברשימת התרופות המיועדות עבורו. אם המטופל לא מכיר את רשימת התרופות שלו, הוא עלול לקרוא את מכתב השחרור ולרכוש וליטול תרופה מיותרת ואולי אף מסוכנת.

אבל תרחיש האימים שלא נראה שקרה, הוא מתן טיפול אקוטי לא נכון בבית החולים. כלומר, לא הייתה יכולה למשל להינתן למטופל אחד כימותרפיה שהייתה אמורה להינתן למטופל אחר. זאת, למיטב הבנת משרד הבריאות ואלעד מערכות את התקלה. 

בכל מקרה, מרגיעים במשרד הבריאות ובאלעד מערכות, בכל מקרה של תחילת משטר מתן תרופות בבית חולים, אמור להתקיים גם תהליך שבו מוודאים מול המטופל ובני משפחתו, עבור מה הגיע לבית החולים ואילו תרופות קבועות הוא נוטל. כמו כן, לכל מטופל המשתחרר מבית החולים, מומלץ ממילא להגיע אל הרופא שלו עם מכתב השחרור, בטרם יפעל על פי ההמלצות.

מה צריך לעשות עכשיו?

אם אושפזתם בבית חולים בחודשיים האחרונים, ולא ניגשתם לרופא עם מכתב השחרור, כדאי לעשות זאת עכשיו. כך ניתן יהיה לוודא כי התרופות הרשומות עבורכם הן הנכונות.

הערכת משרד הבריאות היא כי התקלה החלה לפני כמה שבועות ולכן נלקח טווח של חודשיים ליתר ביטחון. אולם, לא ניתן לשלול לגמרי שהתקלה התרחשה עוד לפני כן, ומומלץ להיות זהירים ומודעים. 

בהמשך למקרה, עמותת "חברים לרפואה" ביקשה ממטופלים שבעקבות התקלה רכשו תרופות שלא היו נחוצות להם, להביא את התרופות לעמותה. "העבירו אלינו את התרופות השגויות ותצילו חיים", נמסר מן העמותה. עמותת "חברים לרפואה" היא ארגון הגג הגדול בישראל להנגשת תרופות. לעמותה 1,000 מוקדי איסוף תרופות, אותן ניתן למצוא באמצעות אתר העמותה. 

ברוך ליברמן מנכ"ל חברים לרפואה, אמר היום כי: "לא ניתן להחזיר לבתי המרקחת תרופות שכבר רכשתם. אנחנו נדאג לשנע אותן ללא עלות למי שזקוק להן. יש אנשים שאין להם את האפשרות לרכוש אפילו את תרופות השגרה הפשוטות, ותרופות כרוניות הנלקחות בדרך כלל לפרקי זמן ממושכים, מהוות נטל כלכלי מכביד, במיוחד מתחילת המלחמה".