סערה בפורמולה 1 מציפה את מעורבות המפרציות בענף שמגלגל מיליארדים

נשיא התאחדות הספורט המוטורי העולמי, מוחמד בן־סוליים האמירתי, חשוד שניסה להטות תוצאות מרוץ • בעשורים האחרונים תפסו מדינות המפרץ מקום משמעותי באירוח ומימון פורמולה 1

מוחמד בן־סוליים באירוע הגרנד פרי באבו דאבי / צילום: Reuters, Jakub Porzycki
מוחמד בן־סוליים באירוע הגרנד פרי באבו דאבי / צילום: Reuters, Jakub Porzycki

עולם הספורט המוטורי סוער בעקבות האשמות חמורות נגד נשיא ה־FIA (התאחדות הספורט המוטורי הבינלאומית) האמירותי, מוחמד בן־סוליים, שחשוד כי ניסה להטות תוצאות מרוץ.

בתים בעלות של 55 מיליון דולר: פורטפוליו הנדל"ן של מנכ"ל אנבידיה
ניתוח | מפסידה בתחרות? משקולת גדולה מרחפת מעל מניית גוגל

לפי מסמך שתוכנו נחשף ב־BBC, גורם המעורה בפרטים התלונן לוועדת האתיקה של ה־FIA כי במהלך מרוץ בערב הסעודית ב־2023, הנשיא פנה לסגנו הבחרייני שאחראי על אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, שייח' עבדאללה אל־ח'ליפה, כדי שזה ידאג לביטול עונש שקיבל נהג קבוצת אסטון מרטין, פרננדו אלונסו.

באותו מרוץ קיבל אלונסו עונש של עשר שניות, לאחר שקבוצתו ניסתה "לנצל" עונש קודם של חמש שניות לטובת טיפול ברכבו. זה נשמע כמו זמן זניח, אבל באותו מרוץ סיים אלונסו במקום השלישי לאחר שני נהגי קבוצת רד בול, סרחיו פרס והאלוף בשלוש השנים האחרונות - מקס ורסטפן. זה קרה לאחר שהעונש של אלונסו אכן בוטל, והוא סיים בפער של 15 ו־20 שניות בהתאמה משני המקומות הראשונים. לולא ביטול העונש, הוא היה מסיים מחוץ לפודיום כי ג'ורג' ראסל מקבוצת מרצדס סיים בפער של חמש שניות בלבד מאלונסו.

 

ועדת האתיקה של FIA תדון במשך 4-6 שבועות לצורך הכרעה בתיק החריג נגד נשיא ההתאחדות. זו לא הסערה הראשונה שנוגעת לבן־סוליים: בעונה שעברה, הוא כעס על כך שנהגים מנצלים את עוצמת הפרסום של הענף כדי להעביר מסרים פוליטיים או חברתיים תמימים על קסדותיהם - כמו תמיכה בקהילת הלהט"ב. הוא הורה כי החל מהעונה הנוכחית, כל מסר על קסדה ידרוש את אישור ההתאחדות.

תקציבים של עשרות מיליוני דולרים

עצם מינויו של בן־סוליים, נהג ראלי לשעבר, לנשיא ה־FIA היווה אירוע שיא לתהליך שבו מדינות המפרץ הלכו ותפסו בשני העשורים האחרונים מקום משמעותי יותר בענפי הרכב ככלל ובפורמולה 1 בפרט. ב־2004 התקיים מרוץ פורמולה 1 אחד בלבד בעונה במפרץ (בבחריין) מתוך 18, ב־2014 התקיימו שניים (בבחריין ובאיחוד האמירויות) מתוך 19 - ובעונה הנוכחית יתקיימו ארבעה מ־24 - בהם מרוץ הפתיחה בבחריין.

עלויות האירוח השנתיות של מרוץ פורמולה 1 גבוהות במיוחד. ביפן תקציב האירוח עומד על 25 מיליון דולר, בבריטניה 26 מיליון ובארה"ב 30 מיליון. במדינות המפרץ מוציאים הרבה יותר: אבו דאבי משלמת 42 מיליון דולר, בחריין 52 מיליון דולר וערב הסעודית וקטר 55 מיליון דולר כל אחת. השיאנית היא אזרבייג'ן - 57 מיליון דולר. על התקציבים משפיעים משתנים שונים, בהם קיומו של מסלול מרוצים בתקן של פורמולה 1 - כמו למשל מסלול סילברסטון בבריטניה. אחת הסיבות לתקציב העתק של אזרבייג'ן היא כי אין לה מסלול מתאים, והיא נאלצת להתאים את כבישי הבירה באקו כך שיעמדו בדרישות ביום המרוץ. בסך הכל, תקציבי האירוח השנתיים בעולם מסתכמים בסכום אדיר של כ־711 מיליון דולר.

אפילו ענקיות הרכב מגייסות ספונסרים

חלק משמעותי מתקציבי הענק של הפורמולה 1 נובע מהקבוצות, ולא כל חברת רכב יכולה כמובן להרשות לעצמה להתמודד בענף. בעונת 2024, ניתן למצוא משתתפות בכירות וקלאסיות כמו פרארי האיטלקית, מקלארן הבריטית, רנו הצרפתית, וכמובן רד בול. כדי למקסם את ההכנסות הפוטנציאליות, חברות הענק הללו משתמשות בספונסרים מרשימים בפני עצמם: אסטון מרטין הבריטית גייסה את חברת הנפט הסעודית עראמקו, ורד בול את אורקל.

בשל הטכנולוגיה הנדרשת והרכיבים היקרים, אם זה היה תלוי בחברות - ייתכן שחלקן היו שמחות להשקיע בלי הגבלה. דווקא בעקבות כך, בפורמולה 1 קובעים תקרה תקציבית מדי שנה, כאשר זו של 2024 נקבעה על 140.4 מיליון דולר (עלייה מ־135 מיליון דולר בעונה הקודמת). משמע, התקציב הכולל של 10 קבוצות הפורמולה 1 עומד על כ־1.4 מיליארד דולר. חציית תקרות התקציב גוררת קנסות, כאשר הפרה "קלה" נחשבת עד 5 מיליון דולר.

מבחינת הכנסות, פורמולה 1 גלגלה כ־2.57 מיליארד דולר בעונת 2022, על בסיס נוכחות שיא ביציעים וזכויות שידור. הקבוצות עצמן מרוויחות על בסיס הישגים, ספונסרים ויצרני חלפים. להכנסות אגב תורמים גם דמי רישום בסיסיים שמשלמים הנהגים, של יותר מ־11 אלף דולר, ותוספת של 2,230 דולר על כל נקודת דירוג. אלוף עונת 2022, מקס ורסטאפן, למשל, נאלץ לשלם יותר ממיליון דולר כדי להיכנס לעונת 2023.

באשר להכנסות מזכויות שידור, לפי "ספורטס ביזנס ג'ורנל" הענקית האמריקאית ESPN, לדוגמה, האריכה ביוני 2022 את זכויות השידור שלה עד 2025, בסכום שעומד על 90-75 מיליון דולר לעונה. מקור הכנסה נוסף הוא משקיעים חיצוניים. בשנה שעברה שחקני הקולנוע ריאן ריינולדס, רוב מקאלהני ומייקל בי. ג'ורדן השקיעו 218 מיליון דולר בקבוצת אלפין־רנו.