סכסוכי הירושה והמקדש הפרטי: הבן של האיש הכי עשיר באסיה מתחתן

שמו של מוקש אמבאני, אחד מ־10 האנשים העשירים ביותר בעולם, עלה השבוע לכותרות בעקבות מסיבת האירוסים ההוליוודית של בנו • מהילדות הצנועה בתימן, דרך הסכסוך המשפחתי ועד לאימפריה שבנה: מי הוא המיליארדר החזק בהודו ומהיכן הרוויח את הונו?

מוקש אמבאני / צילום: ap, Ajit Solanki
מוקש אמבאני / צילום: ap, Ajit Solanki

עננט אמבאני, בנו של המיליארדר ההודי מוקש אמבאני, התארס השבוע לבחירת ליבו בעיר ג'מנגר שבמערב המדינה, במסיבה מפוארת ומלכותית. עם שווי נקי של 117.5 מיליארד דולר נכון ל־4 במרץ 2024, אמבאני האב מדורג כאדם העשיר ביותר באסיה. בשלוש השנים האחרונות (2021־2023), הוא דורג בין 10 האנשים העשירים ביותר בעולם ברשימת המיליארדרים השנתית של מגזין פורבס.

WSJ | האיש העשיר ביותר בדרום קוריאה הוביל את החברה שלו מתא כלא
אילון מאסק כבר לא האיש העשיר בעולם. מי עקף אותו?
מבית סטנדרטי לאחוזה בשווי 40 מיליון דולר: הבתים של מנכ"ל אנבידיה

אמבאני הפך לטריליונר (במונחי רופי) הראשון של הודו, וב־2007 טיימס וסוכנות הידיעות Press Trust of India כינו אותו כ"האדם העשיר בעולם". כיום הוא מדורג במקום ה־9. המיליארדר מהודו מתגורר עם משפחתו באנטיליה שבדרום מומבאי, בבית ראוותני המתפרס על שטח של 400 אלף רגל מרובע (37 אלף מ"ר) וכולל 27 קומות ובהן מקדש, מנחת מסוקים, גלידריה, בית קולנוע פרטי, חניון שיכול להכיל 168 מכוניות, תחנת שירות לרכב וחדר שלג (כן, קראתם נכון) כדי לעזור למשפחה ליהנות מקרירות במהלך הקיץ הלח של מומבאי. ביתם נחשב לבניין היקר בהודו (לפי אתר מג'יק בריקס), והוא שוכן באחד הרחובות היקרים בעולם, אך גם באחד האזורים העניים בעולם. לאמבאני נכס גם בלונדון, ולאחרונה רכש בית חוף בדובאי.

ביתו של אמבאני / צילום: Shutterstock
 ביתו של אמבאני / צילום: Shutterstock

הוא נבחר בעבר לעמוד בראש הפסגה היוקרתית של הפורום הכלכלי העולמי (WEF), ובהמשך נבחר לכהן כחבר במועצת קרן WEF. אמבאני דורג במקום הראשון מבין המנכ"לים ההודיים ובמקום השני בעולם במדד האפוטרופסות של המותג על ידי ברנד פייננס במשך שנתיים רצופות, 2023 ו־2024. הוא גם עמד בראש רשימת "The High & Mighty 2023: 50 Power People" של אינדיה טודיי. באותה שנה הוא היה בין 10 המובילים ברשימת ההודים החזקים ביותר של האינדיאן אקספרס.

איך הפך היזם האגדי, הידוע בשל האסטרטגיה הקפדנית שלו בעסקים, למודל לחיקוי ליזמים צעירים ברחבי העולם?

החדשנות שירש מהאב, ההשכלה מהאם

אמבאני נולד ב־19 באפריל 1957, בעיר הנמל ומרכז המסחר עדן, תימן. הוא אחד מארבעת ילדיו של התעשיין ההודי דירובהאי אמבאני, שבצעירותו עבד כאיש שירות בתחנת דלק. יש לו שתי אחיות ואח צעיר יותר. בגלל האקלים הפוליטי הבלתי יציב בעדן, המשפחה עברה בשנת 1958 לבהולשוואר בבומביי (כיום מומבאי), שם התגוררה בבניין קהילתי המכונה "צ'ול" (שבנוי מדירות חדרים במחירים נמוכים). באותה שנה, יחד עם בן דודו, הקים האב את ריליאנס קומרשיאל קורפוריישן (Reliance Commercial Corporation), שלימים התפתחה לריליאנס אינדסטריז (RIL) - תאגיד הודי רב־לאומי בתחום נפט וגז.

