יריב הוגן ואסטרטג מבריק: קווים לדמותו של עו"ד אלקס הרטמן שהלך לעולמו

עו"ד הרטמן, שנפטר בגיל 68, היה מבכירי הליטיגטורים בישראל, עשה קריירה במשרד ש.הורוביץ כמתמחה ובהמשך כאחד ממנהלי המשרד, וייצג בפרשיות חשובות במשפט הישראלי • הוא בלט בכושר הטיעון שלו, בהגינות ליריביו ובשמחת החיים. "זן נכחד של אנשים", אמר עליו השבוע חברו עו"ד רלי לשם

עו''ד אלקס הרטמן ז''ל / צילום: שלומי יוסף
עו''ד אלקס הרטמן ז''ל / צילום: שלומי יוסף

מי שנכנס השבוע לחדרו של עו"ד אלקס הרטמן ז"ל, במשרד עורכי הדין הוותיק ש.הורוביץ ברחוב אחד העם בתל אביב, היה יכול לחשוב שתכף הוא ייכנס וימשיך את העבודה. הקלסרים מונחים על השולחן כאילו יצא לרגע מהחדר.

הרטמן חלה רק לפני מספר שבועות בסרטן; הוא עוד תכנן נסיעה משפחתית בפסח, אך נפטר בתוך חמישה שבועות בלבד. "אף אחד לא דמיין את זה", אומרים חבריו במשרד, שקיבלו בתדהמה ועצב גדול את דבר מותו בגיל 68.

בארבעת העשורים האחרונים, לקח הרטמן חלק פעיל בסכסוכים מרכזיים בעולם המשפט האזרחי והמסחרי, החל מפרשת ויסות מניות הבנקים בשנות ה־80, דרך ייצוג בנקים וכינוס מניותיו של גד זאבי בבזק, מינויו כבורר על־ידי המדינה בסכסוכי ענק, וייצוג בסכסוכים מורכבים ורחבי־היקף בין אנשי עסקים וחברות מובילות במשק.

אדם נטול מניירות, יריב קשוח אך הגון

הרטמן היה בנו של ישראל הרטמן, פרופסור למיקרוביולוגיה שעמד במשך 16 שנים בראש המכון הביולוגי בנס ציונה. הוא היה נשוי לאסתי, אב לשלושה ילדים וסב לשישה נכדים. הוא יליד תל אביב, שם גם התגורר, למד משפטים באוניברסיטה העברית והחל את דרכו ב-1981, כמתמחה של אמנון גולדנברג ז"ל במשרד ש. הורוביץ. בגיל 31, התמנה לשותף, ולאחר פרישתו של גולדנברג בשנת 2000, הפך לאחד השותפים המובילים.

הרטמן החל בייצוג בנקים. נקודת המפנה הראשונה בקריירה שלו הייתה בפרשת ויסות מניות הבנקים בשנת 1983, שהובילה לדוח בייסקי ולהליכים פליליים נגד ראשי הבנקים ורואי החשבון. הרטמן היה עו"ד צעיר בתחילת דרכו, שריכז את גל התביעות נגד הבנקים. כאשר החלו ההליכים הפליליים בשנת 1990, הוא ייצג את משרד רואי החשבון ברוידא של מזרחי. הייצוג בתיק היה שלב שהעלה את מעמדו המקצועי ושם אותו "בין הגדולים".

שלב מכונן נוסף בקריירה שלו, היה מינויו בשנת 2002 ככונס הנכסים על מניות גד זאבי בבזק. ביהמ"ש נענה לבקשת שבעת הבנקים בישראל, לאחר שזאבי לא עמד בפירעון ההלוואה שניתנה לו. הרטמן מצא את עצמו בתפקיד רגיש ומורכב. הוא היה נתון ללחץ מצד הבנקים לממש את המניות, מצד המדינה, שהייתה שותפה בבזק וביקשה לחכות כדי להעלות את המחיר, וכן מצד זאבי עצמו.

שבע שנים מאוחר יותר, נמכרו 17.6% ממניות בזק שהיו בידי זאבי תמורת סכום עתק של 4.5 מיליארד שקל. "הבנקים קיבלו את כל הכסף בחזרה. הוא ישב על המניות די הרבה זמן כי הוא חשב שצריך למצוא את העיתוי המתאים והחזיר את כל החוב לבנקים. הוא היה נתון ללחצים מכל הצדדים והצליח לסיים עם עודף כסף", מספר עו"ד אודי ארצי, שהיה מתמחה שלו לפני 35 שנים והיום מכהן כיו"ר דירקטוריון המשרד.

לאחר המכירה, תבע זאבי את הבנקים על הריביות שנגבו ממנו במשך שבע שנים וזכה. הרטמן זומן להעיד במשפט ונחקר על ידי עוה"ד הבכיר גיורא ארדינסט בחקירה נגדית. בהפסקה, ניגש הרטמן לארדינסט והודה לו. "תודה. חקרת בצורה מאוד הוגנת". ארדינסט השיב לו: "לא הייתה סיבה לחקור בצורה אחרת, כי אמרת את האמת". חילופי הדברים בין שני עורכי הדין הבכירים מעידים על אישיותו של הרטמן כפי שמצטיירת מיחסיו מול יריביו המקצועיים - יריב קשוח אך הגון.

