גוגל | ניתוח

מפסידה בתחרות? משקולת גדולה מרחפת מעל מניית גוגל

משהו לא טוב עובר על מניית גוגל, שמציגה תשואת חסר מתחילת השנה • היא איבדה את מקומה כחברה השלישית בגודלה בארה"ב במונחי שווי שוק וסובלת מקשיים ותקלות בקידום מוצרי ה־AI, שאמורים להיות הדגל שלה בשנים הקרובות • האם היא עלולה לאבד את המונופול שלה?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Reuters, Mateusz Wlodarczyk
סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Reuters, Mateusz Wlodarczyk

צמד המילים "בינה מלאכותית" הפך בוול סטריט ביטוי להצלחה בעת האחרונה. מתחילת 2024, מניות החברות שהצטרפו לטרנד זינקו בחדות: אנבידיה קפצה ב־70%, מטא ב־45%, אמזון ב־18%, ומיקרוסופט ב־12%.

סקטור הביומד הישראלי התייבש ב־2023, אך קרנות ההון סיכון אופטימיות להמשך 
עם טעינה מהירה ועיצוב מרשים: הסמארטפון הטוב ביותר שמגיע מסין 

עם זאת, לא מספיק שחברה תכריז על כניסתה לתחום, אלא עליה גם להציג למשקיעים ביצועים. ענקית הטכנולוגיה גוגל  שהצטרפה לטרנד בשנים האחרונות, משתרכת מאחור ולא מצליחה להציג הישגים משמעותיים עד כה; מהשקה להשקה בתחום הבינה המלאכותית, היא משדרת לחץ וחוסר סדר - והמניה סובלת מתנודתיות מתחילת השנה. מאז ינואר, מניית גוגל ירדה ביותר מ־3%, בזמן שמדד הנאסד"ק עלה בכ־10%, ובמקביל איבדה את מקומה כחברה השלישית בגודלה בארה"ב במונחי שווי שוק.

 

התקלה שרדפה תקלה בגוגל

בשנה שעברה, ענקית הטכנולוגיה חשפה לראשונה את כלי הבינה המלאכותית שלה, Bard (בארד), שנועד להתחרות ב־ChatGPT של OpenAI ולהציג בשורה חדשה בעולם ה־AI. אלא שבמהרה המודל החל לרשום שורת תקלות. בין השאר, כאשר הוצגה בפניו שאלה לגבי החלל, הוא השיב תשובה שגויה.

אך זו לא התקלה היחידה של גוגל בתחום. המודל AI החדש של החברה, ג'מיני (Gemini) AI, שהושק לאחרונה והחליף את בארד, ספג ביקורת על כך שהוא מייצר תמונות שאינן נאמנות לאמת ההיסטורית. כך לדוגמה, בתקשורת הזרה פורסם כי הכלי ייצר תמונות של נאצים ממוצא שגוי וטעה כשהתבקש לייצר תמונות של האבות המייסדים של ארה"ב. כתוצאה מכך, גוגל השהתה את יכולת ייצור התמונות על ידי ג'ימיני.

ענקית הטכנולוגיה, טוענים בתעשייה, ניסתה בכך לשמור על גיוון תרבותי ומגדרי בתמונות, אך התוצאות לא היו כפי שצפתה. "החברה שמה אידיאולוגיה לפני הכול. היא ידועה בתרבות פרוגרסיבית או פוליטיקלי קורקט", אומר סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר. "אבל כשהמודל מעוות עובדות, זה מתחיל להיות בעייתי. זו דוגמה לכך שהתרבות הארגונית של החברה הידרדרה. זו חברה שמאבדת את דרכה, כשהיא שמה את הפוליטיזציה לפני הפיתוח והמחקר. החברה הפכה לפחות 'רעבה', פחות חדשנית ויותר בירוקרטית ופוליטית".

למרות הביקורת: גורו השיווק שמשוכנע שגוגל תעקוף את המתחרות | עוד זווית

סקוט גאלוואי, פרופסור לשיווק בבית הספר לעסקים של NYU Stern, נחשב לאחד המומחים המובילים בעולם לנושאי אסטרטגיה עסקית. מדי שנה, הוא בוחר את מניית הביג־טק שתעקוף את מתחרותיה באותה שנה. 

בשנת 2022 לדוגמה, הוא בחר במניית מטא. הפעם, הוא בוחר במניית גוגל (אפלאבית) - ולא ממהר להספיד את ענקית הטכנולוגיה, חרף הביקורת הרבה נגדה על פעילותה בתחום הבינה המלאכותית.

