ביום הראשון שלה במסחר: מניית רדיט מזנקת ב-45%

הנפקת רדיט בוצעה לפי הרף העליון של טווח המחירים אליו כיוונה רדיט, 34 דולר • החברה מגייסת 519 מיליון דולר, ובעלי מניות מוכרים מניות בהיקף של 229 מיליון דולר, ביניהם המייסד והמנכ"ל סטיב האפמן שמוכר מניות ב-17 מיליון דולר

אפליקציית רדיט / צילום: Shutterstock
אפליקציית רדיט / צילום: Shutterstock

הרשת החברתית Reddit מגיעה לבורסת ניו יורק: הנפקת החברה בוצעה לפי הרף העליון של טווח המחירים אליו כיוונה רדיט, 34 דולר, ושווי החברה בהנפקה מגיע לכ-6.5 מיליארד דולר. החברה מגייסת סכום של 519 מיליון דולר, ובעלי מניות מוכרים מניות בהיקף של 229 מיליון דולר, ביניהם המייסד והמנכ"ל סטיב האפמן שמוכר מניות ב-17 מיליון דולר. 

רוצים להשקיע במדד שעשה 43% בשנה האחרונה? הכירו את המגבלה שמסעירה את השוק
אחרי השפל, מניית יצרנית השבבים טאואר שוב עולה. לאן היא תוכל לטפס?

לחתמים בהנפקה, בראשות מורגן סטנלי, גולדמן זאקס ובנק אוף אמריקה, ניתנה אופציה לרכוש עוד 3.3 מיליון מניות במחיר ההנפקה תוך 30 יום. מניית החברה תחל להיסחר בבורסת ניו יורק תחת הסימול RDDT.

רדיט מאפשרת למשתמשים בה לפרסם פוסטים בנושאים שמעניינים אותם ומגדירה את עצמה "קהילה של קהילות". לפי נתונים שפרסמה בתשקיף לקראת ההנפקה, יש לה 73 מיליון משתמשים מדי יום, ועוד כה הועלו בה מיליארד פוסטים במצטבר.

רדיט נוסדה ב-2005 על-ידי האפמן, אלכסיס אוהניאן וארון שוורץ, שהיו שותפים במעונות באוניברסיטת וירג'יניה. 

טענות על שכר המייסד 

לפי התשקיף, בעוד שב-2022 עלות שכרו של האפמן עמדה על 332 אלף דולר, ב-2023 היא זינקה ללא פחות מ-193 מיליון דולר - מתוכם הקצאת מניות בסך 98.3 מיליון דולר והקצאת אופציות של 93.8 מיליון דולר.

לאחר שעלו טענות בנושא, האפמן הגיב לכך בפוסט ברדיט וכתב כי "אופן התגמול שלי הוא בשכר ומניות. הדירקטוריון מעריך את הביצועים שלי וקובע את התגמול. הדרך שבה הדירקטוריון חושב על ההחזקה שלי במניות היא כשיעור מהחברה. אז בעוד שאני מייסד רדיט, אני גם מכרתי את ההחזקות שלי לפני זמן רב, ונשכרתי מחדש לעבודה, כך שאני צריך להרוויח מחדש את ההחזקה שלי. היום אני מחזיק ב-3.2% מרדיט, ויש לי הזדמנות להגדיל את ההחזקה".

לדבריו, כדי לפשט את התהליך לחברה ולו, הדירקטוריון ביטל את רוב ההקצאה והקצה לו מחדש תגמול הוני. "חלק מהתגמול ההוני יבשיל בהנפקה, חלק לאורך זמן, וחלק לא יהיה שווה כלום עד ששווי החברה יגדל, אז אם החברה תצליח - אני אצליח, אבל אם לא - גם אני לא". 

הפסד של 90 מיליון דולר

רדיט עלתה לכותרות ב-2021 עם מניות ה-meme: סוחרים ששיתפו אחד את השני בהשקעותיהם ברדיט הובילו לזינוקים חדים במספר מניות, וביניהן גיימסטופ ו-AMC. הבאזז סביב המניות האלה התחיל בעמוד WallStreetBets ברדיט, שם הסוחרים החליפו רעיונות והשקיעו יחד באופן שהשפיע על המניות ועל השוק עצמו.

רדיט מגיעה לשוק הציבורי כשהיא אינה רווחית: ב-2023 היא רשמה הפסד נקי של 90.8 מיליון דולר ו-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שלילי בגובה 69.3 מיליון דולר. בשני המקרים מדובר על שיפור לעומת 2022, כשגם ההכנסות גדלו בתקופה זו ב-20.6% ל-804 מיליון דולר. רדיט גם "שרפה" כסף ב-2023 עם תזרים מזומנים שלילי מפעילות בסך 75.1 מיליון דולר ותזרים חופשי שלילי של 84.8 מיליון דולר.