ישראל במלחמה | סיקור שוטף

ביידן לנתניהו: צריך לנצל את ההתקדמות במו"מ כדי לשחרר את כל החטופים בהקדם

רה"מ בריאיון לפוקס ניוז: "יש מספיק חטופים חיים כדי שנפעיל לחץ לשחרורם" • בכיר בחמאס: "התקפה על רפיח תביא לפיצוץ המו"מ" • מתחמשים וממלכדים בתים: תיעוד ממצלמות המחבלים חשף את שיטת חמאס • מצרים גינתה את ההצהרות הישראליות על פעולה ברפיח: "ההשלכות יהיו קשות" • משפחות החטופים במחאה מחוץ לכנסת: "סיימנו לשבת בשקט", המשטרה פינתה אותן בכוח • עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

עדכונים שוטפים 

20:15 - אבו מאזן בהצעה לחמאס: נקים גוף בתוך הרשות הפלסטינית שיהיה נבדל ממנה

אבו מאזן נחת הערב בדוחה כדי לבקש מהקטארים שיתווכו בינו ובין בכירי חמאס, זאת כדי להציע לארגון הטרור הרצחני להקים ממשלה טכנוקרטית ברשות הפלסטינית, שתחתיה יוקם גוף שיהיה אחראי לשיקום רצועת עזה, וימונה בידי הממשלה.

על פי ההצעה של הרשות הפלסטינית, אותו גוף שישלוט ברצועה יהיה נתון לפיקוח בין-לאומי כדי שיהיה ניתן להזרים לה כספי סיוע. אבו מאזן דורש לכך הסכמה מראש מבכירי חמאס.

20:10 - בכירים במערכת הביטחון קיימו שיחות עם מקביליהם המצרים

לאורך כל היממה האחרונה בכירים בצה"ל, בשב"כ ובמוסד שוחחו עם מקביליהם המצרים. בשיחות הסבירו הבכירים הישראלים כי פעולה של צה"ל ברפיח תצא לפועל רק בתיאום ולא באופן חד-צדדי. הבכירים במצרים הזהירו בתגובה כי פעולה כזו יכולה לסכן את הסכם השלום.

20:00 - ביידן לנתניהו: צריך לנצל את ההתקדמות במו"מ כדי לשחרר את כל החטופים בהקדם

הנשיא האמריקני אמר לרה"מ נתניהו כי צריך לנצל את ההתקדמות במו"מ כדי לשחרר את כל החטופים בהקדם. ביידן גם הבהיר כי ישראל תוכל לפעול ברפיח רק אחרי שתפנה מהעיר את כל האוכלוסייה: "עליכם לעשות כל מה שאפשר כדי למנוע אבדות בנפש".

עוד ביקש נשיא ארה"ב מנתניהו שישראל תשתתף בפגישה שתתקיים בקהיר בנוכחות ראש ה-CIA, מתוך ניסיון לקרב בין הצדדים. זאת, אחרי שישראל התעקשה לא לשלוח לפגישה נציגים מטעמה.

19:45 - הרמטכ"ל לשרים: "אחת המכות הקשות ביותר שאפשר להכות בסינוואר היא הרמת אלטרנטיבה שלטונית אזרחית ברצועה שמפנה גב לחמאס"

מטילי זהב ומזוודות קבורות באדמה: מסלול הכסף של חיזבאללה נחשף
הקצין שמזהיר: אם לא נשנה את המציאות הביטחונית, "נמצא את עצמנו במיאמי"
זה לא אותו הבית: מה עובר על מילואימניק שחוזר אחרי חודשים לשגרה
המספרים מאחורי גיוס המילואים הגדול ביותר של ישראל
מודי'ס מורידה את דירוג האשראי של ישראל - לראשונה בהיסטוריה

19:28 - משרד החוץ המצרי גינה בחריפות את ההצהרות של בכירים בממשלת ישראל לגבי הכוונה לפתוח במבצע צבאי ברפיח, והתריע "מפני ההשלכות הקשות של פעולה כזו"

