ביטוח לאומי מגדיר את ההטבות האלה כמותרות: כמה זה יעלה לכם?

לפי החלטת ביטוח לאומי, הטבות מיוחדות שהמעסיק נותן לעובד, בהן שדרוג רכב צמוד ונסיעה בכבישי אגרה, יחשבו ל"מותרות" וישולמו משכר הנטו • המשמעות: כל עובד שירצה לחדש את רכבו לדגם יקר יותר, ישלם על כך ישירות מכיסו • איך צפויים להגיב המעסיקים?

רכבי ליסינג באלבר / צילום: איל יצהר
רכבי ליסינג באלבר / צילום: איל יצהר

ביטוח לאומי ערך יישור קו בספטמבר האחרון באשר להפחתות הקשורות להוצאות פרטיות מהשכר של העובד. כעת ההנחיה נכנסת לתוקף באופן רשמי וצפויה להשפיע בעיקר על בעלי רכב צמוד שרוצים לשדרג אותו.

החברות שמציעות שכר ומענקים של עד מיליון שקל לעובדים חדשים
הם נלחמו על המדינה. עכשיו הם צריכים להילחם על העבודה שלהם

לפי החוזר שפרסם המוסד, מעסיקים לא יוכלו לקזז משכר הברוטו של עובדיהם חלק מההוצאות הפרטיות - גם אם הצדדים סיכמו על כך בחוזה - אלא הן ישולמו משכר הנטו. מדובר בהוצאות שנחשבות ל"מותרות" לכאורה, כמו שדרוג הרכב או נסיעה בכבישי אגרה, ולא עצם הטבת רכב צמוד. "עובד שכיר אינו רשאי לקזז הוצאות מהכנסת עבודה החייבת בדמי ביטוח, גם אם ההוצאה מותרת בניכוי לצרכי מס הכנסה ומכאן שיש לנכות הוצאות אלו משכר הנטו ולא משכר הברוטו", נכתב במסמך הרשמי.

על פי גורמים בשוק, ההנחיה תהיה גורפת ותפעל גם על מי שנהנה כבר מהטבה היום.

פסק דין אלביט

ההנחיה הגיעה לעולם בעקבות חוסר בהירות באשר לניכוי הוצאות ליסינג משכר הברוטו של העובד. שאלה זו עלתה לדיון במרץ 2022, כאשר בית הדין האזורי לעבודה עסק בפסק דין הנוגע לתשלומי ביטוח לאומי של עובדי אלביט. בחברה טענו כי הרכיבים שקוזזו מהשכר, כגון עלות שדרוג רכב, עלויות בגין חריגה מקצובת דלק וכבישי אגרה, הם חלק משווי השימוש ברכב, ולכן מדובר בניכוי הוצאתה כמעסיק, לו אינטרס לספק פתרון תחבורתי זמין לעובדיו.

מנגד, בביטוח לאומי טענו כי מדובר בהוצאה פרטית של העובד ולכן החברה צריכה לנכות אותה משכר הנטו שלו. עו"ד לימור ארגוב־שנהב, שותפה מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד וקסלר ברגמן, מסבירה את הרציונל: "כאשר מעסיקים מפחיתים הוצאה משכר הברוטו של העובד, ביטוח לאומי מרוויח פחות".

בית הדין האזורי קיבל את עמדת ביטוח לאומי וקבע כי ההפחתות המדוברות יבוצעו משכר הנטו. הנימוק להחלטה: קיזוז משכר הברוטו עלול לפגוע בעובד בפן הביטוחי־סוציאלי, והקטנת המס החלה על העובדים נוגדת את הוראות החוק.

 

 

"נשלם מיסוי כפול"

מסקר שערכה קבוצת היישום והייעוץ תפן (Tefen) בינואר 2024, אשר דגם 1,050 ארגונים מסקטורים שונים, עולה כי 41% מהמשיבים מחזיקים ברכב מהעבודה. לפיכך התקנה החדשה של ביטוח לאומי משפיעה על חברות רבות במשק.

לדברי עו"ד ורו"ח שחר שטראוס, שותף במשרד בנימיני ושות', ההנחיה מובילה לכך שהעלות "תתגלגל לעובדים מכיוון שהיא מקטינה להם את שכר הנטו, באותם מקרים של חברות שינהגו על פי עמדת הביטוח לאומי. מדובר בלא מעט כסף עבור העובדים. בתקנות זקיפת שווי על טלפונים שניתנים לעובד, נרשם במפורש שאם מעסיק מחייב את העובד בסכום מסוים, עליו להפחית את השתתפות העובד משכר הברוטו. לא יכול להיות שמעסיק זוקף שווי לעובד על חלק מההטבה שהוא שילם עליה. אותו הגיון בדיוק צריך לחול גם באשר לכלי רכב צמודים.

עו''ד ורו''ח שחר שטראוס, שותף במשרד בנימיני ושות' / צילום: איגור לובינסקי
 עו''ד ורו''ח שחר שטראוס, שותף במשרד בנימיני ושות' / צילום: איגור לובינסקי

"עכשיו ביטוח לאומי ומס הכנסה פועלים בגישה חדשה. שינוי העמדה של הרשויות שגוי ומעמיד חברות בבעיה. התקנות קובעות נוסחה אחידה, במסגרתה נלקחו מספר רב של פרמטרים, כמו מחיר הרכב שהועמד לעובד וההוצאות הנלוות לרכב לרבות דלק, כבישי אגרה, ביטוח וכדומה. המחוקק לקח בחשבון את מכלול הפרמטרים וקבע את שווי הרכב שיש לזקוף לעובד. שווי הרכב בתקנות שנקבעו על ידי המחוקק משקף את כלל ההנאה הפרטית של העובד מהשימוש ברכב. כעת, הדרישה החדשה תוביל למיסוי כפול של העובד במס הכנסה וביטוח לאומי. אין לראות בשדרוג הרכב כהוצאה פרטית של העובד אלא כהתאמת שכר גרידא. כל גישה אחרת תוביל למצב של תשלומי מסים עודפים".

עו"ד ורו"ח אלי אור, דיקן בית הספר לחשבונאות במכללה למינהל, סבור שקשה להעריך את גובה הפגיעה של ההנחיה החדשה במשכורות הנטו של העובדים שיבחרו לשדרג את הרכב הצמוד שניתן להם. "כל הוצאה היא בגובה אחר", הוא אומר, אך מעריך כי גובה המס עשוי להגיע אף ל־50% מהשכר הממוצע.

מהן החלופות?

אלי אור סבור כי בעקבות התקנה החדשה של ביטוח לאומי, המעסיקים צפויים לצמצם את ההטבה המיוחדת שניתנה לעובדים עד היום. לדבריו, עובדים שגרים קרוב למשרד לדוגמה, לעיתים יעדיפו תוספת למשכורת במקום רכב צמוד. "באופן כללי עסקאות ליסינג לא תמיד משתלמת למעסיק", הוא מוסיף. "מחירי הליסינג יקרים מאוד". עוד מוסיף אלי אור כי המהלך עשוי לפגוע גם במעסיקים ולחשוף אותם לסנקציות. "המעסיק אמנם לא נפגע באופן ישיר, אך אם הוא לא יפעל לפי ההנחיה והעובד לא ישלם מהנטו שלו על ההטבה, המעסיק יאלץ לעשות זאת", הוא מסכם.