אברהם (בייגה) שוחט הלך לעולמו בגיל 88

שוחט הקים בצעירותו את ערד ועמד בראש המועצה המקומית, כיהן כשר האוצר ושר התשתיות הלאומיות בממשלות ישראל • שוחט, שנישא לבתו של ראש הממשלה לשעבר לוי אשכול, פרש מהפוליטיקה בשנת 2006

אברהם (בייגה) שוחט / צילום: יונתן בלום
אברהם (בייגה) שוחט / צילום: יונתן בלום

בונה ערד ויקיר תל אביב: שר האוצר לשעבר, אברהם (בייגה) שוחט, הלך לעולמו היום (רביעי) בגיל 88. שוחט, שהיה ממקימי ערד וכיהן כראש מועצת ערד במשך 18 שנים ולאחר מכן בכנסת במשך כ-17 שנים והותיר אחריו שלושת ילדים, שמסרו: "זכינו ואנו גאים להיות ילדים של אבא אוהב, שהיה חלוץ ומנהיג אמיתי. הוא היווה מופת ליושרה ולהתנהלות ערכית ופעל ללא ליאות לבנייתה של הארץ שלנו ולהשגת שלום בר-קיימא".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד: "פטירתו של בייגה שוחט, משרת ציבור ישר ונחוש, ראש העיר המיתולוגי של ערד שהפך לשר אוצר מצטיין בממשלות ישראל, מותירה אותנו כשאנו חסרים את דמותו שכל-כולה חזון ומעש, ודווקא באחת התקופות המאתגרות בתולדותינו כמדינה. בייגה, שצעד שנים רבות באמון ובשותפות לצדו של רה"מ יצחק רבין, לא היה איש מילים כי אם ביצועיסט חסר מנוח. מי שרצה ללמוד על פועלו היה צריך פשוט להקשיב - לקול הילדים והצמיחה בערד, לשכשוך המים המותפלים, לרכבת הקלה והמכוניות הסואנות בכביש שש, לעשייה במפעלה של אינטל, לתוצרי המהפכה בתקציבים לפריפריה ולחברה, ולעוד ועוד יוזמות שאת פירותיהן יש לזקוף בין היתר לזכותו".

שוחט נולד ביוני 1936 בתל אביב. מקור הכינוי הפופולרי שלו - בייגה - הוא בילדותו, כאשר אמו קראה לו בחיבה "פייגלה" (ציפור ביידיש). עם תום לימודיו בתיכון שירת בנח"ל וסיים תואר ראשון בהנדסה בטכניון. את דרכו הפוליטית החל עוד בלימודיו האקדמיים, כאשר נבחר ליו"ר אגודת הסטודנטים ב-1958.

בתחילת שנות ה-60 עבד שוחט כמהנדס בצוות המקים של ערד. ב-1967 נבחר לראש המועצה הראשון של ערד, וכיהן בתפקידו במשך 18 שנה. בשנת 1983 אף זכה בבחירות ברוב תקדימי של 88%. כמו כן כיהן כסגן יו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל משנת 1979-1989.

שוחט נכנס לכנסת כבר בחודש מאי 1988, כאשר החליף את ח"כ אהרון הראל שהתפטר מספר חודשים לפני הבחירות. בשנתו הראשונה בכנסת שימש במקביל כיו"ר המועצה, עד שוחט כיהן ברציפות עד לינואר 2006, ימים ספורים לפני הבחירות לכנסת ה-17.

במהלך שנותיו בכנסת עמד בראשות ועדת הכספים וועדת הכלכלה וגם כיהן כיו"ר השדולה להשכלה גבוהה בישראל בכנסת. בשנת 1992 מינה יצחק רבין ז"ל את שוחט לשר האוצר - תפקיד בו כיהן גם בממשלת פרס שהוקמה לאחר רצח רבין. בתקופתו כשר הגדיל את הגירעון ומימן תוספות שכר לעובדים, וניסה לקדם את מיסוי ההון.

פרש מהחיים הפוליטיים בינואר 2006

ב-1996 חזרה מפלגת העבודה של שוחט לאופוזיציה, אך ב-1999 שב לכהן כשר האוצר תחת ברק, עד לשנת 2001. כמו כן כיהן במשך כחצי שנה כשר התשתיות הלאומיות, לאחר יציאת ש"ס מהממשלה. שוחט פרש מהחיים הפוליטיים בינואר 2006, לאחר "המפץ הגדול" בו נוצרה מפלגת קדימה ורבים מחברי הכנסת של מפלגת העבודה עזבו. לאחר מכן שימש כדירקטור בחברות ציבוריות רבות.

בין הפרסים שקיבל שוחט על פעולתו הציבורית: פרס יגאל אלון עבור פעילות חלוצית, תעודת הוקרה מהטכניון עבור פיתוח ערד והנגב, דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בן גוריון ומהטכניון, ותואר יקיר העיר תל אביב.

הכתבה פורסמה לראשונה ב- N12