למה בהודו מסרבים לטפל בנשק ישראלי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן מפסיקה לתקוף מטרות אמריקאיות, טורקיה תומכת בטרור וארגון של עובדי נמלים בהודו מסרב לטפל באמל"ח ישראלי • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

"מרוששת": לא רק ישראל צריכה לחשוש ממלחמה עם חיזבאללה 
שאלות ותשובות | רוסיה מציבה נשק חדש ומאיימת על חצי טריליון דולר 

1איראן משנה כיוון: הורתה למיליציות להפסיק לתקוף מטרות אמריקאיות

איראן מודאגת מעימות ישיר עם ארה"ב, ופנתה בערוצים פרטיים לחיזבאללה ולארגוני חסות אחרים שלה במזרח התיכון בדרישה ש"יפגינו איפוק" מול מטרות אמריקאיות; כך מדווח הוושינגטון פוסט, לפי מקורות לבנונים ועיראקים שעודכנו על ידי הממשל האמריקאי בנושא. ארה"ב תקפה בטילים מיליציות פרו-איראניות בסוריה ובעיראק בשבועות האחרונים בתגובה על התקפות מל"טים שהרגו חיילים אמריקאים. היא גם חברה לבריטניה לסדרת התקפות על המורדים החות'ים הממומנים על ידי איראן בתימן. בשבועיים האחרונים לא נרשמו התקפות על מטרות אמריקאיות בסוריה ובעיראק, ציינו המקורות, כך ש"נראה שהמדיניות האמריקאית (של הרתעה, א"א) עובדת בשטח". "איראן ככל הנראה הבינה שמתן רשות לארגוני החסות שלהם לתקוף את כוחות ארה"ב אינה אינטרס שלה", צוטט אחד מהבכירים בכתבה. 

אחת הפניות מטהראן הייתה לחיזבאללה, בדרישה ש"לא יספק תירוץ" לישראל לפתוח במלחמה גדולה בצפון, נכתב בכתבה. בכיר בחיזבאללה אמר לעיתון כי משלחת איראנית שנפגשה עם נציגי הארגון בתחילת החודש "שיבחה את" העימותים הקבועים סביב הגבול אך הזהירה מפני הסלמה למלחמה כוללת. לפי העיתון, איראן סבורה כי כוחות הציר שגיבשה במזרח התיכון זוכים לתמיכה גדולה יותר כעת מאשר לפני ה-7 באוקטובר, משום שסוכלו האפשרויות לפיוס ישראלי-סעודי, והקהילה הבינלאומית מתמקדת בסכסוך הישראלי-פלסטיני ולוחצת את ישראל. 

מאת סוזאנה ג'ורג', מתוך הוושינגטון פוסט. לקריאת הכתבה המלאה.

2טורקיה היא מקלט לטרור

מאז טבח ה־7 באוקטובר, שב ועולה מקומה המרכזי של טורקיה בפעילות חמאס ולא רק בעצם היותה אכסניה לבכירים - אלא גם ואף בעיקר בפעילותה הכלכלית. במאמר שחיבר פרופ' סינאן ג'ידי מהתוכנית ללימודי ביטחון של אוניברסיטת המארינס, מצוין כי רקורד התמיכה בטרור של אנקרה צובר תאוצה, ועל כן טורקיה ראויה להיכנס לרשימת "מקלטי הטרור" שנמצאים תחת פיקוח מזכירות המדינה האמריקאית.

פרופ' ג'ידי מנמק את דבריו בסנקציות האמריקאיות שהוטלו בדצמבר על חברת אל־עמאן, שמהווה תחנת העברות כספים מאיראן לחות'ים, בתקציב השנתי בסך כמיליארד דולר של חמאס, אשר 750 מיליון דולר מתוכו מגיע ממדינות ידידותיות, ובקונגלומרט הבנייה טרנד GYO, ששוויו חצי מיליארד דולר ותופס מקום מרכזי בתיק ההשקעות של חמאס. הסיבה היחידה שבגינה ממשלות ארה"ב, לדברי פרופ' ג'ידי, מאמצות את ארדואן לא משנה מה הוא עושה, כולל תמיכה במטרות טרור, היא "פחד פתולוגי של ארה"ב מלאבד את טורקיה כפי שאיבדה את איראן ב־1979".

 מאת פרופ' סינאן ג'ידי, מתוך וושינגטון אקסמינר. לקריאת הכתבה המלאה. 

 3ארגון עובדים בנמלי הודו מסרב לטפל באמצעי לחימה מישראל

התאחדות עובדי תחבורת המים של הודו, שמייצג כ־3,500 עובדים מ־11 נמלים ברחבי המדינה, הודיעה כי היא מסרבת לטעון או לפרוק אמצעי לחימה מישראל. עובדי ארגון העובדים שנחשב לבעל עמדות מרקסיסטיות הודיע כי הם "עומדים נגד המלחמה שבה נהרגים חפים מפשע כמו נשים וילדים". 

מזכ"ל הארגון אף טען בפני Wire המקומי כי מדובר ב"סולידריות" שנובעת מקריאה של ארגוני עובדים פלסטינים. לפי הדיווח באל־ג'זירה, ישראל מייצאת להודו אמצעי לחימה בשווי 7 מיליארד דולר מדי שנה. 

מתוך אל־ג'זירה. לקריאת הכתבה המלאה. 

4בברזיל מקווים שהמשבר הדיפלומטי מול ישראל ידעך 

דבריו של נשיא ברזיל לולה, שהשווה בין המלחמה בעזה לבין השואה, ממשיכים להדהד בברזיל ובישראל, ובזירה הבינלאומית, ולפי דיווח באו גלובו, משרד החוץ הברזילאי מקווה שהפרשה תדעך במהרה. הנשיא הברזילאי הכריז פומבית כי מה שישראל עושה בעזה "היה קיים (רק) כאשר היטלר החליט להרוג את היהודים".

"זו אינה מלחמה של חיילים נגד חיילים, אלא בין צבא מאומן היטב לנשים ולילדים", אמר לולה, שהגדיר את הנעשה כ"ג'נוסייד". "משרד החוץ אימץ אסטרטגיה של שתיקה כדי לא להסלים את המצב", דיווח העיתון הברזילאי. במשרד גם איזכרו שלוש הערות ביקורתיות של השגריר הישראלי בברזיל בחודשים האחרונים, ואמרו כי הם מקווים שהאמירה של לולה "תתקזז" עם אמירות אלו. ישראל זימנה את השגריר הברזילאי לשיחה בנושא, כסימן למורת רוח מההצהרות. במשרד הנשיא לא חזרו בהם מההצהרות, רק ציינו בהודעה לעיתונות כי לולה "גינה כמה פעמים את מתקפת הטרור של חמאס". 

מאת פטריק קמפורז', מתוך או גלובו. לקריאת הכתבה המלאה.