19:25 - השיחה בין נתניהו לביידן הסתיימה כעבור 45 דקות

19:19 - משרד החוץ של מצרים: מתנגדים נחרצות למבצע צבאי של ישראל ברפיח

19:10 - גורמים במערכת הביטחון הבהירו: חודש רמדאן הוא לא מגבלה מבחינת פעולה ברפיח. נפעל בכל תאריך נקוב - ממתינים לאור ירוק מהקבינט

19:09 - איראן הנחתה את חיזבאללה לא להסלים את העימות נגד ישראל בגבול הצפון - כך דווח בתקשורת הלבנונית

18:08 - שני קצינים ולוחם נפצעו קשה במהלך סוף השבוע

קצין בגדוד ההנדסה 603 נפצע אתמול קשה בקרב בדרום רצועת עזה. שלשום נפצעו קשה קצין ולוחם מסיירת צנחנים בקרב במרחב. שלושתם פונו לטיפול בבית החולים, משפחותיהם עודכנו.

בדובר צה"ל הבהירו כי הם נוהגים לעדכן על חיילים שנפצעו קשה וכי לא מדובר בהודעה חריגה. עוד נמסר כי לא נהרגו חיילים ביממות האחרונות.

18:07 - אחרי גרמניה ובריטניה: משרד החוץ של צרפת הזהיר מפני מתקפה צבאית נרחבת ברפיח, "שעלולה להוביל לאסון הומניטרי"

18:02 - שתי רקטות שנורו בידי מחבלי חיזבאללה לעבר מרחב מנרה נפלו בשטח פתוח. אין נפגעים

17:54 - נתניהו בראיון ל-ABC: "אף אחד לא יכול לשים את עצמו במקום של משפחות החטופים, אבל המשפחות גם לא צריכות לשים את עצמן במקום של מקבלי ההחלטות" 

17:35 - נתניהו בסיכום הסקירה הביטחונית לשרי הממשלה: "רוצים להביא לפירוז של הרצועה"

בסיכום הסקירה הביטחונית לשרי הממשלה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו רוצים בעצם להביא לפירוז של הרצועה. הדבר הזה מחייב את השליטה הביטחונית ואת האחריות הביטחונית העליונה שלנו - על כל השטח מערבית לירדן, כולל רצועת עזה. אין תחליף לזה בעתיד הנראה לעין".

17:00 - גורם ישראלי מסר כי נתניהו וביידן צפויים לשוחח היום ב-18:00. לפי גורם רשמי בבית הלבן, השיחה תתמקד בנושא החטופים

16:55 - מקור בכיר בארגוני הטרור הפלסטיניים: "יהיו השלכות גדולות אם תהיה פעולה ברפיח"

מקור בכיר בארגוני הטרור הפלסטיניים לערוץ אל-מיאדין הלבנוני: "לנוכח האיומים של ישראל במבצע צבאי ברפיח, התפקיד המצרי הוא החשוב ביותר לעצירת 'התוקפנות', בעיקר כי הפעולה משפיעה על הביטחון הלאומי-הערבי. יהיו לכך השלכות גדולות על האזור כולו".

עוד הוסיף המקור: "אנחנו קוראים להנהגה המצרית לפעול מיד כדי לסכל את המבצע הצבאי ואת התוכניות של ישראל. המערכה תהיה בשערי מצרים, וזה יאיים על הריבונות המצרית ועל הביטחון הלאומי. אנחנו מזהירים מפני יישום התוכניות של ישראל לעקירת עמנו".

16:35 - שלושה שוהים בלתי חוקיים נעצרו בחשד שגנבו אמל"ח מבסיס צבאי בדרום הארץ

16:17 - נתניהו לפוקס ניוז: "לא שוחחתי עם ביידן מאז שהוא אמר שהתגובה הצבאית של ישראל בעזה מוגזמת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין לפוקס ניוז וסיפר כי הוא לא שוחח עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מאז שאמר שהתגובה הצבאית של ישראל בעזה, מול חמאס, מוגזמת.

בהמשך הוסיף נתניהו כי "אני לא יודע כמה חטופים חיים, אבל יש מספיק מהם בחיים כדי שנפעיל את הלחץ שאנחנו מפעילים". 

