מטא (META) | ניתוח

מטא הדהימה את השווקים, וצוקרברג הרוויח השנה 9.6 מיליון דולר לשעה

בסוף השבוע האחרון ענקית הטכנולוגיה הוסיפה לערכה לא פחות מ־205 מיליארד דולר ביום אחד - עליית השווי היומית הגבוהה אי פעם • רק לפני שנתיים התרחיש הזה נשמע כמו חלום רחוק בפייסבוק, שהייתה חברה במשבר עמוק שחטפה מהלומה אחרי מהלומה • אז איך היא הפכה מחברה בצרות למנצחת הגדולה של עונת הדוחות? ולמה 20 שנה אחרי שהוקמה היא מתחילה לחלק דיבידנד

מארק צוקרברג, מייסד מנכ''ל מטא (לשעבר פייסבוק) / צילום: ap
מארק צוקרברג, מייסד מנכ''ל מטא (לשעבר פייסבוק) / צילום: ap

בסוף השבוע האחרון פרסמה פייסבוק (מטא) את הדוחות הכספיים שלה לשנת 2023. הנתונים היו חלומו של כל משקיע: הרווח הנקי זינק בכמעט 70% בהשוואה לשנה שעברה והסתכם ב־39 מיליארד דולר; ההכנסות עלו גם הן מעבר לציפיות המוקדמות כ־135 מיליארד דולר; וקופת המזומנים גדלה יותר מפי שניים - מ־18 מיליארד דולר של תזרים חופשי ל־43 מיליארד. אבל הבשורה שטלטלה את השוק יותר מכל ככל הנראה, הייתה ההודעה כי מטא תתחיל לראשונה לחלק דיבידנדים.

פרשנות | מטא נסקה בזכותה, אפל ירדה: התלות המסוכנת של ענקיות הטכנולוגיה בסין
WSJ | אחרי גל של חגיגות פיננסיות, הטכנולוגיות האלה בעלות של מיליארדי דולרים צריכות הפסקה
ניתוח גלובס | עסקת הענק של מטא והמדד שהגיע לשיא היסטורי: האם שוק השבבים לקראת מפץ?

החדשות הטובות האלה הביאו את מטא לרשום היסטוריה ביום שישי: מניית ענקית הטכנולוגיה זינקה ביותר מ־20% והיא הוסיפה לערכה לא פחות מ־205 מיליארד דולר ביום אחד. כך, ביום הולדתה ה־20 של החברה שהפכה לשם נרדף לרשתות חברתיות, נשבר שיא חדש: תוספת השווי היומית הגדולה ביותר אי־פעם.

אבל ההישג של מטא מתחדד אפילו יותר כשמכניסים אותו לקונטקסט. עד לפני שנתיים פייסבוק הייתה הכבשה השחורה בשבע המופלאות. חזון המטא־וורס של המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג התקשה לרכוש את אמון המשקיעים, הרווחיות נשחקה, ההכנסות מפרסום דשדשו והמניה צנחה ב־76% בין ספטמבר 2021 לנובמבר 2022. כשמחיר המניה הגיע לשפל של כמעט עשור לשווי של פחות מ־90 דולר למניה, בוול סטריט החלו להישמע קולות שמספידים את הרשתות החברתיות מבית צוקרברג. תהו אם הוא יודע להפוך יותר מ־3 מיליארד משתמשים נאמנים למנוע הכנסות, להתרכז בעסקים צומחים במקום בפרויקטים כמו המטא־וורס שספק אם יש להם היתכנות עסקית כיום, והצביעו על הצרות הרגולטוריות שמחכות למטא בקונגרס ובמערכות משפט בארה"ב ובאירופה.

ולמרות ההספדים והתחזיות הקודרות, מטא הצליחה לרשום מהפך של ממש והיא מסתמנת בתור ההצלחה הגדולה של עונת הדוחות הנוכחית (פרט לאנבידיה שטרם פרסמה דוחות). איך מטא התגלגלה מחברה בצניחה להבטחת השנה? גלובס צולל למהפך של מטא.

AI במקום עובדים: הקיצוצים השתלמו

אם יש מהלך שמשקיעים בוול סטריט אוהבים במיוחד זה פיטורים. מעבר למודל עסקי רזה יותר סימן את השנה האחרונה אצל רוב ענקיות הטכנולוגיה, פרט לאפל, אבל במיוחד בפייסבוק. חוץ מאמזון, אף ענקית טכנולוגיה לא פיטרה בהיקפים של מטא. 21 אלף עובדים עזבו את החברה במה שצוקרברג עצמו הגדיר בתור "שנת ההתייעלות". ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ בבנק לאומי מסביר כי "צוקרברג הבין טוב מאוד שהוא חייב לשנות כיוון ולהתחיל לייעל את החברה".

