בית משפט בהולנד עוצר יצוא חלקי מטוסי F-35 לישראל

בית המשפט בהאג הורה להפסיק את היצוא בתוך שבעה ימים, בטענה כי ישנו "סיכון ברור ומיידי שהפרות משמעותיות של זכויות אדם מבוצעות על ידי המטוסים" • ממשלת הולנד הצהירה בעבר כי לוקהיד מרטין, יצרנית החלפים, יכולה לספק אותם גם מבסיסים אחרים באירופה

מטוסי F35 / צילום: חיל האויר
מטוסי F35 / צילום: חיל האויר

בית משפט בעיר האג הורה היום (ב') לעצור כל העברת חלקים למטוסי ה-F-35 הנמצאים בשימוש בישראל ממחסנים של הצבא האמריקאי במדינה. בכך קיבל בית המשפט ערעור שהגישו ארגוני זכויות אדם בהולנד נגד הממשלה ההולנדית שהסכימה לאשר את היצוא, בנימוק שאספקת החלקים עשויה לערב את הולנד בהפרות זכויות אדם ופשעי מלחמה. הערעור הוגש אחרי שבית משפט מקומי בהולנד דחה את הבקשה

בעקבות המלחמה באוקראינה: צבא ארה"ב עוצר את פרויקט הדגל שלו
טראמפ לחברות נאט"ו: "אני לא אגן עליכן ואעודד את פוטין לעשות כל שמתחשק לו"

בית המשפט קבע בפסיקתו, שהגיעה לידי גלובס, כי ישנו "סיכון ברור ומיידי שהפרות משמעותיות של זכויות אדם מבוצעות ברצועת עזה על ידי מטוסי ה-F-35 הנמצאים בשימוש חיל האוויר הישראלי. ישראל אינה לוקחת בחשבון את ההשלכות של ההפצצות שלה על האוכלוסייה האזרחית", פסק בית המשפט. לפי הפסיקה, הדבר גרם ל"מספר לא-פרופורציונלי של הרוגים" בצד הפלסטיני, כולל אלפי ילדים. 

בהתאם לאמנות בינלאומיות שהולנד חתומה עליהן, נכתב, על הולנד לאסור יצוא של נשק אם יש חשש משמעותי להפרות של החוק הבינלאומי. לפיכך, נפסק, "אסור שיתקיים יצוא של חלקי F-35 לישראל". בית המשפט גם פסק, כי ההחלטה של הממשלה הנוכחית לא להתערב בהסכם יצוא החלקים שנחתם עוד ב-2016, "מהווה הפרה של חובותיה של הולנד לפי אמנות בינלאומיות".

הפסקת היצוא בתוך שבוע

בית המשפט הורה להולנד להפסיק את היצוא "בתוך שבעה ימים". לא ברורות עדיין ההשלכות המיידיות של הצעד, מכיוון שבעבר הצהירה הממשלה ההולנדית כי לוקהיד מרטין, יצרנית החלפים, יכולה לספק אותם גם מבסיסים אחרים הנמצאים באירופה. הבסיס המדובר ממנו נאסר היצוא ממוקם בוונדסרכט.

המכתב הוא חלק מפרשת יצוא חלקי מטוס הקרב האמריקאי F35 המתנהלת בהולנד בחודשים האחרונים. גורמים במשרד החוץ ההולנדי הדליפו באמצע אוקטובר לעיתון מקומי, כי הממשלה מתכוונת לאפשר יצוא לישראל של חלקי חילוף למטוס הקרב, המוחזקים בבסיס חיל האוויר וונסדרכט במדינה. העיתון ציטט אז "גורמים אנונימיים" במשרד החוץ ההולנדי, שהזהירו מפני אספקה שכזו, משום שהיא יכולה לגרור מעורבות הולנדית ב"הפרות משמעותיות של החוקים ההומנטריים לגבי מלחמה". 

לאחר ההדלפה הממשלה ההולנדית דחתה את הביקורת, ואמרה כי ההחלטה הממשלתית "לקחה בחשבון... את זכותה של ישראל להגן על עצמה", כמו גם את היחסים הטובים עם ארה"ב שמייצרת את המטוסים ואחראית להם, וכן כי "לא ניתן לקבוע כי מטוסי ה-F-35 מעורבים בהפרות חמורות של החוק ההומניטרי בענייני מלחמה". הארגונים עתרו לבית משפט מקומי בהאג, אך תביעתם נדחה. לפני כשבועיים הגישו ערעור על ההחלטה. כחלק מחומר הראיות, הציגו התובעים מכתב שמאשים את הממשלה הנוכחית ב"טאטוא מתחת לשטיח" של כל הודעה ביקורתית כלפי ישראל מצד הולנד, ו"מגן" על פעילות ישראל בעזה בשם שמירת היחסים הטובים עם ארה"ב. היום, כאמור, פסק בית המשפט לטובת העותרים, ביניהם הסניף ההולנדי של Oxfam, ארגון PAX והארגון המשפטי Rights Forum.