"גוגל עדיין יושבת על מזומנים רבים", הוא כתב בבלוג שלו. בין היתר, גאלוואי מדגיש את החוזקות של ענקית הטכנולוגיה, בראשן יכולות אחסון הנתונים שלה. לדבריו, בתחום זה לחברה יש יתרון משמעותי ביחס למתחרות, שכן מדובר באמצעי החיפוש הדיגיטלי המרכזי בעולם. לפיכך, הוא טוען שמדובר ביתרון המשמעותי ביותר של החברה ביחס למיקרוסופט ויתר המתחרות.

באשר לתחום ה־AI, גאלוואי אומר כי לא רק בניית מודל טוב יותר "תהווה את הניצחון על מיקרוסופט", אלא על ידי הטמעתו במערכות הקיימות של החברה. "ה־AI שנבנתה על מידע של גוגל יכולה לצפות את הצרכים שלנו, ולטפל בכל הבירוקרטיה", כתב. "על ידי סריקה מהירה של ג'ימייל, הבינה המלאכותית תוכל לחשוף את חברת התעופה, המלונות והפעילויות שאעסוק בהם בעת הצורך. OpenAI לא יכול לעשות את זה".

תחרות או פגיעה במודל העסקי?

הכנסותיה של ענקית הטכנולוגיה נשענות בעיקר על פרסום דיגיטלי. ברבעון החולף, הכנסותיה מפרסומות עמדו על למעלה מ־65 מיליארד דולר. אולם, החדירה המואצת של הבינה המלאכותית מציבה לה אתגר חדש: אם הצרכנים יעברו להשתמש ב־ChatGPT על חשבון הפלטפורמות שלה, הכנסותיה צפויות להיפגע והמודל העסקי שלה יעמוד בסימן שאלה.

"הבינה המלאכותית מאתגרת את הדומיננטיות של גוגל במבט הלאה. החיפוש של הצרכנים יתבצע בצורה שונה מאשר היום", אומר עידו שגיא, אנליסט בכיר באלטשולר שחם. "גוגל מצויה בקונפליקט פנימי קשה: מצד אחד היא רוצה לשמור על ההכנסות שלה בתחום הפרסום, אבל מצד שני היא חייבת לפתח את פעילותה בשוק הבינה המלאכותית. הכלים האלו יכולים להחליף את כל מה שמוכר לנו היום".

לדברי שגיא, "הבינה המלאכותית אולי מוסיפה רוח ופיקנטריה לדברים, אבל הבעיה האמיתית של גוגל זה שהיא פחות צומחת מיתר השוק. בשוק הפרסום הדיגיטלי יש שתי שחקניות משמעותיות - גוגל ומטא. בשלוש השנים האחרונות, הצטרפה גם אמזון לרשימה. צריך להבין שגוגל צומחת במספר דו־ספרתי נמוך - התחזית היא 12% ברבעון הקרוב - בעוד שבמטא אנחנו מדברים על כ־30% לרבעון הקרוב. גוגל תקועה ביחס לצמיחה ממותנת".

"גוגל בפיגור ביחס לאמזון ומיקרוסופט"

אם מיקרוסופט תצליח לייצר אלטרנטיבה טובה מספיק כדי שאנשים יינטשו את גוגל ויעברו למנוע חיפוש מבוסס בינה מלאכותית - גוגל עשויה לאבד מיוקרתה. כרגע החברה לא מתמודדת עם איום ממשי, שכן היא מובילה את התחום. אבל כישלונותיה האחרונים בתחום הבינה המלאכותית, עלולים לפגוע באמון המשקיעים ולפגוע במעמדה כמובילת סקטור הטכנולוגיה והחדשנות.

"העבר מלמד שגוגל יודעת להיות חדשנית ולעבוד בתחומי הטכנולוגיה", אומר שגיא. "עם זאת, כרגע נראה שלמיקרוסופט הכוכבים מסתדרים והיא השחקנית שמושכת את כולם לכיוונים שהיא רוצה. גם בעסקי הענן, גוגל נמצאת בפיגור ביחס לאמזון ומיקרוסופט. יש לה הרבה מקום לצמוח ולגדול. המכפיל שלה לא גבוה וזה מגלם בתוכו את הרבה מהנושאים הבעייתיים האלו".

המנכ"ל שעלול לשלם את המחיר

הבעיות בענקית הטכנולוגיה הובילו להתגברות הקריאות נגד מנכ"ל החברה, סונדאר פיצ'אי, שמוביל את החברה מאז 2015. לפי דיווח ב־Business Insider, בתעשייה קראו להתפטרותו של פיצ'אי. אנליסטים אף צוטטו בעולם כי דברים צריכים להשתנות בגוגל, לרבות החלפתו של המנכ"ל הנוכחי.

אמנם בתקופתו של פיצ'אי שווי השוק של ענקית הטכנולוגיה עלה ביותר מ־400 מיליארד דולרים מאז 2015, אבל לפי הדיווח ב־Business Insider, עובדים בהווה ובעבר מודאגים שהבעיות הגיעו למשרדי גוגל.