הפסד העתק והתחזית של המנכ"ל: האם צים תתאושש ממשבר התובלה?

חברת הספנות שהייתה הרווחית בישראל סיכמה את 2023 עם הפסד עתק • לאחרונה חל שיפור מסוים בעסקיה בעקבות המשבר בים האדום, אבל בצים לא צופים שהוא יציל את הרווחיות בעתיד

אונייה של צים / צילום: צים
אונייה של צים / צילום: צים

חברת התובלה הימית צים  הציגה דוחות חלשים ל־2023, בעיקר בשל הירידה החדה במחירי התובלה הימית. מי שהייתה שנה קודם החברה הרווחית ביותר בישראל, סיימה את השנה החולפת עם הפסד של 2.7 מיליארד דולר (לעומת רווח נקי של 4.6 מיליארד דולר ב־2022). המניה הגיבה לדוחות בירידה חדה של מעל ל־13% בפתיחת המסחר בוול סטריט.

התעלומה של צים: מי עומד מאחורי ההתנהגות החריגה של המניה?  
בגלל המלחמה: הופסק המו"מ למכירת הענק של ניו מד לאדנוק ו-BP 

הכנסות החברה שבה מחזיק עידן עופר התכווצו ב־59% ל־5.16 מיליארד דולר וה־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ירד מ־7.5 מיליארד דולר ב־2022 למיליארד דולר בשנה החולפת. עיקר ההפסד בשנה החולפת נבע מהפחתה חשבונאית לירידת ערך נכסים של כ־2 מיליארד דולר שבוצעה ברבעון השלישי.

הסיבה המרכזית להפסדים הגדולים היה העובדה שבזמן שמספר המכולות שהובילה צים ירד רק במעט, מחיר ההובלה הימית נחתך ביום מ־60% - מ־3,240 דולר בממוצע למכולה ב־2022 ל־1,203 דולר ב־2023 (ברבעון הרביעי המחיר הממוצע היה נמוך יותר, 1,102 דולר).

אבל במבט קדימה, לשנת 2024 החברה צופה אפשרות לשיפור מסוים, בין היתר "בחסות" המשבר בים האדום. האיום החות'י הוביל לעלייה במחירי התובלה הימית וגם לעלייה במחיר המניה: מאז השפל בנובמבר שעבר, מניית צים זינקה בכמעט 70% (טרם הדוחות) והחברה נסחרה בבורסת ניו יורק לפי שווי של 1.35 מיליארד דולר. עם זאת, בהשוואה לשווי של כ־10 מיליארד דולר, בו נסחרה בשיא של שנת 2022, מדובר במחיר נמוך ביותר מ־85%.

על רקע האיום החות'י, צים מצפה ל־EBITDA שנתי (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) של 850 מיליון דולר עד 1.45 מיליארד דולר, כשבאמצע טווח התחזית מדובר על עלייה לעומת 2023. צים ייצרה ב־2023 תזרים חופשי בסך 919 מיליון דולר, ירידה של 84% ביחס לשנה קודמת, ובסוף השנה היה לה חוב נטו של 2.3 מיליארד דולר.

מחירי ההובלה עלו לאחרונה פי 3

כאמור, משבר השיט שיצרו החות'ים מאפשר לצים לשפר את התוצאות, אך זה עדיין לא בא לידי ביטוי ברבעון הרביעי. המנכ"ל אלי גליקמן, ששוחח עם גלובס, אומר כי "יש בתעשייה הפתעה לטובה והפתעה לרעה. בזווית הרעה ישנה המלחמה שמאיימת עלינו מדרום ומצפון. ההפתעה ברמה העסקית־אופרטיבית היא מכיוון האיום החות'י על האוניות של צים שבעטיו הפסקנו את השירותים בקווים האלה. מה שלא צפינו זה את עליית המחירים כתוצאה מהמשבר החות'י.

"מה שאנחנו רואים בפועל זה ירידה ברמת השירות ללקוח - זמן ההפלגה לישראל התארך ל־18־21 יום, ומצד שני השפעה לטובה מבחינת המחירים, כי יש הבנה של לקוחות שהם צריכים להשתתף בעליית הסיכון בביטוח ואורך ההפלגה".

גליקמן ציין כי המשבר הביטחוני "הביא אותנו להתארגנות מהירה בתגבור כמות האוניות מ־10 ל־15 בקו לישראל, ומכיוון שהייתה עלייה דרמטית בביקוש הגדלנו את נפח האוניות. בפועל צים החברה היחידה שמבטיחה שירות ישיר לישראל, ולכן ראינו עלייה משמעותית בביקוש". המחירים בקווים לישראל ומזרח הים התיכון עלו משמעותית בתקופה האחרונה, לעיתים אפילו פי 3 - מכ־2,000 דולר לכ־6,000 דולר. ישראל מהווה כ־8% מהפעילות של צים, וגליקמן צופה עלייה לא משמעותית בחלקה בתוצאות החברה.

"השוק עבר מעודף היצע למחסור באוניות"

שאלנו את גליקמן האם בעקבות הזינוק במחירי המכולות צים תחזור לרווח ברבעון הראשון. "אנחנו לא נותנים תחזית רבעונית", הוא הבהיר. "בתחזית שנתנו הראינו שיפור בתוצאות החזויות ל־2024. כתוצאה מהמשבר העולמי בתחום הספנות, והמעבר של כל חברות הספנות להקיף את אפריקה, השוק עבר ממצב של עודף היצע למחסור באוניות. כתוצאה מכך, גם נרשמת עליית מחירים למזרח הים התיכון וגם לארה"ב. באירופה, הייתה עלייה מסוימת במחירים שירדה בשבועות האחרונים.

"נכנס פה עוד משתנה: הסינים חגגו לפני מספר שבועות את ראש השנה שלהם, ולוקח להם זמן לחזור לייצור מלא. אנחנו לא יודעים אם השוק ימשיך עם מצב של חוסר ההיצע, או שיהיה שוב עודף בגלל ירידה בייצור הסיני".

לדברי גליקמן, "בתחזיות שלנו ל־2024 אנחנו מעריכים שהמשמעות של העלאת המחירים כתוצאה מהמשבר החות'י וכן בתעלת פנמה, היא שבחציון השני של השנה נראה ירידת מחירים דרסטית לרמה של לפני המשבר בים האדום. לכן ההערכות שלנו הן לשיפור קל יחסית, אך עדיין לשוק תחת לחץ".

אתה צופה ירידת מחירים בהנחה שהמשבר החות'י ייפתר?
"אנחנו מעריכים שמדובר במשבר מקומי מבחינת לוח הזמנים שלו, וככל שתסתיים המלחמה מול עזה - בתקווה שהחטופים יחזרו מהר הביתה - או שייפסק האיום מצד החות'ים או שחברות הספנות ימצאו פתרון. זה יוביל להורדת מחירים בחציון השני".