סערה בעקבות הביקורת בכנס גלובס: בנת"ע תוקפים את הממונה עליהם - "דיבה"

לאחר שמנהל רמ"י, ינקי קוינט, כינה בכנס את רשות המטרו "פיקציה בירוקרטית שאין לה תכלית, למעט סידור עבודה לחברים", בנת"ע משיבים אש: "נדהמנו מחוסר המתאם בין ההתבטאויות החמורות למציאות העובדתית. קוינט חוזר על רעיון הוצאת המטרו מנת"ע, ללא דיון מקצועי בנושא כה קריטי לעתיד המדינה"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י ומנכ''ל רשות החברות, בכנס התשתיות של גלובס / צילום: שלומי יוסף
ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י ומנכ''ל רשות החברות, בכנס התשתיות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

המתקפה החריגה של ממלא מקום מנהל רשות החברות ומנהל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט, נגד משרד האוצר ונת"ע סביב ניהול פרויקט המטרו, גררה תגובות חריפות במיוחד, שבעיקר מלמדות על הדם הרע בין גופי הממשלה ועל האתגר הגדול בהקמת הפרויקט בשנים הקרובות.

כנס התשתיות של גלובס | "סידור עבודה לחברים": כך עוד לא שמעתם את מנהל רשות החברות מדבר על משרד האוצר
כנס התשתיות של גלובס | איליה כץ מהאוצר: "עובדים ליישם את אגרות הגודש, ללא שיתוף משרד התחבורה"

בכנס התשתיות של גלובס, אמר קוינט, בין היתר, כי "נת"ע היא חברה בעייתית" וכי רשות המטרו היא "פיקציה בירוקרטית שאין לה תכלית, למעט סידור עבודה לחברים במשרד האוצר". לפי החלטת ממשלה, חברת נת"ע הממשלתית, שאחראית על הקמת הרכבות הקלות בגוש דן, תהיה אחראית בשנים הבאות גם על הקמת פרויקט המטרו, הרכבת התחתית שתעבור מתחת לגוש דן.

עם זאת, בחודשים האחרונים - בין השאר, על רקע עיכובים בעבודות הרכבת הקלה - עלו קולות בממשלה על העברת הסמכויות של המטרו לחברה אחרת. מדובר בפרויקט התשתיות הגדול ביותר שהוקם אי פעם בישראל ואחד הגדולים בעולם, הכולל 150 ק"מ תת־קרקעיים, בעלות של 150 מיליארד שקל לפחות.

בנת"ע עצמה שמעו את הדברים של קוינט ולא איחרו להגיב. יושבת הראש מיה ליקוורניק והמנכ"ל (הפורש) חיים גליק מסרו בתגובה כי "דבריו של קוינט עולים לכדי דיבה ומהווים פגיעה ישירה במאות עובדי נת"ע הנחושים והמסורים, שרק לאחרונה הביאו את הרכבת הקלה לגוש דן, פועלים במרץ להקמת הקווים הירוק הסגול, ומקדמים את פרויקט המטרו".

בנת"ע הוסיפו: "נדהמנו מחוסר המתאם בין התבטאויותיו החמורות של מר קוינט למציאות העובדתית, אותה תיארו בכנס גם שותפינו במשרדי האוצר והתחבורה. תמוה בעינינו כי מר קוינט חוזר על רעיון הוצאת המטרו מנת"ע, זאת ללא דיון מקצועי או העמקה בנושא כה קרדינלי ובעל השפעה קריטית על עתיד המדינה, כאשר אך לפני שנה, התקבלה החלטת ממשלה בתמיכת משרדי התחבורה והאוצר, הקובעת באופן חד־משמעי כי המטרו יוקם על־ידי נת"ע, זאת בתום הליך מקצועי ארוך ועבודת מטה אשר בחנה את כלל החלופות. נציין כי מר קוינט לא ביקר בשנים האחרונות בנת"ע, איננו מעודכן כלל בפועלה של החברה ולא קיים דיון עם גורמי המפתח בפרויקט המטרו על־מנת לגבש דעה מקצועית כראוי".

גם משרד האוצר עלה להתקפה

לתפיסתו של קוינט, "האוצר רק מעכב. חברת נמלי ישראל העמידה שני נמלים במהירות. אבל כשמכניסים את האוצר, אגף תקציבים והחשב הכללי, יש להם סמכות בלי אחריות. למה פרויקטים מתעכבים? בגלל האוצר. הם יושבים בכל תחנה, וכל שקל שיוצא מתעכב בגללם. יש אנשי מקצוע במשרדים ובחברות, ורק הם יצליחו להוציא את הפרויקטים לפועל".

כצפוי, גם באוצר שמעו את קוינט ועלו להתקפה. סגן הממונה על התקציבים במשרד, איליה כץ, הגיב בזעם על קריאתו של מ"מ מנהל רשות להקים חברה ממשלתית חדשה ולמסור לידיה את האחריות לפרויקט המטרו. "הרעה הגדולה ביותר של תהליכי קבלת החלטות בישראל היא היעדר סופיות של החלטות", אמר כץ, "מה שקורה עם המטרו זו דוגמה מהדהדת לכך".

במהלך הכנס, אמר כץ כי "היה תהליך ארוך סביב המטרו, שכלל שיתוף של משרדי האוצר והתחבורה ורשות החברות. בחנו את כל החלופות איך לממש את הפרויקט והגיעו למסקנה שהדרך הכי נכונה לעשות זאת, היא באמצעות חברת נת"ע ורשות המטרו. הנושא עוגן בהחלטת ממשלה וגם בחקיקה. לא יעלה על הדעת, שיגיע לאחר מכן ממלא מקום ויחליט, בלי שום עבודה מקצועית או ביסוס, שכל מה שנעשה קודם לא נכון וינסה לסחוט שינויים. כל הפוסל, במומו פוסל".

בתגובה לדברים של נת"ע, מסר קוינט כי "מעבר לממשקים המקצועיים שלי עם החברה כמנהל רשות החברות לשעבר וכמנהל רשות מקרקעי ישראל, בשלושת החודשים האחרונים נפגשתי עם מנהלים, עובדים, עובדים לשעבר, יועצים של החברה ורגולטורים. לצערי, לתחושתי היו שותפים רבים. צר לי אם מישהו נפגע ואין בכך כמובן שום דבר אישי. אני מציע לעסוק בשיקום החברה ולא בריכוך אמירות. כשעל הפרק סוגיה כה משמעותית בעתידה של המדינה, חובתי להציף את הדברים, גם אם הם פחות נעימים למשמע. ועדיין, אשמח להיווכח שטעיתי".