מתווך דירות הפך לבעל עניין בחברת הייטק שהונפקה בת"א לפי מיליארד שקל

לאחר שמניית אקוואריוס מנועים קרסה ב־98% מהשיא, רכש אלי פלטוב, בעלי סוכנות לתיווך דירות, כ־6% מהון החברה, שבה מושקעים גם מריוס נכט וליאון רקנאטי • לדבריו, "יש בחברה בעלי מניות מצוינים; נפגשתי עם המנכ"ל, הוא איש רציני שיודע את העבודה"

אריאל גורפונג, מנכ''ל אקוואריוס / צילום: רמי זרנגר
אריאל גורפונג, מנכ''ל אקוואריוס / צילום: רמי זרנגר

אחת מ"כוכבות" גל הנפקות הטכנולוגיה בבורסה בתל אביב בשנים 2020-2021 הייתה חברת אקוואריוס מנועים , שגייסה 215 מיליון שקל לפי שווי של כמיליארד שקל אחרי הכסף. אקוואריוס מפתחת מנועי בעירה פנימיים לינאריים וגנרטורים המשמשים לייצור חשמל' או לתמיכה במערכות הנעה חשמליות.

תחזית האימים של מנכ"ל הבורסה: "ישראל עשויה להפוך ממדינה עשירה לענייה תוך עשור" 
ניתוח | בשיא של 9 חודשים למרות המלחמה והמחירים הכבדים: תעלומת השקל המזנק

בשיא, זמן קצר לאחר ההנפקה, שווי החברה טיפס לכ־1.75 מיליארד שקל, ובהמשך אף דווח על מזכר הבנות עם חברה מהמפרץ הפרסי שקיבלה אופציה לרכוש 10% מאקוואריוס לפי שווי של 5 מיליארד דולר. אך העסקה החלומית לא התממשה, מניית אקוואריוס הפכה לאכזבה גדולה, ואחרי נפילה של 98% מהשיא החברה נסחרת כעת בשווי צנוע של כ־37 מיליון שקל בלבד. ויש מי שרואה בכך הזדמנות השקעה מעניינת.

השבוע דיווחה אקוואריוס על בעל עניין חדש: אלי פולטוב, משקיע פרטי שאסף מניות בשוק והגיע להחזקה של 6.1% ממניות החברה. נכון להיום שווי ההחזקה של פולטוב עומד על כ־2.25 מיליון שקל. פולטוב הוא איש נדל"ן העוסק בתיווך ושיווק דירות באזור המרכז (בת ים, חולון, ראשון לציון ותל אביב) באמצעות חברת ארמון שיווק ויזמות נדל"ן, שאותה הקים.

"אם אגדיל החזקות - אצטרף לדירקטוריון"

בשיחה עם גלובס מסביר פולטוב את העניין שלו באקוואריוס. "אני אוהב את הכיוון החדש שאליו החברה נכנסת - תחום ההטענות, יש שם ביקוש הולך וגובר", הוא אומר בהתייחס להודעת החברה מתחילת השנה על התקשרות בהסכם שיתוף־פעולה עם החברה היפנית AISIN מקבוצת טויוטה, העוסקת בייצור חלקים לשוק הרכב, לפיו החברות יפתחו אבטיפוס למטען לכלי רכב חשמליים המבוסס על פיתוחי אקוואריוס. לדבריו, "החברה פרסמה שהיא במשא־ומתן עם מספר חברות לפיילוטים, וזה תחום שמעניין אותי. אני משקיע בתחום גם בחברות ציבוריות בארה"ב".

אקוואריוס

פעילות: מפתחת מנועי בעירה פנימיים לינאריים לייצור חשמל
היסטוריה: הוקמה ב־2014 על ידי גל פרידמן, אריאל גורפונג ושאול יעקובי. הונפקה ב־2020 ובשיא הגיעה לשווי של 1.75 מיליארד שקל.
נתונים: רשמה במחצית הראשונה ב־2023 הפסד של 8.5 מיליון דולר

פולטוב מספר שלא הכיר את החברה קודם, אך קרא עליה ושמע מאנשים. בין בעלי המניות באקוואריוס נמצאים גם מריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט המחזיק ב־12.9% מהחברה, ואיש העסקים ליאון רקנאטי עם החזקה של 5.8%. פולטוב מציין שזו אחת הסיבות להשקעה שלו: "יש שם בעלי מניות מצוינים, שיודעים מה הם עושים", הוא אומר. "עוד לא שוחחתי איתם אבל אני מתכוון לעשות זאת. נפגשתי עם המנכ"ל, הוא איש רציני שיודע את העבודה".

אתה מתכנן להיות משקיע פעיל, להצטרף לדירקטוריון?
"כרגע לא, אבל אם אחליט להגדיל את ההחזקות, כן".

"שרפה" מעל 80 מיליון דולר מהיווסדה

אקוואריוס הוקמה ב־2014 על־ידי גל פרידמן (שפרש בשנה שעברה מתפקיד היו"ר), המנכ"ל אריאל גורפונג וסמנכ"ל הטכנולוגיות שאול יעקובי. כיו"ר החברה משמש כיום יונה פוגל, לשעבר מנכ"ל פז. עד הנפקתה בנובמבר 2020 הושקעו בחברה 37 מיליון דולר, בין היתר על־ידי גופים גדולים בתחום ייצור החלפים מיפן, וכאמור גם בעלי ההון נכט ורקנאטי. במחצית הראשונה של 2023 החברה עדיין לא רשמה הכנסות, והפסדיה הסתכמו ב־8.5 מיליון דולר (בסך־הכול "שרפה" כ־83 מיליון דולר מאז היווסדה). בקופתה נותרו בסוף יוני האחרון כ־18 מיליון דולר.

בשבוע שעבר החברה דיווחה לבורסה כי עמדה בחלק הראשון של תוכנית ההתייעלות עליה דיווחה בעבר, שכללה חיסכון חודשי של 200 אלף דולר, שהם 15% מקצב ההוצאות התפעולי. "עם זאת, לאור הזדמנויות עסקיות הנבחנות על־ידי החברה בעת האחרונה, וכן לאור העובדה שמערך הייצור וההרכבה טרם הועבר לספקים חיצוניים, כך שהחברה אף ממשיכה לפעול להתאמת הגנרטור שפיתחה לייצור סדרתי, הוחלט על־ידי הדירקטוריון לצמצם בשלב זה את היקף תוכנית ההתייעלות", נמסר. "זאת, באופן שיותיר בידי הנהלת החברה את האפשרות למצות את ההזדמנויות העסקיות".

אחת ההזדמנויות שנבחנות היא בשוק ההטענות המהירות לרכבים חשמליים, "שוק חדש וגדול המשווע לפתרון", כהגדרת החברה.