בעקבות חנינת נשיא המדינה: דניאל בירנבאום ריצה 23 ימי מאסר בלבד

עונשו של בירנבאום, שהורשע בשימוש במידע פנים בתקופת כהונתו כמנכ"ל סודהסטרים, קוצר מ־30 ימים בשחרור מנהלי ל־23 ימים • במקביל, הרשיע היום בית המשפט עובדת לשעבר בסודהסטרים שהשתמשה במידע שמסר לה בירנבאום לצורך מסחר במניות החברה

דניאל בירנבאום / צילום: איל יצהר
דניאל בירנבאום / צילום: איל יצהר

נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג קיצר את עונשו של מנכ"ל סודהסטרים לשעבר דניאל בירנבאום, שהורשע בשימוש במידע פנים, כך שריצה 23 ימי מאסר בין ה-1 לנובמבר ועד לשחרורו ב-24 לנובמבר. בירנבאום נדון ל-60 ימי מאסר וללא החנינה היה צפוי להשתחרר שחרור מנהלי ב-30 לנובמבר. כך עולה מהודעה שהגיש עורך דינו לבית המשפט. בנוסף, היום (ב') הרשיע בית המשפט הכלכלי בתל אביב את איילה שרח כהן, עובדת לשעבר בסודהסטרים, שהועמדה לדין יחד עם בירנבאום והייתה מקורבת אליו. שרח כהן הורשעה בשלוש עבירות של שימוש במידע פנים, שהניבו לה רווח של כ־180 אלף שקל.

יזם נדל"ן חשוד בעבירות מס בהיקף 5.2 מיליון שקל
ורידיס הודיעה על סגירת אתר טיפול בפסולת - וחוטפת ביקורת

האירועים בגינם הורשעו השניים מתייחסים לשנים 2017-2018. השניים ניהלו קשר קרוב, במהלכו נחשפה שרח כהן לפעילות החברה ולמהלך עסקיה, ואף הביעה עניין ברכישת מניות החברה.

בירנבאום הורשע כי מתוקף תפקידו כמנכ"ל החברה, הוא נחשף לתוצאות החיוביות של דוח שצפוי היה להתפרסם, ובסמוך לפני מועד פרסום הדוח, שוחח על כך עם שרח-כהן. היא רכשה לחשבונה מניות של סודהסטרים תמורת 150 אלף שקל, ומספר חודשים לאחר מכן מכרה אותן תמורת 178 אלף שקל, ובכך הפיקה רווח של 28 אלף שקל.

השופט ציין בגזר הדין את הסיוע של בירנבאום לחיילי צה"ל

משנודע לבירנבאום כי שרח כהן רכשה את מניות החברה, הוא הביע בפניה את כעסו על שעשתה כן, על אף בקשותיו שלא תסחור במניות החברה. שרח כהן הודתה כי בירנבאום מסר לה מידע פנים בשתי הזדמנויות. כשמידע הפנים בידיה, ביצעה בשלושה מועדים שונים עסקאות בסדר גודל של כ-450 אלף שקל, שהניבו לה רווח כולל בשווי של כ-180 אלף שקל.

שרח כהן הודתה בהסדר טיעון ללא הסכמה לעניין העונש. בכוונתה לבקש לבטל את ההרשעה לאחר קבלת תסקיר שירות מבחן. בירנבאום הורשע באוקטובר האחרון. מעבר לעונש המאסר, הוטל עליו קנס בגובה 50 אלף שקל. הוא התחייב לתרום סכום זהה למאמץ המלחמתי. בגזר הדין, ציין השופט את הסיוע של בירנבאום לציבור ולחיילים במסגרת מלחמת "חרבות ברזל".

תגובת מחלקת החנינות במשרד המשפטים: "בשל קיצור מנהלי שאינו קשור להליך החנינה, קוצר העונש שהוטל על המבקש לשלושים ימים. בהחלטת החנינה הוקדם שחרורו של המבקש בכשישה ימים, וזאת בשל נסיבות אישיות שלא עמדו לפני בית המשפט שגזר את דינו". 

התיק טופל על־ידי עוה"ד עידן שוורץ והדר קולה ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, ונחקר על־ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר של רשות ניירות ערך.