בני הזוג שכבר ארבעה חודשים מנהלים חמ"ל ארוחות ללוחמי צה"ל בדרום ובצפון

תמר ועופר אדלשטיין פתחו באוקטובר את קבוצת הווטסאפ "מבשלים במלחמה", ומאז גייסו לצדם מאות מתנדבים • "אמרנו לחיילים: אתם יורים כדורים, ואנחנו נמשיך לירות מנות", הם מספרים

תמר ועופר אדלשטיין / צילום: תמונה פרטית
תמר ועופר אדלשטיין / צילום: תמונה פרטית

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

כבר בבוקר ה־8 באוקטובר החליטו בני הזוג תמר ועופר אדלשטיין, מורה בבית ספר יסודי ומרצה באוניברסיטת בן גוריון, שהם לא יכולים לשבת בבית מבלי לסייע במלחמה. ארבעה חודשים אחרי, מאות מתושבי נס ציונה מבשלים יחד איתם ארוחות שישי לגדודי לוחמים. עד היום הוציאו בני הזוג יותר מ־6,000 קופסאות עם מדבקות "תאכלו משהו - נס ציונה מבשלת מכל הלב", והם ולא מתכוונים להפסיק עד שהמלחמה תגיע לסיומה.

ישראל מתגייסת | הבימאית שיזמה יריד יד שנייה לשיקום העוטף ולחינוך לצרכנות נבונה
ישראל מתגייסת | ביפו העתיקה מציעים תוכנית תמיכה באמני העוטף והצפון
ישראל מתגייסת | בתיה עופר מגלה למה הפסיקה לתרום להרווארד, אך כן מחזיקה תוכנית מנהיגות

"זה התחיל כשעופר כתב הודעה בקבוצת הווטסאפ של השכונה", נזכרת תמר. "פתחנו קבוצה 'מבשלים במלחמה', נתנו קישור לתרומות, והצטרפו כ־20 אנשים. הבישול הראשון יצא בשני בבוקר, אחרי שראיתי בפייסבוק מודעה של לוחם שכתב שלא אכל יומיים. יצרנו אתו קשר, אנשי הקבוצה בישלו קופסאות אוכל, ונסענו לבסיס שלהם.

"כשהגענו, ראינו לאורך קילומטרים מכוניות חונות של מילואימניקים שהוקפצו, ואת כל עם ישראל מחלק אוכל בצומת. התקשרתי לאותו לוחם, והוא אמר שלא נעים לו, אבל הם כבר קיבלו משלוח מזון ממישהו אחר.

"היינו עם האוכל החם, ציוד ומוצרי היגיינה, ולא ידענו מה לעשות. ירדתי מהאוטו, ובאותו רגע ניגש אליי חייל ושאל אם יש לנו אוכל. מסתבר שהוא רס"פ של יחידה מובחרת. נתנו לו ארגזים ואת מספר הטלפון שלנו, והבטחנו שנדאג לכל מה שיצטרכו".

ארוחה של ''תאכלו משהו'' / צילום: תמונה פרטית
 ארוחה של ''תאכלו משהו'' / צילום: תמונה פרטית

"לעצמנו אנחנו לא מבשלים"

במהלך השבוע בני הזוג שולחים בקבוצת הווטסאפ המונה כ־200 איש קובץ אליו משתבצים המבשלים, ובימי שישי ניתן לראות עשרות אנשים המגיעים עם קופסאות ותבניות מלאות בתבשילי עוף ובשר, תוספות ועוגות. עד הצהריים אורזים שלושת ילדיהם של בני הזוג וחבריהם את הקופסאות לתוך ארגזים, ואלה משונעים ליחידות לוחמות על ידי עופר ומתנדב בשם ג'ף.

בנוסף מתקיימים שיתופי פעולה עם קבוצת המג'חננות של העיר, שתורמות ג'חנונים וקובנות לארוחות שבת, עם קבוצה של אפיית חלות, ועם קייטרינג מקומי שהתגייס להאכלת מחלקות שלמות.

"הטלפון שלי מלא במספרים של רס"פים", מציינת תמר. "אנחנו בקשר איתם, אוספים את הפרטים ודואגים לכולם - מנות צמחוניות, בשריות, טבעוניות, צליאק, כשר", מוסיף עופר. "בתחילת המלחמה בישלנו בכל יום, וחיילים היו מגיעים אלינו עם האמרים וסבאנות, מעמיסים את האוכל ומשנעים אותו לדרום ולצפון", הוא צוחק. "עכשיו אנחנו מבשלים רק לימי שישי".

לא מעט קבוצות נפתחו בתחילת המלחמה על מנת לבשל לחיילים, אבל חלק גדול מהן כבר הפסיקו את הפעילות. תמר ועופר מדגישים שאין בכוונתם להפסיק. "חיילים יודעים שבימי שישי מחכה להם אוכל שדומה לטעם של הבית, אחרי שכל השבוע הם אוכלים מנות קרב במקרה הטוב".

