בגיל 73, אחרי ארבעה עשורים בביזנס, הוא הפך למיליארדר

מניית לינו, חברה לא־מוכרת לבדיקת שבבים בדרום קוריאה, זינקה במעל 70% בתוך חודשים ספורים והפכה את מייסדה, לי צ'ה־יוּּן, למיליארדר - כך פורסם ב"פורבס" • בין לקוחות החברה ניתן למצוא ענקיות שבבים כמו אנבידיה וסמסונג אלקטרוניקס, ומשקיעים צופים שהיא תמשיך לצמוח על רקע טרנד הבינה המלאכותית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אפקט אנבידיה ממשיך להכות גלים: לינו (Leeno), חברה לא־מוכרת לבדיקת שבבים הנסחרת במדד הקוסדאק הדרום־קוריאני, זינקה במעל 70% מאז נובמבר האחרון, וכך הפכה את מייסדה, לי צ'ה־יוּּן, למיליארדר השני בגודלו במדינה - כך פורסם באתר "פורבס". לפי הערכת "פורבס", נכון ליום חמישי האחרון, שוויו הכולל עמד על כמיליארד דולר.

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית
החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר
סכסוכי הירושה והמקדש הפרטי: הבן של האיש הכי עשיר באסיה מתחתן

לי בן ה־73, המשמש גם כמנכ"ל לינו, ייסד את החברה לפני מעל ארבעה עשורים, ב-1978. כיום, הוא בעל השליטה בחברה ומחזיק ב־35% ממניותיה. החברה, אשר ממוקמת בעיר הנמל בוסאן והונפקה ב־2001, מייצרת חלקים בעבור ציוד בדיקה שנועד לאתר פגמים בשבבים. החברה מסרה ל"פורבס" כי יש לה 1,020 לקוחות ברחבי העולם, ביניהם ענקיות שבבים כמו סמסונג אלקטרוניקס, SK Hynix ואף אנבידיה .

בכתבה צוין כי משקיעים מאמינים ששיגעון הבינה המלאכותית, שמובל על־ידי שבבי העיבוד הגרפי של אנבידיה, צפוי להקפיץ את הרווחים של לינו. ג'סיקה קוואג, אנליסטית בבית ההשקעות יונדאי מוטור סקיוריטיס, ששוחחה עם "פורבס", הסבירה כי "העובדה שמטא, גוגל, אמזון וחברות נוספות מפתחות מעבדי בינה מלאכותית משלהן, היא סימן חיובי לביצועים העתידיים של החברה". 

תרחיש דומה לזה של לינו קרה גם עם חברת השבבים הדרום־קוריאנית Hanmi Semiconductor, שמנייתה הרקיעה שחקים ועלתה ב־600% בשנה האחרונה, זאת למרות ירידה בהכנסות וברווחים ב־2023. גם במקרה זה, הזינוק במנייה הפך את מנכ"ל החברה למיליארדר ביולי האחרון.

לפי "פורבס", לי הוא המיליארדר האסיאתי האחרון שעשה הון מסקטור השבבים, אך בהחלט לא היחיד. בין המיליארדרים האחרים באזור, ניתן למצוא את מוריס צ'אנג, מנכ"ל TSMC, יצרנית השבבים המתקדמים הגדולה בעולם; לי ג'יי-יונג, יו"ר סמסונג אלקטרוניקס, יצרנית שבבי הזיכרון הגדולה בעולם; וכן את צ'יי טה־וון , יו"ר SK Hynix, יצרנית שבבי הזיכרון השנייה בגודלה בעולם.