בתיה עופר מגלה למה הפסיקה לתרום להרווארד, אך כן מחזיקה תוכנית מנהיגות

לדברי עופר, מבעלי ICL, "אם היינו סוגרים את התוכנית, היינו מפקירים את הזירות החשובות ביותר באקדמיה העולמית" • השנה הוכרזה כאחת הזוכות באות האבירות של מרכז פרס לשלום ולחדשנות

בתיה עופר / צילום: יח''צ
בתיה עופר / צילום: יח''צ

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מדי שנה מעניק מרכז פרס לשלום ולחדשנות מעניק אות אבירות לנשים פורצות דרך בחברה הישראלית. השנה יוענק האות לנשים שהפגינו גבורה, יוזמה ומנהיגות בזמן המלחמה, וביניהן נמנות אילנה דיין, נועה תשבי, ד"ר אפרת ברון הרלב ובתיה עופר. הטקס יתקיים ב-28 בפברואר.

בצל המלחמה, פרופ' יוג'ין קנדל משנה את פעילות המכון שבראשו הוא עומד 
גרעין נח"ל חדש יירתם לטובת כפר עזה ויישובי העוטף 

כזכור, ימים אחדים לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר התפטרו עופר ובעלה עידן, בעל השליטה ב-ICL (לשעבר כיל), מהוועד המנהל של בית הספר לממשל באוניברסיטת הרווארד. זאת במחאה על התגובה הרפה של נשיאת האוניברסיטה דאז למכתב ארגוני הסטודנטים, שבו הוטלה על ישראל "אחריות בלעדית לאלימות הנגלית לעינינו".

בדברי הנימוק לבחירה בעופר נכתב כי "בעקבותיה הלכו מאות תורמים, שביטלו תרומות של מאות מיליוני דולרים למוסדות אקדמיים בארה"ב, במחאה על האנטישמיות באוניברסיטאות". בנוסף צוינה התרומה של משפחת עופר לשורה של ארגונים המסייעים לחיילי צה"ל, למשפחות הנרצחים והמפונים, בהיקף של מיליוני שקלים.

"מאז ה-7 באוקטובר אני עדה לסילופים, שקרים והשמצות פרועות נגד המדינה - ואני מרגישה שזו חובתי, כאישה ישראלית, לעשות כל שביכולתי כדי להילחם בשקרים", אומרת כעת עופר.

על תגובת הנשיאה היא אומרת שהייתה "מקוממת. ראיתי את הדברים והזדעזעתי. עידן ואני היינו על סף חתימה על הסכם של תרומה נוספת להרווארד, מוסד שאיתו אנו גם מפעילים תוכנית להכשרת מנהיגי העתיד של ישראל. בו במקום אמרתי שאני לא מוכנה לשתוק, ושאנחנו חייבים לעשות משהו.

"שלחנו להרווארד מכתב והודענו להם על התפטרותנו, ועל ביטול התרומה. למחרת זה התפרסם בכל כלי התקשורת בעולם. בכנות מלאה, לא היה לי מושג שהמכתב יכה גלים. היינו הראשונים שנקטו מעשה נגד האנטישמיות באוניברסיטאות, שבאותו שלב היינו עדים רק לסנונית שלה. אחר כך הגיע הגל הגדול של ההפגנות והתקיפות - ומאות תורמים נוספים שביטלו תרומות לאוניברסיטאות".

למרות ההתפטרות, בני הזוג לא ביטלו את תוכנית המנהיגות בהרווארד. ההסבר של עופר הוא כי "דווקא עכשיו, צריך נוכחות של סטודנטים ישראלים בקמפוסים של האוניברסיטאות היוקרתיות בעולם. רק הם יכולים לספר את הסיפור של ישראל כהלכתו, ולשמש שגרירים נאמנים של המדינה.

"אם היינו סוגרים את התוכנית, היינו מפקירים את הזירות החשובות ביותר באקדמיה העולמית. אני חושבת שאנחנו צריכים לעמוד על המשמר ולהילחם באנטישמיות בקמפוסים באמצעות טובי הבחורים והבחורות שלנו".

"להשקיע בהסברה"

המסר שחשוב לעופר להעביר הוא שכל הישראלים צריכים להתאחד נגד האנטישמיות הגואה בעולם. "צו השעה הוא להשקיע בהסברה בעולם, להראות את הפנים האמיתיות של העם בישראל, כדי לשנות את הנרטיבים השקריים. אפשר להעביר ביקורת לגיטימית על מעשים מסוימים של ממשלה, אבל אי אפשר לתקוף כל יהודי או כל ישראלי באשר הוא.

"האנטישמיות שאנו עדים לה היום באוניברסיטאות היא תולדה של הזנחה בת עשרות שנים. לא עשינו מספיק כדי לספר את הסיפור של ישראל באופן אותנטי ונאמן למציאות, בשעה שאויבינו השקיעו הרבה כסף ומשאבים כדי לפתח מערכת משומנת היטב של שקרים והשמצות. אני עושה כל שביכולתי כדי להילחם בכך".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

צ'רי אינטרנשיונל
חברת צ'רי אינטרנשיונל, בעלת חברת הרכבים הסינית צ'רי, המיובאים לארץ באמצעות פריסבי, יעמידו תרומה בסך 2 מיליון שקל למרכז הרפואי אוניברסיטאי ברזילי באשקלון, עבור הקמת מחלקת טראומה לילדים ובני נוער, הכוללת מערכות VR ייחודיות המטפלות בטראומות.

