רשות המסים | בלעדי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית • גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" • עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock
לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

על רקע האטרקטיביות ההולכת וגוברת של קפריסין כאחד מיעדי הרילוקיישן וההשקעה בקרב הישראלים, רשות המסים פתחה לאחרונה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים באי השכן, שעליהם טוענת הרשות שיש לשלם מס בארץ.

מסי הנדל"ן שבמחלוקת: האם מס רכוש חוזר, ומה עם מס הרכישה למשקיעים?
בדיקת גלובס | עזיבת עובדים וסחבת בתיקים: מה עובר על רשות המסים?

לגלובס נודע כי על רקע הצורך למלא את קופת המדינה ובמסגרת המאבק של מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' בהעלמות מס והון שחור, הרשות שמה על הכוונת ישראלים שמנהלים עסקים בקפריסין ולא מדווחים על הכנסותיהם בטענה כי החברות או הם תושבי האי, בעוד שבפועל לא ניתקו תושבות מישראל. 

מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ' / צילום: איל יצהר
 מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ' / צילום: איל יצהר

מקלט המס האחרון?

"אנו מתמקדים בפעילות בקפריסין על רקע המגמה של מעבר של ישראלים, רכישות נדל"ן והקמת חברות זרות באי", אמר לגלובס גורם בכיר ברשות המסים.

בשנים האחרונות הפכה קפריסין ליעד אטרקטיבי, בין היתר הודות למדיניות מס שזיכתה אותה בטייטל "אחד ממקלטי המס האחרונים בעולם". הקורונה, ובהמשך המחלוקת סביב הרפורמה המשפטית, חיזקו את מגמת הרילוקיישן לאי השכן, וגם מלחמת "חרבות ברזל" הטתה את הכף עבור רבים. ובזמן שהעניין הישראלי באי גובר, כך גם העניין של רשות המסים.

לגלובס נודע כי הרשות החלה לבדוק את קשרי הישראלים עם קפריסין, ובין היתר בוחנת את מספר הטיסות של אנשי העסקים לאי, מספר כניסות ויציאות מישראל וכן הצלבת מידע על חברות אוף־שור (שמקום התאגדותן במדינה שבה שיעורי מס נמוכים) של ישראלים וישראלים לשעבר. הנתונים מגיעים במסגרת חילופי מידע עם מדינות שונות, והם חושפים את הקשר הישראלי לחברה בקפריסין דרך שרשרת חברות מרחבי העולם.

שיעור מס החברות בקפריסין עומד על 12.5% (ויכול לצנוח בתנאים מסוימים גם ל-2.5%), ללא מס על משיכת דיבידנד, והפך אותה למקלט מס מבוקש ולגיטימי עבור תושבי ישראל, בעיקר בזכות הקרבה הגאוגרפית. גם המיסוי של חברות זרות שנרשמות בקפריסין ופועלות מחוצה לה הוא נמוך, וכן מחירי הנדל"ן משכו משקיעים רבים. על־פי הערכות, בין 10-20 אלף ישראלים מתגוררים בקפריסין, ורבים אחרים לא עברו להתגורר באי אך פועלים בו בתחומי פינטק, השקעות, נדל"ן ופורקס.

עורכי דין מומחי מיסוי מספרים לגלובס כי בתקופה האחרונה פנו אליהם בדאגה בעלי עסקים וחברות בקפריסין לאחר שקיבלו פניות מסוגים שונים מרשות המסים, ובין היתר דרישה להצהיר על נכסים והכנסות באי. "יש תחושה של התעוררות ברשות", אומר עו"ד מתחום המס.

עו"ד הנרייט פוקס, שותפה וראש תחום המיסוי הבינלאומי במשרד ירון־אלדר, פלר, שורץ ושות' עורכי דין (YETAX), מספרת כי היא גם מקבלת יותר ויותר שיחות מישראלים בקפריסין שרשות המסים פנתה אליהם לאחרונה. היא מסבירה כי האטרקטיביות המיסויית של קפריסין מתחילה בזה שהכנסה שנתית עד 19,500 אירו פטורה ממס. "ההכנסה מעל סכום זה חייבת במס בשיעור מס פרוגרסיבי מ־20% עד 35%, כאשר השיעור הגבוה ביותר חל על הכנסה העולה על 60 אלף אירו".

היא מוסיפה כי "אדם שגר בקפריסין ואינו תושב, כמו ישראלים רבים, לא חייב במס על הכנסות מחו"ל. בנוסף, אין מס על רווחים הנובעים מסילוק השקעות או מניות, אגרות חוב ומכשירים פיננסיים דומים אחרים (לרבות אופציות)". כמו כן, "עובד שהיה תושב חוץ, עבר לקפריסין ועובד בחברה קפריסאית, זכאי לפטור ממס הכנסה על 50% מהשכר בקפריסין למשך עשר שנים".

