בעקבות המלחמה באוקראינה: צבא ארה"ב עוצר את פרויקט הדגל שלו

מסוק התקיפה העתידי של צבא ארה"ב בו הושקעו עד כה כ-2 מיליארד דולר ייעצר לאלתר • גורמים בצבא הסבירו כי המטרה בעצירת מיזם מסוק הדגל היא איתור אפשרויות בלתי מאוישות זולות יותר

חיילים אמריקאים בפעילות מבצעית / צילום: Associated Press
חיילים אמריקאים בפעילות מבצעית / צילום: Associated Press

צבא ארה"ב החליט להפסיק את פרויקט הדגל שלו ליצירת מסוק מודיעין חמוש, שכונה מסוק התקיפה והמודיעין העתידי, לאחר שהשקיעה בו לפחות 2 מיליארד דולר. בוושינגטון אף תכננו להוסיף לפרויקט עוד 5 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות במסגרת התקציב. 

טראמפ לחברות נאט"ו: "אני לא אגן עליכן ואעודד את פוטין לעשות כל שמתחשק לו"
מטילי זהב ומזוודות קבורות באדמה: מסלול הכסף של חיזבאללה נחשף

התוכנית הושקה ב־2018, כשבהמשך השנה הנוכחית היו אמורים להמריא אבות־טיפוס של בל־טקסטון וסיקורסקי, חברה־בת של לוקהיד מרטין. אולם, ביום חמישי הודיע תת־מזכיר הצבא לנושאי רכש, דאג בוש, על שורת שינויים, כולל גם עיכוב בפיתוח המנוע החדש של מסוקי אפאצ'י. 

בצבא ארה"ב הסבירו כי המטרה בעצירת מיזם מסוק הדגל היא איתור אפשרויות בלתי מאוישות זולות יותר. "זו הערכה מפוקחת של שדה הקרב המודרני", הסביר רמטכ"ל צבא ארה"ב, רנדי ג'ורג'. "אנחנו לומדים משדה הקרב, במיוחד באוקראינה, שפעילות האיסוף האווירית השתנתה משמעותית". 

המלחמה באוקראינה המחישה כי בעזרת אמצעי לחימה זולים, ניתן להכות בצבא גדול כמו רוסיה. קייב השתמשה מהרגע הראשון במלחמה שפרצה לפני שנתיים במל"טים טורקיים מדגם בייראקטר TB2, והכתה את רוסיה. לאחר מכן, הרוסים הבינו כי הם מפגרים בתחום אפילו ביחס לאוקראינה, ועל כן פנו לאיראן, ממנה רכשו מל"טים מסדרת שאהד בהיקפים גדולים. 

בצל ההתפתחויות הללו באוקראינה, סיפר ג'ורג' כי הצבא האמריקאי יאיץ רכש במל"טים עתידיים ובכלי טיס קטנים. לצד זאת, בוושינגטון יציגו תוכנית רכש מחודשת שנוגעת למסוקי בלק הוק מתוצרת לוקהיד מרטין וצ'ינוק מתוצרת בואינג.