רום כנרת | בלעדי

תרמית הענק של חברת הנדל"ן: החובות נחשפים, והם מגיעים כבר למעל 200 מיליון שקל

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • קבוצת המשקיעים מציעה לרכוש את חברת הנדל"ן רום כנרת, הנמצאת בהליך חדלות פירעון, תמורת 190 מיליון שקל – ומפרטת על חובות כבדים של יותר מ-200 מיליון שקל • עורכי הדין של חלק מהנושים טוענים כי בהצעה לא נכללות כל תביעות החוב: "מדובר בחברת עוקץ שלא בנתה מימיה דירה אחת"

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון
אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

חובות חברת הנדל"ן רום כנרת מגיעים להיקפים מבהילים: הצעה שהגישה לאחרונה קבוצת משקיעים לרכישת החברה הנמצאת בהליך חדלות פירעון חושפת כי היקף החובות מגיע לכ־210 מיליון שקלים. עורכי הדין אוריאל זעירא וגיא סרוסי, המייצגים חלק מהנושים, טוענים שהחוב גדול עוד יותר, שכן בפירוט החובות בהצעה לא נכללות תביעות חוב רבות שהם עצמם הגישו נגד החברה.

"מוכרים טוב באשקלון וגם בנהריה": יזם הנדל"ן ששבר את בצורת ההנפקות בת"א
אריק מירובסקי, פרשנות | העליות במחירי הדירות: שוק היד שנייה מככב, במיוחד באזורים האלה

מקרה רום כנרת עלה לכותרות באוגוסט האחרון, אז התברר כי החברה נקלעה לקשיים בשל חובות מצטברים, כלפי נושים רבים - בהם רוכשי דירות, קבלנים וגופים פיננסיים. בחברה טענו אז כי החברה נקלעה למצוקה תזרימית בשל המציאות הכלכלית המאתגרת, אך דוח שהגישו כחודש לאחר מכן נאמני החברה, עורכי הדין אהוד גינדס ושי מילוא, מגלה התנהלות בעייתית. בדוח צוינה התנהלות הכוללת "שימוש ממולח במערכת שיווק משומנת" - זאת מבלי שאף אחד מהפרויקטים של החברה הושלם בפועל - וכן ביצוע עסקאות של "דירות וירטואליות", בשל חוסר התאמה בין הדירות שנמכרו לרוכשים לבין התוכניות והיתרי הבנייה שניתנו לפרויקטים.

בימים אלו, מתנהל בבית המשפט הליך חדלות פירעון בעניין החברה, במסגרתו נחשפים אט־אט עוד פרטים על עומק ה"בור" שבו נמצאת החברה. כעת, מתברר כי גם החובות גדולים יותר משנטען: אם בתחילה דובר על חוב של 137 מיליון שקל, כעת הרוכשים - שביניהם גם בעלי החברה הקודם, אילן ששון - טוענים כי החוב עומד על כ־200 מיליון שקלים, וזה עוד לא הסוף.

"רום כנרת היא חברת עוקץ, חברת בועה"

את ההצעה לרכישת החברה הגישה לאחרונה קבוצת משקיעים המורכבת מכמה חברות: קבוצת מנשה גפני, חברת אוריה יזמות וקבוצת אטלס פיננסים, אליהן הצטרפה גם קבוצת אפיקים-גשם. ההצעה: הזרמת 190 מיליון שקל תמורת רכישת מניות החברה או הקצאה ורכישה של כלל נכסיה, וכן כמה הסדרים הנוגעים להליכים משפטיים המתקיימים בגינה, אשר לטענת המציעים משקפים להצעה שווי כולל של 220 מיליון שקל.

"המציעים בחנו את הבעיות שעלו בדוח הנאמנים, והכינו מתווה של הסדר נושים שייתן לסברתם מענה מיטבי למכלול הבעיות שהועלו על ידי הנאמנים", נכתב בהצעת הרכישה. יש בהצעה מתן מענה לקשיים, לבעיות ולאתגרים שהעלו הנאמנים בדוח הנאמנים".

ההצעה כוללת שורה של פתרונות באשר לפרויקטים של חברת רום כנרת אשר נכללו בדוח הנאמנים, אך המעניין ביותר הוא פירוט החובות של החברה, לטענתם: כ־217 מיליון שקל, מתוכם 104 מיליון שקל חובות מובטחים (נושים מובטחים הם כאלו שיש בידיהם ערובה להשבת החוב; מדובר בעיקר בבנקים ובגופים פיננסיים שלהם החברה חייבת כסף - י"נ), 69.9 מיליון שקל חובות לקבלנים ולספקים ו־43.29 מיליון שקל חובות לרוכשי דירות. בין הנושים, אפשר למצוא את רשות המסים, את עיריית תל אביב, את חברת מנורה ועוד.

אלא שהסכום הזה אינו סופי: ראשית, בהצעה מדובר על הסדר מיוחד שנעשה מול חברת מימון נוספת, קוואן פתרונות מימון, שהחוב עבורה הוא 8.5 מיליון שקל. זאת ועוד: עורכי הדין זעירא וסרגוסי, המייצגים עובדי חברה ורוכשי דירות שגם הם נחשבים נושים של החברה, טוענים כי חלק מתביעות החוב שהוגשו נגד רום כנרת כלל לא נמצאות בהצעה.

"ההצעה מתייחסת אל רום כנרת כאל חברה עסקית שכשלה, אבל רום כנרת היא חברת עוקץ שלא בנתה מימיה דירה אחת", אומרים עו"ד זעירא ועו"ד סרוסי בשיחה עם גלובס. "זה מה שנקרא חברת בועה, חברת תרמית. בהצעת ההסדר אין שום התייחסות ללקוחות שלנו. מתוך 15 תביעות חוב לפחות שהוגשו על ידינו עד היום, רק שני שמות מופיעים בהצעה. היקפי החוב המוזכרים בהצעה הם רק ההתחלה, ולא כוללים את החובות הכי בעייתיים, שנוצרו במרמה. חובות כאלו הם חובות שאין מהם הפטר".

עו''ד אוריאל זעירא / צילום: תומר שוקרי
 עו''ד אוריאל זעירא / צילום: תומר שוקרי

עו''ד גיא סרוסי / צילום: אילן אסייג
 עו''ד גיא סרוסי / צילום: אילן אסייג

בהצעה, מציינים הרוכשים הפוטנציאליים כי 100% מהחובות לנושים המובטחים ישולמו, אך בנוגע לנושים בדין קדימה (להם גם יש קדימות מסוימת, אך בהצעה לא מצוין מי הם) ייפרעו רק 50%-70 מהחוב, המסתכם ב־12 מיליון שקל. לנושים בלתי־מבוטחים, ובהם בעיקר קבלנים וספקים, ייפרעו רק 40% מהחוב, על־פי ההצעה.

למרות כל זה, מציינים המציעים כי "קיימת היתכנות סבירה" שהצעתם תתקבל על־ידי כלל נושי החברה. עו"ד זעירא חושב אחרת: "לא נקבל את ההצעה הזאת, כי היא לא מתייחסת ללקוחות שלנו. אם היא תכלול את הלקוחות ה'נעקצים' והמרומים, נשקול את העניין".

*** חזקת החפות: החשדות לתרמית הועלו על-ידי הנאמנים בדוח בלבד, ולמעורבים עומדת חזקת החפות.