תעודת זהות
מוקש אמבאני
אישי: נולד בשנת 1957 בעדן, תימן. נשוי ואב לשלושה. מתגורר באנטיליה שבדרום מומבאי, הודו
מקצועי: בעל תואר ראשון בהנדסה כימית מאונ' מומבאי. לאחר מות אביו ב־2002, אמבאני החל לנהל את התאגיד הרב־לאומי ריליאנס. הונו מוערך כיום ב־117 מיליארד דולר
עוד משהו: דורג בין 10 האנשים העשירים ביותר על ידי פורבס

מכרים אישיים ואנליסטים טוענים שבדרכו העסקית, הבן הלך בצעדי אביו בחשיבה החדשנית, באמונה בעבודת צוות, וירש את יכולותיו המנהליות. את הנחישות, ההשכלה, והפרספקטיבה הלאומנית, טוענים מקורביו של אמבאני, הוא רכש מאמו. "כולנו, כביכול, נלחמים ללא הרף בטענה שאנחנו אף פעם לא מקבלים את מה שאנחנו צריכים. הדבר המשמעותי שלמדתי הוא האופן שבו אתה לא נכנע מכיוון שאתה אף פעם לא מנצח במאמץ המרכזי", צוטט אמבאני באתר דה ביזנס פיים.

מאבקי הירושה בין האחים

עד שנות ה־70, המשפחה התגוררה בבית בן שני חדרים בבהולשוואר, ומאוחר יותר רכשה בניין בן 14 קומות (Sea Wind) באזור קולבה של מומבאי, שבו התגוררה במשך שנים רבות. אמבאני סיים תואר ראשון בהנדסה כימית באוניברסיטת בומביי (כיום אוניברסיטת מומבאי), והמשיך לתואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת סטנפורד, אך נמשך לעסקים המשפחתיים וליזמות, וחזר להודו ב־1981 כדי להצטרף לעסק המשפחתי. אז החלו האב ובנו להרחיב את תיק ההשקעות של ריליאנס, שבתחילת דרכה פעלה כעסק למסחר מתוך משרד בודד, ועם הזמן הפכה לקונגלומרט בינלאומי עם פעילות עסקית מגוונת, במגזרים כמו פטרוכימיה, אנרגיה, טקסטיל, קמעונאות ותקשורת.

בשנת 1999 פיקח אמבאני על הקמת בית זיקוק לנפט בעולם בג'מנגאר שבמדינת גוג'אראט (המדינה המערבית ביותר בהודו), והקים מספר מתקני ייצור חדישים שהגדילו באופן ניכר את יכולות הייצור של RIL. בית זיקוק נוסף הוקם על ידי החברה בשנת 2008.

לאחר מותו של אביו בשנת 2002, אמבאני ואחיו עברו לנהל את ריליאנס, אך סכסוך ביניהם על שליטה בחברה גרמו לאמם לפצל את נכסיה ב־2006: אמבאני קיבל את השליטה במגזרי הגז, הנפט והפטרוכימיה כחלק מ־RIL ותחת המטריה של קבוצת ריליאנס, ואחיו קיבל שליטה על שירותי הטלקומוניקציה, ייצור החשמל והפיננסים.

באותן שנים הוביל אמבאני את הפיתוח של איליאנס ריטייל, רשת קמעונאית הכוללת חנויות פיזיות ומקוונות כאחד, שלטענת ריליאנס היא הקמעונאית הגדולה ביותר בהודו. בסיס הלקוחות של החברה הגיע ל־249 מיליון ב־2023. בנוסף, הוא רכש את מומבאי אינדיאנס (Mumbai Indians), קבוצת קריקט הודית בפרמייר ליג, באמצעות חברת בת של ריליאנס. למרות האתגרים שהציב משבר הקורונה, שהוביל לריקון אצטדיונים והחליש ליגות ספורט רבות ברחבי העולם, קבוצת מומבאי אינדיאנס הייתה הפרמייר ליג היחידה שערך המותג שלה צמח בשנת 2020. היא שמרה על מעמדה גם בשנים שלאחר מכן.

מיזם הענק בשיתוף דיסני

בשנת 2010, ארבע שנים בלבד לאחר שנחתם, הסכם חלוקת הסמכויות בחברה בין האחים בוטל. ברקע זה, הקים אמבאני את Jio Platforms, חברה בת של RIL העוסקת בטלקומוניקציה ומסחר אלקטרוני, תחום שהיה באחריות אחיו עד לאותן שנים. המותג Jio הציע את הרשת הארצית הראשונה של הודו לשירות פס רחב 4G בשנת 2016. עד אוגוסט 2023, בסיס הלקוחות של Jio עבר את ה־450 מיליון איש, ולקוחות ה־5G שלה מונים יותר מ־50 מיליון. באותן שנים אמבאני הכריז ש־Jio תהיה בין החברות הראשונות בעולם לפתח יכולות 6G.

בפברואר האחרון התקשרה RIL של אמבאני בהסכם עם חברת המדיה ההודית Viacom18 וענקית הבידור האמריקאית דיסני ליצירת מיזם משותף, בשווי של 8.5 מיליארד דולר, שיהווה את אחת מחברות המדיה המובילות בהודו. הפרויקט שואף לספק סיקור בידור וספורט ליותר מ־750 מיליון צופים ולהחזיק בזכויות בלעדיות להפצת הפקות דיסני בהודו. ניטה אמבאני, אשתו של מוקש אמבאני, מיועדת להיות יו"ר המיזם.