15:50 - צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון

מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון. במרחב הכפר מרווחין הותקפו תשתיות טרור ועמדת שיגור של הארגון. בנוסף, צה"ל תקף עמדה צבאית, מבנה צבאי ותשתית טרור נוספת ששימשו את הארגון במרחב הכפרים רמיה, יארון ושיחין שבדרום לבנון. כמו כן, בוצע ירי לעבר זיהוי חשוד במרחב הכפר כילא. 

15:30 - הרמטכ"ל לשרים: אישרתי כבר 3 פעמים תוכניות לפעולה ברפיח

בישיבת הממשלה מוקדם יותר, הרמטכ"ל הרצי הלוי רמז כי דגש הלחימה הבא יהיה ברפיח. "אנחנו נפרק את גדודי החמאס שנותרו במחנות המרכז, כך גם ברפיח", אמר, וביקר את השרים. "כשאנחנו מנהלים את השיח הזה בתקשורת, אנחנו מקלים על סינוואר. אישרתי 3  פעמים תוכניות לפעולה ברפיח, נציג את התוכנית בפני הדרג המדיני ברגע שנידרש, ואנחנו מוכנים למה שינחו אותנו". 

14:55 - ארה"ב הודיעה כי תקפה שוב בתימן

צבא ארה"ב הודיע כי תקף אתמול מצפון לחודידה שבתימן שני כלי שיט בלתי מאוישים ושלושה טילים נגד ספינות של החות'ים שהיו מוכנים לשיגור.

14:39 - מצרים לחמאס: עסקה תוך שבועיים - או שישראל תיכנס לרפיח 

בצל ההיערכות לפעולה צבאית, העיניים של האזור כולו נשואות לרפיח - שהפכה לעיר מקלט להמוני פלסטינים שנמלטו אליה. בקהיר משדרים דאגה: "נשלחו טנקים ומשוריינים לכיוון הגבול".  

12:00 - כ-100 מחבלים מגדוד מערב ח'אן יונס חוסלו בשבועות האחרונים

בשבועות האחרונים צוות הקרב של חטיבת גבעתי העמיק את הפגיעה בגדוד מערב ח'אן יונס של חמאס וחיזק את האחיזה המבצעית במרחב. הכוחות תוקפים מהאוויר ומהיבשה במרחבים צפופים ומלאי אויב, וחיסלו כ-100 מחבלים בהיתקלויות, ירי פגזי טנקים, מארבי צלפים ותקיפות אוויריות.

במהלך הלחימה זיהו הלוחמים 3 מחבלים שיצאו מבית פעיל והעמיסו מטען חשוד על אופנוע. הכוחות הכווינו כלי טיס, והמחבלים חוסלו. בנוסף, חוליית מחבלים ביצעה ירי טיל נ"ט לעבר כלי הנדסי של כוח גבעתי, בהכוונה מודיעינית אותרו 4 מחבלים שחוסלו בירי צלפים. 

11:55 - בכיר בחמאס: "התקפה על רפיח תביא לפיצוץ המשא-ומתן"

מקור בהנהגת חמאס אמר לערוץ אל-אקצא של ארגון הטרור: "כל התקפה ישראלית ברפיח - משמעה פיצוץ שיחות המשא-ומתן".

11:05 - גלנט: "חדרנו בעזרת מודיעין ללב חמאס. העמקת הפעולה מקרבת לעסקה ריאלית"

שר הביטחון יואב גלנט הגיע לתצוגת יחידת האמט"ש (איסוף מודיעין ושלל טכני) שתוצג לשרי הממשלה בבסיס ג'וליס. "חדרנו למקומות הרגישים ביותר של חמאס - המודיעין שלהם משמש כעת נגדם", אמר.

עוד הוסיף גלנט כי צה"ל משתמש באמצעי הלחימה שלהם ומפוצץ אותם בשטח: "כל הדברים האלה עם תולדה של העמקה וחדירה אל לב היכולות של חמאס. ככל שאנחנו מעמיקים את הפעולה, אנחנו גם מקרבים עסקה ריאלית על-מנת להחזיר את החטופים". 

שר הביטחון יואב גלנט ביחידת האמש''ט של אגף המודיעין / צילום: אלעד מלכה
 שר הביטחון יואב גלנט ביחידת האמש''ט של אגף המודיעין / צילום: אלעד מלכה

10:30 - רקטה נורתה לעבר הר דב

ירי רקטי לעבר הר דב בוצע לפני כשעה קל., לא היו נפגעים באירוע. צה"ל תוקף בירי ארטילרי את מקור הירי בלבנון. 