המחלקה תפעל כיחידה מיוחדת במרכז הפסיכיאטרי לילד ולמתבגר, שבו ניתנים שירותי בריאות נפש לילדים ובני נוער בגילאי 6-18, הן במרפאת החוץ והן במחלקת טיפול היום.

"צ'רי מחויבת לתמוך באוכלוסיות מוחלשות ובהתמקדות בתוכניות בריאות וטיפול בילדים ונוער, מתוך ראייה שהם העתיד של כולנו", מכתב בהודעת החברה. "אנחנו מקווים שהילדים תמיד יהיו מוקפים בבריאות ואושר, ושמחים לקחת חלק בשיפור וקידום מערך התמיכה שיעניק להם ילדות מאושרת יותר".

מכבי טבעי
אילן ויסברג ובן ציון שקלאר, מטפלים ברפואה סינית ברשת מכבי טבעי (רפואה משלימה מקבוצת מכבי שירותי בריאות), יזמו ומוציאים לפועל פרויקט התנדבותי למתן טיפולים לחיילים ולאנשי מילואים, סמוך למושב שובה, שבו הם מתגוררים.

מושב שובה נמצא בעוטף, בסמוך לגבול עם עזה, וככזה הוא הפך לשטח כינוס לחיילים היוצאים והנכנסים מהרצועה. במסגרת היוזמה, במהלך חודשי המלחמה הפכה המיגונית הסמוכה לביתם של ויסברג ושקלאר לחדר מיון קדמי לפצועים, וכיום משמש כ"פינה חמה" לחיילים.

מיגונית הטיפולים במושב שובה / צילום: יח''צ מכבי טבעי
 מיגונית הטיפולים במושב שובה / צילום: יח''צ מכבי טבעי

השניים, שפונו מביתם, תורמים מזמנם ומהכשרתם לחיילות ולחיילים. בין הטיפולים המשלימים שהם מציעים נמנים שיאצו ודיקור, המסייעים בהתמודדות עם אירועים קשים המטלטלים את הגוף והנפש.

שריל סנדברג
אשת העסקים שריל סנדברג, לשעבר בכירה בפייסבוק, סיימה לצלם בישראל את הסרט הדוקומנטרי Screams before Silence, העוסק בפשעים המיניים שביצעו מחבלי החמאס במסגרת מתקפת הטרור של הארגון ב-7 באוקטובר.

בין היתר, נערכו צילומים ביישובי עוטף עזה ובמקום בו התקיימה מסיבת נובה. הסרט כולל ראיונות עם עדי ראייה, חטופות משוחררות, אנשי זק"א ומשטרה, מומחים רפואיים ופורנזיים, ושורדות טבח החמאס.

מטעם סנדברג נמסר כי "מחובתנו לדרוש צדק עבור הקורבנות והעדות ששרדו ולוודא כי הפושעים והאנסים יישאו באחריות למעשיהם. ועבור אלו שלא שרדו - תפקידנו להיות להן לקול, שכן הן כבר לא יכולות לספר".

הסרט מיועד להפצה בתחילת אפריל 2024 והופק בשיתוף קסטינה תקשורת, שעומדת גם מאחורי הפקת הסרט NOVA# על הטבח במסיבת הטבע ברעים.

הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה
ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה תרם כ-2 מיליון שקל לעמותת "יוזמות עתיד", התומכת ומלווה נשים בתהליכי הקמה, הבראה ופיתוח של עסקים.

מאז פרוץ המלחמה מפעילה עמותת יוזמות עתיד תוכנית חירום לבעלות עסקים מאזורי לחימה שאינן מתגוררות בביתן, ומתקשות להמשיך להתנהל במתכונת הרגילה, לצד נשים שחוו ירידה חדה בהכנסות בעקבות המציאות הכלכלית העכשווית.

במסגרת התוכנית מוענק סיוע מיידי, הכולל מעטפת ליווי הוליסטית לשיקום והבראת העסק. בשלב ראשון מתקיים אבחון עסקי, על ידי יועץ עסקי לבחינת השפעות המלחמה על תפקוד העסק, הצורך במימון והתאמות התוכנית העסקית למצב המלחמה וליום שאחרי. בהמשך נבנית תוכנית עבודה קצרת מועד וממוקדת, הנותנת מענה לטווח המיידי ולטווח הרחוק יותר.

בשלב הבא נבחן הצורך במימון, מענק כספי להתאמת העסק למצב החדש, בין היתר סלי מענקים עבור ציוד לעסק, הכשרות מקצועיות, הקמה/פיתוח של אתר אינטרנט, מיתוג ועיצוב, הגשה למכרזים, קידום ממומן ועוד. התוכנית ניתנת ללא עלות.