בני הזוג נשואים כבר 26 שנים, ועופר עצמו נפצע בעזה כשהכירו. תמר מלווה את עופר מרגע הפציעה דרך השיקום הארוך ועד היום. "אני מכיר חלק מהמקומות שהם מתרוצצים בהם עכשיו", אומר עופר. "פעם אמרתי לנציגים מאחת היחידות 'אתם יורים כדורים, ואנחנו נמשיך לירות מנות'. זה עושה המון לנו, לכל מי שמבשל, וגם לחיילים. חשוב לנו שיידעו שלא שכחנו אותם".

שניהם מודים שהפעילות הזו באה על חשבון דברים אחרים. "לעצמנו אנחנו לא מבשלים אוכל, אבל זה מחיר שכולם בבית מוכנים לשלם", מספר עופר. "לאחרונה אמרו לי חיילים, 'נתראה בשבוע הבא'. אמרתי להם שאני מקווה שנתראה על הגג שלנו, לעל האש ובירות".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

בית הגלגלים והמחסן של מיה

ביום רביעי (14.2) תתקיים בנמל תל אביב מכירת בגדים מיוחדת שכל הכנסותיה יועברו לטובת שיקום הבית הדרומי של עמותת "בית הגלגלים", השוכן בקיבוץ אורים שבעוטף עזה.

במכירה, שתימשך ארבעה ימים בשיתוף פעולה עם "המחסן של מיה", יוצעו עשרות אלפי פריטי לבוש, עודפי מותגים ובגדי יד שנייה לילדים ומבוגרים, במחיר 20-50 שקל לפריט.

עמותת בית הגלגלים, שנוסדה ב-1979, היא ארגון ארצי לצעירים ובוגרים עם מוגבלות פיזית, הכולל ששה בתים הפתוחים לאוכלוסיות שונות. אחד ממרכזיה הוותיקים והמשמעותיים נמצא בקיבוץ אורים. מאז מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר ולמשך שלושה חודשים שימש הבית כמקום משכנם של פלוגות חיילי מילואים, וכעת נדרש שיפוץ על מנת להחזירו למתחם שיקומי חינוכי.

המכירה תתקיים במבנה 1, נמל תל אביב, בין השעות 10:00-20:00

טבע

ביוזמה שהוביל אלי גלבוע, מנהל בכיר במחלקת ה-IT של טבע בישראל, נאספו מאתרי טבע בארה"ב, גרמניה וספרד מאות מחשבים משומשים שאין בהם צורך ונשלחו לישראל לטובת אוכלוסיות שנפגעו במהלך המלחמה.

לצורך התרומה, אנשי המחשוב והצוותים הטכניים של מחלקת ה-IT עסקו בניקוי המחשבים, בדיקת תקינותם והתקנתם מחדש לטובת בעליהם החדשים.

כמחצית מהמחשבים נתרמים ל"קואליציה הישראלית לטראומה" במסגרת "מטפלים בנפש", התוכנית של טבע לטיפול בטראומה הישראלית. במסגרת התוכנית מוכשרים ומוסמכים מאות מטפלים ומטפלות מקצועיים לטיפול בטראומה, ונערכת פעילות לחיזוק ועיבוי מרכזי החוסן בדרום. יתר המחשבים יועברו לעמותת "מתחשבים", ומשם למשפחות המפונים.

הרבעון הרביעי

תנועת הרבעון הרביעי חילקה בשבועיים האחרונים כ-10,000 ערכות "כמה טוב שבאת הביתה" לחיילי מילואים שחזרו מעזה. הערכות כוללות מתוקים, גרבי בית, קלפי משחק לתווך למשפחה את החזרה הביתה ועוד. הערכה פותחה על ידי הצוות הפדגוגי של התנועה ופעיליה.

חיילי מילואים עם ערכות של הרבעון הרביעי / צילום: גדוד 363 חטיבת הראל
 חיילי מילואים עם ערכות של הרבעון הרביעי / צילום: גדוד 363 חטיבת הראל

לפרטים: https://q4israel.org.il

אמפא מניבים ושנקר

אמפא מניבים מקבוצת אמפא נדל"ן, בשיתוף מכללת שנקר להנדסה, עיצוב ואמנות, מציגים את תערוכת "רוח האדם", על רקע מלחמת חרבות ברזל. במסגרת התערוכה יוצגו 15 יצירות המציגות פרשנות לרוח האדם המתגלה במצבים קשים.

כך, למשל, העבודה "מלחמות בעפרונות" של יונתן ברסלר כוללת 6 כרזות המציגות את המציאות הביטחונית הישראלית על ציר הזמן, Renatus של אלכס לויס מורכב מפסלי קלקר וגבס בטכניקת גריעה כביטוי לטראומות, לפציעות ולחבישות יחד עם מעטפת צבעונית היוצרת תקווה, "זהות רקומה" של מיכל לוי כולל שולחן רקמה המייצג את האפשרות לחבר, לאחות קרעים ולייצר מרחב אופטימי ועוד. אוצרות התערוכה: מיכל גוברין ומירב רבינוביץ.

התערוכה מוצגת במתחם אמפא TLV, יגאל אלון 98-96 ת"א עד ה-6/3, ובשעות 7:00-19:00. הכניסה חופשית. היצירות המוצגות מוצעות למכירה, וכל ההכנסות מועברות ישירות לאומנים והאומניות.

בימי שני, בתאריכים 19/2, 26/2 ו-4/3, ייערך שיח גלריה בהשתתפות האמנים המציגים, בשעה 12:00.