09:50 - במשטרה החלו לפנות בכוח את המוחים מחוץ לכנסת, עצורים גם בכרם שלום

שוטרי משטרת ירושלים הגיעו מחוץ למשכן הכנסת והודיעו למשפחות החטופים, שהקימו במקום מיצג להשבת יקיריהן, כי מחאתם "אינה חוקית", וכי עליהם להתפנות. לאחר זמן קצר החלו להרים אותם מהכביש ולפנותם בכוח. איילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר, פונתה בכוח, והמגפון שלה נלקח ממנה. שני מפגינים נעצרו. 

גם במעבר כרם שלום החל פינוי של מוחים לאחר שבוצעה איתם "הידברות ממושכת", לטענת המשטרה. כ-18 מפגינים סירבו לעזוב את המעבר, פונו על-ידי השוטרים ועוכבו לחקירה.

09:20 - משפחות החטופים במיצג קשה מחוץ למשכן הכנסת: "סיימנו לשבת בשקט"

חלק ממשפחות החטופים הגיעו למחות מחוץ למשכן הכנסת. במיצג שהקימו בני משפחתו של החטוף יורם מצגר, יחד עם משפחות חטופים נוספות, הם נשכבו על הכביש בתוך חומר אדום שמדמה דם. בשלטים שנשאו נכתב: "דם החטופים אינו הפקר".

אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר החטוך בעזה, אמרה: "128 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס - ילדים, נשים, וגברים מבוגרים, הם המשפחות של כולנו. ממשלת ההפקרות שדם השבת השחורה על-ידיה, הורגת את החטופים בשבי חמאס עם כל דחייה של עסקה, ובמקום לדאוג לחטופים, הממשלה עסוקה בלנהל קמפיין נגדנו, המשפחות. סיימנו לשבת בשקט, אנחנו דורשים עסקה מיידית וקוראים לכלל הציבור הישראלי להצטרף למאבק". 

09:10 - מחבלים ירו טילי נ"ט לעבר כוחות צה"ל - וחוסלו

לוחמי צה"ל ממשיכים לפעול בכל שטח רצועת עזה: במרכז הרצועה חוסלו מחבלים שירו טילי נ"ט לעבר כוח של חטיבת הנח"ל, בח'אן יונס נמשכות הפשיטות על יעדי טרור.

לוחמי צוות הקרב של חטיבת הנח"ל שפעלו במרכז הרצועה זיהו מחבל שתצפת עליהם, ירה נ"ט והתקרב לעברם וחיסלו אותו. לאחר מכן נורו טילי נ"ט נוספים לעבר הכוח מתוך מבנה, הלוחמים זיהו שני מחבלים והכווינו כלי טיס שתקף וחיסל אותו. בנוסף, הותקפו מטרות רבות נוספות, בהן מחסן אמל"ח, מה שהוביל לפיצוצי משנה רבים המעידים על התחמושת הרבה שהייתה בו.

במערב ח'אן יונס, לוחמי חטיבת צנחנים ולוחמי יחידת אגוז חיסלו מחבלים ופשטו על יעדי טרור שבהם אותרו אמצעי לחימה. עוד בח'אן יונס - מרכז האש של אוגדה 98 הכווין כלי טיס שתקפו 3 מחסני אמל"ח וחוליית מחבלים שביצעה ירי לעבר הכוחות. לוחמי צוות הקרב של חטיבה 7 פשטו על מתחמי לחימה וחיסלו מחבלים. 

08:05 - נתניהו לתקשורת בארה"ב: לא לפעול ברפיח - זה בעצם להפסיד במלחמה

ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין לרשת ABC האמריקאית, שם הוא דחה את הקריאות לישראל שלא להיכנס לרפיח. "מי שאומר לנו לא לפעול ברפיח, בעצם קורא לנו להפסיד במלחמה", אמר.

נתניהו לא מסר פרטים או ציר זמן אפשרי לפעולה כזו, והדגיש כי ישראל "מגבשת תוכנית מפורטת" לפינוי תושבים פלסטינים מהאזור. 