צוקרברג הוא לא היחיד כאמור שהגיע להבנה הזאת. גם אמזון מצאה תרופה לרווחיות בגזרת הפיטורים והקיצוצים. זו אחת הסיבות לעלייה הגדולה ברווחים של החברה שפיטרה לא פחות מ־27 אלף עובדים בשנתיים האחרונות. בדוחות שפרסמה בשבוע האחרון, חשפה אמזון שהיא עבדה מהפסד נקי של 2 מיליארד דולר בסוף 2022 לרווח נקי של לא פחות מ־6.7 מיליארד דולר ב־2023. "אמזון חשבה שהרגלי הצריכה באונליין יישמרו, אבל זה התגלה כלא נכון. להן החברה הבינה שהיא חייבת לקחת את חטיבת הקמעונאות ולהתייעל בה. וכך עברו משולי רווח שליליים לחיוביים".

9.6 מיליון דולר בכל שעה: בכמה התעשר השנה מארק צוקרברג

המרוויח הגדול מההתאוששות הפנומנלית של מניית מטא (פייסבוק) הוא המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג. לפי דיווח ב־CNN רק ביום שישי האחרון - כשמניית מטא זינקה ביותר מ־20% בעקבות הדוחות המוצלחים שפרסמה וההודעה כי תתחיל לחלק דיבידנדים - צוקרברג התעשר ביותר מ־28 מיליארד דולר.

למעשה, מבט על השנה החולפת במטא חושף רווחים עצומים לעומד בראש החברה. לפי דיווח בביזנס אינסיידר, בשנת 2023 צוקרברג הוסיף 84 מיליארד דולר להונו האישי בזכות הזינוק במניית מטא. המשמעות לפי הדיווחים היא תוספת שווי של 9.6 מיליון דולר לשעה, או 230 מיליון דולר ליום.

המספרים האלו מסבירים את התואר החדש שקיבל צוקרברג לאחרונה: האיש הרביעי בעושרו בעולם בדירוג מגזין פורבס, עם שווי נקי של 167.2 מיליארד דולר. הונו האישי של צוקרברג, שמחזיק בכ־350 מיליון מניות במטא, קשור קשר הדוק לחברה שהוא ייסד ומנהל כבר 20 שנה. כל עלייה או ירידה במניה גורר משמעויות כבדות באופן ישיר על הונו של צוקרברג. לפני שנתיים, בשפל הגדול במחיר המניה, צוקרברג הפסיד בגדול, והפעם הוא בצד השני של המטוטלת.

המשקיעים חיפשו הוכחה לעמידות מול משבר

אבל ההבנה שצריך להתייעל לכשעצמה לא הספיקה. מה שאיפשר למטא לחתוך רבע ממצבת העובדים שלה היה המהפכה הגדולה של השנה - הבינה המלאכותית. טכנולוגיות AI החלו להחליף עוד ועוד עובדים בחברות הטכנולוגיה בכלל ובמטא בפרט, במהלך שאותת לשוק חדשנות ויעילות. סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, אומר כי: "העוצמה של חברה גדולה ומובילה היא יציבות מול אתגרים - גם כלכליים, גם רגולטוריים וגם כמו מלחמות או מגיפות. החברה נמדדת בהתמודדות שלה בזמן משבר.

"כשאפל סגרו למטא את הברז ולא איפשרו להם יותר לעקוב אחרי פעילות המשתמשים מחוץ לאפליקציה, מטא נאלצה למצוא דרכים וערוצים חדשים כדי להגיע לקהלים השונים. לכן במטא עמלו על בינה מלאכותית ואלגוריתמים, כדי ללמוד עצמאית על התנהגות הצרכנים. בוול סטריט ראו את העבודה הטובה שלהם. בנוסף מבחינת הבורסה האמריקאית, מי שלא נמצא בבינה המלאכותית לא קיים. ככה פייסבוק הגיעה להישגים האלה".

שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בכיר בפסגות בית השקעות, מעריך כי הסנטימנט הזה ימשיך ללוות אותנו גם בהמשך השנה: "כל ענקיות הטכנולוגיה מדברות על העלאת ההשקעה ברכישת ציוד שיכינו אותם לעידן הבינה המלאכותית. מטא, יחד עם מיקרוסופט, אמזון, וגוגל עשו צעדים בכיוון. היחידה שפחות מדברת על כך, ואולי לכן גם נענשת במחיר המניה היא אפל (ראו ידיעת צד)".

