התעלומה של צים: מי עומד מאחורי ההתנהגות החריגה של המניה?

בחסות המשבר החות'י בים האדום, מניית צים זינקה בעשרות אחוזים • בפסגות אומרים כי מקורו של הראלי הוא בשורט סקוויז על חברת הספנות הישראלית, שכרבע ממניותה נסחרות בחסר: "שורטיסטים נאלצו לסגור את הפוזיציה ולייצר מהלך עליות חד"

אונייה של צים / צילום: צים
אונייה של צים / צילום: צים

האם העלייה החדה במניית צים בשבועות האחרונים נובעת משורט סקוויז, והאם היא עתידה להימשך? לקראת סוף נובמבר נסחרה מניית חברת התובלה הימית הישראלית בשפל של כ־6.6 דולרים, ומאז טיפסה ב־46%, למרות שהסביבה העסקית שבה היא פועלת רק הפכה לקשה יותר.

הנתונים של נזקי מתקפות החות'ים על השיט בים האדום נחשפים
שאלות ותשובות | מי בפנים ומה תהיה תגובת החות'ים? כוח המשימה הבינ"ל יוצא לדרך
ראיון | בכיר לשעבר בחיל הים: המשבר הוא הזדמנות לפתח ברית ימית עולמית

כחברה המובילה מטען במכולות ימיות, בין היתר בקווים שבין אסיה לארה"ב, אך כמובן גם מישראל ואליה, גם היא סובלת מהאיום החות'י באזור הים האדום. בשל האיום, חברות תובלה ימית ייקרו עלויות והסיטו את הקווים שלהן מהאזור, ובמקום לשוט בתעלת סואץ הן נאלצות להאריך את הדרך ולהקיף את אפריקה.

 

צים  הגיעה למשבר הנוכחי במצב לא פשוט מלכתחילה: לאחר שהייתה החברה הרווחית ביותר בישראל בשנים הקודמות, השנה היא עברה להפסד, שהסתכם בחודשים ינואר־ספטמבר ב־2.5 מיליארד דולר, בין היתר בשל הפחתה חשבונאית בשווי נכסיה, בעקבות ההרעה בסביבת הפעילות. בהתאם, גם מחיר המניה של צים נפל, ומשווי חברה של 10 מיליארד דולר בשיא של 2022, היא נפלה לשווי של כ־800 מיליון דולר בלבד. לאחר העלייה האחרונה במניה, שווי השוק של צים הוא כ־1.16 מיליארד דולר.

יש מי שמייחסים את העליות האחרונות לשורטיסטים, אותם סוחרים שמהמרים נגד מניות. כשסוחר כזה מעוניין לסגור את הפוזיציה שלו במניה המסוימת - למשל בעקבות אירוע חיובי מפתיע בחברה, הוא נדרש לקנות בחזרה את המניה. כשיש נהירה של שורטיסטים לקנות מניות של אותה חברה, המהלך מוביל לזינוק חד במניה - תופעה המכונה שורט סקוויז.

לפי אתר בארונס, בצים יתרות השורט גבוהות למדי: נכון לסוף נובמבר כ־25% מהמניות הניתנות למסחר של צים היו בפוזיציית שורט - כלומר כמעט מניה אחת מכל ארבע שניתן לסחור בהן.

פופולרית לשורט

יואב בורגן, אנליסט בכיר בפסגות בית השקעות, מציין כי מניית צים, אולי בניגוד לצפוי ובשונה מהמתחרות האירופיות הגדולות שלה - נתפסת כמניית ריטייל בארה"ב, כלומר סוחרים בה משקיעים פרטיים רבים (ואכן, ניתן למצוא לא מעט אזכורים שלה ברשתות חברתיות דוגמת רדיט): "הרבה אוהבים לעשות עליה שורט, ויתרות השורט בה גבוהות. כתוצאה, כל 'פיפס' הכי קטן יכול ליצור שורט סקוויז ולאלץ שורטיסטים לסגור את הפוזיציה ולייצר מהלך עליות חד. זה מה שקרה", להערכתו.

בורגן מציין כי "כל השוק עדיין במצב קשה. התחזיות לענף התובלה הימית ל־2024 היו מאוד שליליות. בספטמבר־אוקטובר, תעריפי ההובלה הימית הגיעו לרמות שפל. במקביל, שיווי המשקל בענף במצב לא טוב, כשבכל הנוגע למספר האוניות מתפתח עודף היצע ל־2024".

ואז הגיעו החות'ים.
בורגן: "סיפור החות'ים תפס את התעשייה כולה בשפל. לא היה צריך הרבה כדי להתחיל להצית 'מיני־ראלי' בסקטור. עוד לפני החות'ים נוצרה בעיה נקודתית בעניין גובה המים בתעלת פנמה, שגרמה להסטת אוניות מכולות, ועכשיו עם החות'ים נוצר עוד עיקוף".

תזמון דרמטי

למה בעצם אירוע שלילי כמו התקפות החות'ים מוביל לעליות במניות?
"זה התחיל להקפיץ את תעריפי ההובלה הימית, גם צים התחילה להעלות מחירים. אז יש כבר עלייה מסוימת במחירי ההובלה, לפעמים אפילו חדה, כי הגענו מרמות שפל - בחלק מהקווים היו עליות של מעל 20%. נוסף על כך, התזמון של העליות יצר הזדמנות - או בעיה - תלוי מאיזה צד מסתכלים על זה. ב־1 בינואר מתחדשים החוזים השנתיים של ההובלה. אם פתאום יש קפיצה במחירים, זה עשוי להקרין על החוזים החדשים ל־2024. ייתכן שאם הסיפור הזה היה קורה בקיץ או בתחילת שנה, התגובה של המניה הייתה פחות חדה.

"מעבר לכך יש את אלמנט היחס בין הביקוש להיצע. ככל שהמרחקים של הקווים הולכים וגדלים (בעקבות נטישת תעלת סואץ ועיקוף סביב אפריקה, ש'ח'ו'), החברות צריכות להכניס יותר אוניות כדי לעמוד בביקוש ולהגיע לאותו הספק. כך נוצר פתרון נקודתי לבעיית עודף ההיצע".

יש עוד מקום לעליות במניית צים?
"ודאי שיש. ככל שזה יימשך, אם תתחיל להתקבע הדעה שמדובר במצב קבוע, זה יקרין לטובה על כל הסקטור".

עם זאת, בורגן מתריע כי העליות לא בהכרח בנות קיימא: "ייתכן שסיפור איומי החות'ים לא יאריך ימים. זה מתחיל 'לכאוב' ליותר מדי שחקנים - האמריקאים, האירופים, הסינים, ההודים. הם יפעילו לחצים, והסיפור יכול להתמתן די מהר".