עדיין אין אמנת מס

ברקע מדיניות המס הנוחה, קפריסין היא צד לכ־65 אמנות מס המעניקות שיעורי ניכוי מס במקור מופחתים על דיבידנדים, ריבית, תמלוגים ופנסיה מחו"ל. לישראל עדיין אין אמנה כזו, והתוצאה היא שלרשות אין מידע על נכסים והכנסות של ישראלים באי השכן. "יש דיונים וכוונות טובות מצד המדינות לערוך אמנה למניעת כפל מס, אך הם טרם הבשילו. אנחנו די באפלה בנוגע למידע מקפריסין, ורוצים לצאת ממנה כדי שלא ישתמשו בקפריסין כמקלט מס באופן לא לגיטימי", אומר הגורם ברשות.

הוא מתאר איך בקלות ניתן לנהל עסק בקפריסין ולהמשיך לגור בארץ, "גם בלי מטוס פרטי. אנשים טסים ביום ראשון וחוזרים למחרת לישראל. הנגישות הזו לא קיימת במקומות אחרים בעולם עם מדיניות מס נוחה, למשל איי הבתולה הבריטיים".

ברשות המסים בוחנים בין היתר אם חברות הרשומות בקפריסין מנוהלות ונשלטות למעשה מישראל. "אנו מעריכים שיש לא מעט חברות שרשומות בקפריסין, כאשר דה־פקטו השליטה והניהול מתבצעים מפה, וההחלטות המהותיות של החברה מתקבלות בישראל", הוא מסביר.

הכוונה אינה לישראלים השותפים בעסקים גדולים, חברות הייטק או בתי מלון בקפריסין, שמנהלים מערך של ניהול באי. הרשות מחפשת עסקים שמנוהלים על־ידי שותף או שניים ישראלים, המעסיקים כמה עובדים בקפריסין ומנווטים את החברה מישראל. "אם יש לי חברה עם שלושה מתכנתים בלרנקה, אבל אני גר בפתח תקווה ורק טס לשם פעמיים בשבוע, אז יכול להיות שזו חברה תושבת ישראל, כי אני בפועל מנהל אותה".

כידוע, תושבי ישראל נדרשים לשלם מס על כלל הכנסותיהם, בין אם הופקו במדינה או מחוץ לה. תושבי חוץ נדרשים לשלם מס בישראל רק על הכנסות שהופקו בה. על־פי משטר זה, חברות זרות, גם אם כל המניות שלהן בבעלות ישראלית, נהנות מפטור ממס בגין הכנסות בחו"ל. ואולם בחוק נקבעו הוראות אנטי־תכנוניות שהגדירו מתי ימוסו בעלי השליטה הישראלים, ובין היתר נקבע כי כאשר השליטה והניהול נעשים מישראל, אז החברה לא נהנית מפטור. לאחרונה משרד האוצר והרשות פרסמו הצעת חוק שאף מקשיחה את הכללים להכרה בחברה זרה שבשליטת תושב המדינה ככזאת שהכנסותיה הופקו בחו"ל, ולכן לא חייבת במס בישראל. ההצעה טרם עברה את שלבי החקיקה.

לדברי עו"ד ורו"ח דניאל פסרמן, ראש תחום מסים במשרד גורניצקי GNY, "גם אם אותן חברות לא מנוהלות מישראל, עדיין ניתן לטעון כי יש להן נוכחות משמעותית בארץ לאור המעורבות של בעלי המניות תושבי ישראל. מוטב שאותם בעלי שליטה ישראלים יסדירו את ענייניהם כראוי מול רשות המסים בישראל".

נדל"ן עלול להיחשב לעסק

בנוסף, ברשות המסים בוחנים ישראלים שמנהלים עסקי נדל"ן באי, למשל מחזיקים במספר נכסים מניבים, או מוכרים וקונים נכסים ונהנים מרווחי שכירות או השבחה. אם יתברר כי הם לא ניתקו תושבות, ייתכן שהם ייתפסו כמי שמנהלים עסק בחו"ל ולא סתם רכשו נכס להשקעה. במקרה כזה, שיעור המס יכול להגיע ל־50%.

"התחושה היא שיש הרבה אנשים שמנהלים שם עסקי נדל"ן. אנחנו מבררים אם הם מדווחים על ההכנסות כנדרש", מסביר הגורם ברשות.