צוקרברג הפסיק לנסות למכור את המטא־וורס

לא רק גידול בהשקעות AI הקפיצו את מניית מטא. למעשה, נראה שמילת המפתח במקרה שלה היא "איזון". אחד המדדים בדוחות של מטא שתפסו את תשומת הלב של המשקיעים יותר מכל היו נתוני הוצאות ההון (capex). מדובר בנתון שמאגד השקעות בנכסים, ציוד ושדרוגים, ובמקרה של מטא בעיקר הוצאה על מטא־וורס וטכנולוגיות AI. בשנת 2022 הנתון הזה היה אחת הסיבות המרכזיות לצניחה במניית מטא, כשהוצאות ההון זינקו בחסות חזון המטא־וורס אל מעבר לרווחים, אבל ב־2023 נראה שצוקרברג מצא את האיזון. הוצאות ההון קטנו מ־32 מיליארד דולר ב־2022 ל־28 מיליארד דולר ב־2023. אמנם זה נראה כמו שינוי קטן, אך גודלו האמיתי מתברר כשמתחשבים בעובדה שבשנה החולפת נוספו לאותו הסעיף הוצאות נכבדות בתחום הבינה המלאכותית.

האם המשמעות היא שצוקרברג חותך הוצאות וגונז את חזון המציאות המדומה שלו? בינתיים לא. אבל נראה שהמנכ"ל והמייסד הפנים את העובדה שהוא מתקשה לרתום לחזון שלו את וול סטריט. סרגיי וסצו'ונוק מאופנהיימר, אומר כי "הבעיה של מטא היא המטא־וורס. זה גורם להם להפסדים רבים. אבל הבעיה הזו יכולה להיות גם הפתרון, כי היא מייצרת מצב בו למטא תמיד יש פוטנציאל התייעלות. אבל בינתיים, כל עוד מטא מרוויחה וצומחת לשוק פחות אכפת. המניה יחסית זולה והיא נחשבת לאחת ממניות הביג טק הכי זולות היום.

"בוול סטריט מפנטזים שחטיבת המטא־וורס תצטמצם. אם צוקרברג היה מוותר על ההפסדים התפעוליים שם שמגיעים למיליארדים, המניה שלו הייתה יכולה לקפוץ. אבל העובדה שבחברה לקחו אחריות על ההוצאה הזו והיא לא צומחת בצורה חסרת פרופורציה מביאה את וול סטריט לבלוע את הצפרדע. במבחן האמת צוקרברג הוכיח שהוא יודע לעשות שינויים משמעותיים ולהתאים את עצמו לסביבה".

למה מטא מתחילה לחלק דיבדנדים דווקא עכשיו?

אחת ההתאמות האלה היא ניסיון למשוך את משקיעי הערך. לראשונה בתולדותיה, מטא הודיעה בסוף השבוע האחרון כי היא תחלק דיבידנד. עם קופת מזומנים של 43 מיליארד דולר ענקית הטכנולוגיה צוקרברג מנסה להפוך את פייסבוק לחברה אטרקטיבית עבור משקיעים מסוג חדש. "זה מושך משקיעים או קרנות עם קריטריונים של חלוקת דיבידנד", מסביר אורגד מלאומי. "כך למעשה צוקרברג פותח קהל חדש של משקיעים המחפשים דיבידנד צומח שצפוי לגדול בשיעור נאה". בנוסף לחלוקת הדיבידנדים, מטא הכריזה כי היא תבצע מהלך של רכישות חוזרות בסך של 50 מיליארד דולר.

גם וסצ'ונוק מייחס את אותה משמעות למהלך: "חברת צמיחה לא אמורה לחלק דיבידנד. היא אמורה להשקיע לכאורה בצמיחה. המהלך הזה מסמן כיוון לחברה, אומר שיש לה קופת מזומנים גבוהה, ופותח קהלים חדשים בנוסף לבסיס המשקיעים שלהם. משקיעי ערך שמעוניינים בחלוקת דיבידנד. המשקיעים אוהבים לראות שהם לא משתגעים על פרויקטים חדשים ושהחברה סיימה את מסע ההרפתקאות שלה".

אבל נראה שיותר מכל, חלוקת הדיבידנדים היא ניסיון להעביר מסר למשקיעים: אחרי כל המשברים, אנחנו הופכים לחברה יציבה. "אחרי שנה של פעילות ליבה שהותקפה והתחרות מול טיקטוק, מה שרואים כעת הוא את חזרתה של מטא להיות מדפסת כסף", מסכם שחר כרמי מפסגות. "היא הצליחה להתגבר בדרך טכנולוגית על המגבלות של אפל, נותנת פייט לטיקטוק עם הרילס באינסטגרם וצומחת ביותר מ‏־20% בהכנסות מפרסום. את כל זה היא עשתה בין השאר על ידי שילוב נכון של בינה מלאכותית בקריאייטיב ובניהול קמפיינים".