מחלוקות עם ביידן? ארה"ב מתייצבת לימין ישראל גם בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בריטניה שוקלת להפסיק יצוא ביטחוני אם ישראל תיכנס לרפיח, ארה"ב קוראת לבית הדין בהאג להימנע מלדרוש מישראל מהשטחים, וארגוני עובדים באיטליה מתכוננים לשביתה כללית מחר • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

איך נראית המדינה הפלסטינית שביידן מקדם?
מיליונר ובעל קשרים בישראל: האם מוחמד דחלאן יהיה השליט הבא בעזה  

1דיווחים: בריטניה שוקלת להפסיק יצוא ביטחוני לישראל

הממשלה הבריטית שוקלת להפסיק את היצוא הביטחוני לישראל, שנמשך ביתר-שאת מאז פרוץ המלחמה בעזה ב-7 באוקטובר בעקבות התקפת הטרור של חמאס, אם כוחות ישראלים יפלשו לרפיח; כך מדווח הגרדיאן הבריטי, וכן כמה כלי תקשורת אחרים, בהסתמך על "מקורות ממשלתיים". עד כה, בלגיה, ספרד ואיטליה הודיעו כי הן מפסיקות את יצוא הנשק לישראל, וממשלת הולנד חויבה על ידי בית משפט להפסיק לספק חלקי מטוסי 35-F לישראל. שר בממשלת בריטניה אמר לפרלמנט כי כניסה לרפיח מהווה "קו אדום" בעבור המדינה. ארגון לא-ממשלתי בשם "הקמפיין נגד הסחר בנשק" (CAAT) דורש שבריטניה תאמץ את המדיניות של המדינות האירופיות שהשהו את יצוא הנשק. בריטניה ייצאה נשק בשווי כ-53 מיליון דולר לפחות ב-2022 לישראל, לפי נתוני ארגונים המנטרים סחר ביטחוני.

מאת פטריק ווינטור, מתוך הגרדיאן. לקריאת הכתבה המלאה.

2 ארה"ב לצד ישראל בהאג

ארה"ב ומדינות אחרות מציגות בימים האחרונים את עמדותיהן בנוגע לשליטה הישראלית בשטחים בבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ), בהליך נפרד מהעתירה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל על האשמות בג'נוסייד. מדובר בדיונים שנקבעו כבר לפני שנה, בהתאם להחלטת מליאת האו"ם, והן עוסקות באופי השליטה הישראלית בשטחים.

הנציג האמריקאי הפציר אתמול בבית הדין שלא להיעתר לדרישה לקבוע כי מדובר בכיבוש בלתי חוקי ולחייב את ישראל לסגת באופן מיידי מהשטחים "בשל שיקולי ביטחון משמעותיים". הוא הציג את עמדת ארה"ב כי צעדים חד-צדדים לא יתרמו לפתרון קבע וכי יש לקדם "משא ומתן בין הצדדים". בכל מקרה, פסק הדין של בית הדין הוא בעל אופי "ייעוצי". ישראל מחרימה את הדיונים. חוות הדעת של בית הדין צפויה להתפרסם בקיץ.

מאת מרליז סימונס, קסנדרה וינוגראד, ניל מקפרקואר ותומאס פולר. מתוך הניו יורק טיימס. לקריאת הכתבה המלאה. 

3שביתה כללית באיטליה במחאה על המלחמה

באיטליה מתכוננים בימים האחרונים ל"שביתה כללית" שהוכרזה על ידי שורת איגודים מקצועיים ותתקיים מחר (ו'). האיגודים מוחים לדבריהם על מדיניות החוץ של איטליה בנוגע למלחמה בעזה וקוראים "לעצור את הג'נוסייד" המתחולל לטענתם בעזה; כך מדווח הקוריירה דלה סרה האיטלקי.

לפי הדיווחים, תנועת הרכבות במדינה עלולה להיות מושבתת, וביום שבת תתקיים עצרת פרו-פלסטינית גדולה במילאנו. בין האיגודים שהצטרפו לשביתה כאלו המייצגים עובדים בתחום הלוגיסטיקה, התחבורה, המתכת, ייצור תעשייתי ועוד. גם בתחום הבריאות, הזהירו כלי התקשורת האיטלקיים משיבושים בבתי חולים ובמרפאות ואפילו התרחבות של השביתה לבתי הספר. השביתה כוללת איגודים המייצגים עובדי ממשלה ועובדי מגזר פרטי.

מתוך הקוריירה דלה סרה. לקריאת הכתבה המלאה.

4"הצבעה כאוטית" בפרלמנט הבריטי על הפסקת אש בעזה. יו"ר הפרלמנט יודח?

יושב ראש הפרלמנט הבריטי לינדזי הויל מואשם על ידי המפלגות האחרות ביחס מועדף למפלגת הלייבור הבריטית, בכך שהפר נוהגים פרלמנטריים של עשורים, ועשוי להיות מודח מתפקידו; כך מדווח הבוקר הטלגרף השמרני. הויל ניהל אתמול דיון שנמשך שש שעות סביב נוסחים שונים של קריאה להפסקת אש, ואיפשר ללייבור - המפלגה שבשורותיה כיהן עד שמונה לתפקיד הבלתי-מפלגתי - להעלות לדיון תיקון הקורא לאמץ "הפסקת אש הומניטרית". הוא עשה זאת בניגוד לנוהג, ובדרך שאיפשרה למפלגה לקדם את הניסוח שלה, המונע "מרד פנימי" בתוכה. מנהיג הלייבור קיר סטארמר מתמודד עם קריאות עזות בתוך הלייבור להפסקת אש מיידית, והניסוח שהוא העלה - ושנבחר להצבעה על ידי היו"ר - "פתר" את הבעייתיות הפוליטית בעבורו. הויל התנצל בתום הדיון על האופן שבו ניהל את הדיון, אמר כי "חשב שמדובר בטובת הכלל", אך ישנה יוזמה של עשרות חברי פרלמנט להדיח אותו.

מאת בן ריילי-סמית ואחרים. מתוך הטלגרף. לקריאת הכתבה המלאה.