טסלה | בלעדי

כך עוקפת טסלה את האיסור האירופי לעגון בנמל אשדוד

טסלה החליפה את ספינות הובלת הרכב הייעודיות במכולות, לאחר שעגינתן בנמל אשדוד נאסרה בעקבות המלחמה • בנמל הדרומי נמצא מרכז המסירות של החברה

נמל אשדוד. בעיגול: אילון מאסק / צילום: shutterstock, אבי אוחיון (לע''מ)
נמל אשדוד. בעיגול: אילון מאסק / צילום: shutterstock, אבי אוחיון (לע''מ)

חברת טסלה החלה להפעיל מסלול "עוקף מצור ימי" לייבוא כלי רכב לישראל, במסגרתו החלה לייבא משלוחים של מאות כלי רכב לנמל אשדוד במכולות ולפרוק אותם בנמל.

● דיסני הולכת בעקבות נטפליקס, ומציגה פתרון לבעיית שיתוף הסיסמאות
השווי קפץ פי 5 ביום: החברה הקטנה מהרצליה שעשתה סנסציה בוול סטריט

מאז תחילת המלחמה עיקר יבוא הרכב לישראל בוצע באמצעות "צים" או באמצעות חברות הובלת רכב בין לאומיות, שהקיפו את כף התקווה הטובה בעקבות המשבר בים האדום ופרקו את המכוניות באירופה. משם אוניות ייעודיות להובלת רכב, של חברות ספנות אירופיות, הובילו אותם לישראל.

אולם, לגלובס נודע כי חלק מהחברות האירופיות הפסיקו לפקוד את נמל אשדוד בשל הוראה של משרד התחבורה ומשמר החופים באיטליה, שאסר על עגינה באשדוד בשל "הרגישות הביטחונית". ההוראה אומצה גם על ידי חברות אירופיות שאינן כפופות לרשויות האיטלקיות. במקום זאת, החלו קווי הספנות האלה לפרוק כלי רכב בנמל חיפה, שבו נפרקות כיום רוב המכוניות החדשות שמגיעות לישראל.

מרכז המסירות של טסלה נמצא בשטח נמל אשדוד, ולכן החברה נמנעת מפריקה בחיפה. שיטת ההובלה החדשה של טסלה, כלומר במכולות, נחשבת ליקרה משמעותית מהובלה באמצעות ספינות ייעודיות להובלת רכב, לאחר זינוק של אלפי דולרים במחיר של הובלת מכולה מאז תחילת המלחמה. לגלובס נודע כי במשלוח האחרון החודש פרקה טסלה באשדוד כ־1,100 כלי רכב שהגיעו במכולות.

"צוואר בקבוק" בזמינות

ענף הובלת הרכב בספינות ייעודיות, שמשנע מדי שנה מיליוני כלי רכב, היה אחד הנפגעים המרכזיים מהמתקפות בים האדום. נכון לתחילת פברואר הפסיקו כל חברות הספנות המתמחות בהובלת רכב לנוע דרך האזור ותעלת סואץ, והן מקיפות את אפריקה במסלול שמאריך את המסע ממזרח אסיה לסין בקרוב לשבועיים, ומייקר את עלות ההובלה ב־1־1.5 מיליון דולר למסע. זאת בנוסף לעלייה של כמעט 700% ב"ביטוח המלחמה" על תכולת ההובלה, שמשלמות אוניות שעוברות באזור הים האדום. במקביל, בשל העיכובים נוצר "צוואר בקבוק" בזמינות של אוניות להובלת רכב בקווים מהמזרח.

הפגיעה מורגשת במיוחד בשוק הרכב הישראלי, שמייבא למעלה מ־60% מכלי הרכב שלו מהמזרח, בעיקר מסין, יפן ודרום קוריאה. תדירות הובלת כלי הרכב מהמזרח לארץ ירדה ממספר פעמים בחודש לפעם בחודשים, ובעקבות זאת קיימים כיום עיכובים באספקה של דגמי מפתח חדשים, בעיקר דגמים עם מנועי בנזין. העיכובים נמתחים על פני רבעונים ובענף אומרים כי גם עלויות התובלה של כלי רכב מהמזרח כמעט הוכפלו, כך שהדבר צפוי להביא לעליית מחירים כבר ברבעון הבא, אלא אם תחול תפנית במצב באזור.

מגבלות ההובלה השפיעו במיוחד על טסלה, שעיקר מכירותיה הם של הדגם מודל 3, שמיוצר בשנחאי. ע"פ נתוני המסירות, היא מסרה בינואר שבע מכוניות בלבד, וזה בחודש שבו מסירות כלי הרכב החשמליים תפסו כמעט רבע מכלל המסירות.