07:51 - המשטרה: "כ-40 מוחים חוסמים את מעבר כרם שלום, הכוחות מבצעים עימם הידברות כדי שיפנו את המקום"

כ-40 מפגינים חוסמים הבוקר את מעבר כרם שלום במטרה למנוע ממשאיות הסיוע ההומניטרי לחצות לרצועה. לדברי משטרת ישראל, המוחים מסרבים להתפנות, ו"בוצעה עימם הידברות בכדי שילכו בהסכמה". במשטרה הוסיפו כי המוחים " קיבלו זמן תפילה וארוחת בוקר - ועדיין מסרבים להתפנות".

בהודעה הרשמית שפרסמה המשטרה נכתב כי בהתאם לצו השטח הצבאי הסגור במרחב מעבר כרם שלום ולצורך מימוש החלטת הממשלה על הכנסת משאיות סיוע לרצועת עזה, כוחות צה"ל ומשטרת ישראל ערוכים במרחב מעבר כרם שלום על-מנת לאכוף את הצו ולמנוע כניסת אזרחים אליו, בהתאם לחוק. "נזכיר כי כניסת אזרחים למרחב המוגדר כשטח צבאי סגור היא אסורה ומסכנת את חיי האזרחים וכוחות הביטחון", הוסיפו.

03:36 - שר החוץ של בריטניה דייוויד קמרון: "מודאג מאוד מהסיכוי למתקפה צבאית ברפיח"

02:00 - שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן קורא לנציב הכללי של אונר"א להתפטר מתפקידו

בתגובה לנציב הכללי של אונר"א פיליפ לזאריני, שלדבריו לא ידע על מנהרת הטרור של חמאס מתחת למטה אונר"א בעזה, אמר ארדן: "לזאריני, זה לא שלא ידעת. לא רצית לדעת! חשפנו מנהרות טרור מתחת לבתי ספר של אונר"א וסיפקנו לכך ראיות שחמאס מנצל לרעה את מתקני אונר"א. הפצרנו בכם לבצע חקירה ובדיקה מקיפה של כל מתקני אונר"א בעזה. אך לא רק שסירבתם, אתה בחרת לטמון את ראשך באדמה ולא לראות. קח אחריות והתפטר היום".

01:05 - אזעקות הופעלו בקדרים שבגליל העליון

יירוט בוצע על מטרה אווירית חשודה שחצתה מלבנון על-ידי לוחמי הגנה אווירית.

23:10 - מתאם פעולות הממשלה בשטחים נגד מנכ"ל אונר"א: "איך לא ידעת?"

בחשבון ה-X של מתאם פעולות הממשלה בשטחים תקפו בחריפות את מנכ"ל אונר"א: "איך לא ידעת? חפירת מנהרה אורכת יותר מ-4 חודשים. הזמנו פקידים בכירים מהאו"ם לראות. בפגישות קודמות איתך ועם אחרים באו"ם הצהרנו על השימוש שעושה חמאס במטה אונר"א בעזה. בחרת להתעלם כדי שתוכל מאוחר יותר לנסות ולהכחיש".

20:40 - מנכ"ל אונר"א על חשיפת המנהרה מתחת למטה הארגון: "לא ידענו מה נמצא מתחתינו"

מזכ"ל אונר"א פיליפ לזאריני התייחס לחשיפת המנהרה מתחת למטה המרכזי של הסוכנות: "לא ידענו מה נמצא מתחתינו. אין לנו כלים צבאיים כדי לבחון ולגלות דברים כאלה". 

20:15 - הרמטכ"ל וראש השב"כ בח'אן יונס: "רחוקים מלסיים את הלחימה בעיר"

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר נכנסו יחד עם מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן וכוחות אוגדה 98 לעומק ח'אן יונס וקיימו הערכת מצב בשטח.

הרמטכ"ל אמר: "אנו מסכמים עד כה הצלחה בלחימה בעיר, אך רחוקים מלסיים אותה. פירוק חטיבת ח'אן יונס, השמדת התשתיות שלה, הרג פעיליה ולחץ חזק מאוד על שחרור החטופים - שני דברים חשובים מאוד. זה הולך ביחד".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12