הוועדה לאיתור ממונה על שוק ההון החלה לעבוד: אלו שמות המועמדים

הוועדה, שעל הקמתה פורסם לראשונה בגלובס, תבחר ראש לרשות שמתנהלת כבר שנה וחצי ללא ממונה קבוע • בין המתמודדים: מ"מ הממונה עמית גל, הסגן הבכיר לשעבר הראל שרעבי והיועץ המשפטי ברוך לוברט • הרשימה כוללת גם שמות שלא הגישו מועמדות

הוועדה לאיתור ממונה על שוק ההון החלה לעבוד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
הוועדה לאיתור ממונה על שוק ההון החלה לעבוד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

במשרד האוצר ובנציבות שירות המדינה מאיצים את ההליכים למציאת ממונה קבוע לרשות שוק ההון, אחרי שבמשך כשנה וחצי הרשות מתנהלת עם ממלא מקום או בשמו הרשמי ממונה בפועל. ועדת האיתור למציאת יו"ר קבוע לרשות, שעל הקמתה פורסם לראשונה בגלובס בחודש שעבר, קיבלה מספר דו ספרתי של שמות מועמדים, כאשר חלקם כלל לא הגישו מועמדות ונראה כי אינם רוצים כלל להתמודד על התפקיד.

הבנק סירב להכניס לקוחות שלא קבעו תור לסניף וישלם קנס גבוה במיוחד 
אבי זלדמן ימונה ליו"ר מזרחי טפחות 

מ"מ הממונה עמית גל

בין השמות שככל הנראה יתמודדו על התפקיד נמצאים מ"מ הממונה מאז ספטמבר 2022 עמית גל. גל מונה לתפקיד הממונה בפועל על ידי שר האוצר דאז אביגדור ליברמן, וכהונתו הוארכה כבר כמה פעמים על ידי שר האוצר הנוכחי בצלאל סמוטריץ. נציין כי רשות שוק ההון אמורה להיות רשות עצמאית המנותקת ממשרד האוצר, אך עצם הצורך בהארכות כהונה יוצרת סוג של תלות בין התפקיד לבין הממונה בפועל.

הסגן הבכיר לשעבר הראל שרעבי 

שם נוסף שעלה הוא זה של הראל שרעבי, לשעבר סגן בכיר לממונה על שוק ההון. שרעבי כיהן כסגן תחת דורית סלינגר ותחת משה ברקת, הממונה הקבוע האחרון על הרשות שעזב את תפקידו באוגוסט 2022 שנה לפני תום הקדנציה שלו. הוא היה אחראי על תחום החיסכון ארוך הטווח והיה ממובילי רפורמת קרנות פנסיית ברירת המחדל, או בשם שהעניקו לה ברשות - רפורמת הקרנות הנבחרות, שאפשרה לבתי ההשקעות להיכנס לעולם קרנות הפנסיה.

היועץ המשפטי ברוך לוברט

שם נוסף שהוזכר כבר במשך חודשים כמועמד הוא היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד ברוך לוברט. גם הוא כיהן תחת סלינגר וברקת ובמשך שנה וחצי תחת גל. לוברט ליווה ועדות וצוותים שונים שעסקו בנושאים פיננסיים, בהם הוועדה להגברת התחרותיות במשק ('ועדת הריכוזיות'), הוועדה לבחינת הסדרי חוב בישראל ('ועדת אנדורן') והוועדה להגברת התחרות בשירותים בנקאיים ופיננסיים נפוצים ('ועדת שטרום').

בראש הוועדה לאיתור ממונה קבוע עומד מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר. גם המשנה ליועמ"שית עו"ד כרמית יולס בוועדה ואת נציבות שירות המדינה ייצג אילן רם. את הציבור ייצגו פרופ' עידית סולברג מאוניברסיטת אריאל ולצדה המינוי השנוי במחלוקת של שמעון יצחקי.

יצחקי, יו"ר אלביט הדמיה בתקופת התרסקות החברה, היה שותף לנפילתה של החברה שהיתה בשליטתו של מוטי זיסר ז"ל, והגיעה להסדר חוב ענק של 1.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח של החברה, שקיבלו את השליטה בחברה. אלביט הדמיה הגיעה לחוב של כ-2.5 מיליארד שקל ומחיקת החוב היא אחת הגדולות שהתבצעו בשוק ההון הישראלי.