"אלקס הוא מזן נכחד של אנשים בעלי שיעור קומה"

במהלך שנות עבודתו, אסף הרטמן חברים ומכרים בעולם המשפט, בהם עורכי דין נגדם נלחם בבית המשפט. יעידו על כך בכירי משרדי עורכי הדין הגדולים שהגיעו להלוויתו ופרסמו מודעות אבל. אחת התכונות הבולטות של הרטמן הייתה יכולתו ליצור קשר עם עורכי הדין של הצד השני, מבלי להפוך את המחלוקת לאישית. שותפיו ומכריו תיארו אותו כעורך דין "מבריק ונטול מניירות. בעל יכולת אסטרטגית, כושר טיעון ושכנוע, ידענות משפטית ויסודיות".

חברו של הרטמן עו"ד רלי לשם, מבכירי משרד מיתר, סיפר עליו: "אלקס הוא מזן נכחד של אנשים בעלי שיעור קומה, הגונים, אתיים. מאוד מלומד וידען. הייתה לו יכולת לבנות את האסטרטגיה המשפטית באופן יוצא־דופן". עו"ד אודי ארצי מספר "היה לו זיכרון פנומנלי, עם חושים חדים בבית משפט. הוא היה אסטרטג מושלם ואמן בשחמט. הם חושבים כמה צעדים קדימה, וככה גם היה בשדה המשפט. לפני מהלך כלשהו, הוא חשב כמה צעדים קדימה, מה השורה התחתונה תהיה".

הרטמן גידל דורות של עורכי דין במשרד ש.הורוביץ. "הוא היה נטול מניירות ולא היה מתנשא. זה הקל עליו לעבוד עם אנשים צעירים", סיפר עו"ד נועם זמיר, שותף במשרד, שהוביל עם הרטמן את ליטיגציית ניירות ערך. "מי שרכש את אמונו ביכולות להתנהל מול הלקוח, אלקס העניק לו עצמאות אין־סופית, נתן לצעירים להוביל וניהל ברמה האסטרטגית".

בשנים האחרונות, חלק גדול מעבודתו היה לשמש כבורר או כמייצג צד לבוררות, רחוק מעיני הציבור. הוא מונה מטעם ישראל בתביעה האיראנית לקבלת מיליארדי דולרים מהשותפות בצינור הנפט אילת אשקלון (קצא"א), ושימש כבורר בבוררות המדינה מול מפעלי ים המלח על תשלום תמלוגים.

הרטמן ייצג את שותפיו לשעבר של איש העסקים איתן סטיבה בסכסוך נגדו על סכום של מאות מיליוני דולרים בטענה למרמה; הוא ייצג גם את אנשי העסקים האחים משה ומנדי גרטנר מול המיליארדר דן גרטלר, בסכסוך על מאות מיליוני דולרים על העסקים בקונגו, שנחשף בתקשורת לאחר שהבוררות התפוצצה, כעבור 11 שנים. לפני שנה, החליט הרטמן יחד עם שותפיו לניהול, שוקי חורש וטל בנד, להעביר את מושכות הניהול לדור הבא במשרד, עוה"ד ערן בצלאל, עמית שטיינמן ובני שפר, כאשר השלושה המשיכו ללוות ביום־יום את המנהלים החדשים.

בשנה שעברה, הרטמן, יחד עם עוה"ד נועם זמיר ומאיה גנור מהמשרד, היו אחראים להלכה חדשה של בית המשפט העליון בתחום ניירות ערך. הרכב בראשות השופט יצחק עמית קבע, באופן תקדימי, כי מבחן הרווח לחלוקת דיבידנד כולל רק את בחינת הדוחות הכספיים של השנתיים האחרונות, וכי אין להרחיב את לשון החוק ולקחת בחשבון מידע לגבי הפסד צפוי שטרם מופיע בדוחות. להחלטה הייתה חשיבות רבה לדירקטורים באשר לשאלה כיצד לפרש את מבחן הרווח לצורך חלוקת דיבידנד. בכך, נדחתה סופית תביעה שהגיש בעל מניות נגד ההחלטה, ואושרה חלוקת דיבידנד בהיקף של 100 מיליון שקל שביצעה דסק"ש בשנת 2019.

בפן האישי, הרטמן היה ידוע באהבתו לחיים הטובים. הוא היה מוקד ידע בכל הנוגע למלונות ולמסעדות טובות. "הוא ידע לשים את הגבולות, ידע לחיות. תמיד אמר שהחיים קצרים וצריך לנצל אותם. אמר ועשה", מספר זמיר. "בכל מקום שהיה לו לוקיישן של בוררות, הוא היה מגלה את המסעדות הכי טובות באזור. הוא גם תמך ביציאה לחופשים של העובדים, וזה נהג להסתיים בכך שהוא היה נותן להם טיפים לגבי מקומות שכדאי לבקר בהם".