שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן • כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות • ומי עוד בין הזוכים?

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לאחר הסערה שהתחוללה במשך מספר שבועות, וכללה מספר עתירות כנגד שר החינוך יואב קיש, היום (ה') הוא הודיע כי טקס פרס ישראל יערך השנה כסדרו, ביום העצמאות ה-76 של מדינת ישראל, בשדרות.

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

בנוסף לשלושת פרסי התקומה, היחידם שהיו אמורים להיות מוענקים לפי תוכניתו המקורית, יוענקו שני פרסי מפעל חיים ותשעה פרסים בקטגוריות מקצועיות נוספות. היזם איל וולדמן, מי שנמנה בין המייסדים של חברת מלאנוקס, יקבל את הפרס בקטגוריית היזמות והחדשנות טכנולוגית. בנוסף, פרופ' גרשון בן שחר יקבל את פרס ישראל בחקר הפסיכולוגיה, פרופסור חגי ברגמן יקבל את פרס ישראל בחקר מדעי החיים, הרב יצחק יוסף יקבל את פרס ישראל בספרות תורנית ומשפט עברי, פרופ' ויטלי מילמן יקבל את פרס ישראל בחקר המתמטיקה, מדעי המחשב והנדסת מחשבים ופרופ' יעקב ריטוב יקבל את פקס ישראל בחקר הכלכלה. 

וולדמן אמר לגלובס כי "אני שמח וגאה בפרס ושמח שזה נגמר ככה".

קיש ביטל את הפרס בפברואר

בחודש פברואר הודיע קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא וולדמן, שהיה בין מובילי מחאת ההייטקיסטים נגד המהפכה המשפטית, עוד בטרם פרצה מלחמת חרבות ברזל. וולדמן גם שכל את בתו ב־7 באוקטובר בטבח במסיבת נובה.

קיש טען אז כי הפרס אינו מבוטל וכי תתרחש "דחייה בשנה וכל זוכה, בהינתן ועבר בהצלחה את כלל הפרמטרים השונים, יקבל את הפרס בשנה הבאה. החלטתי מממשת עמדה ערכית שבוחרת להתמקד השנה, יום העצמאות הראשון שלאחר אירועי ה-7 באוקטובר, בהוקרת פעולות התקומה, הגבורה והערבות ההדדית של אזרחי ישראל". 

מהשר קיש נמסר כי "השנה נערוך את טקס פרס ישראל יחד עם תושבי העוטף הגיבורים בעיר שדרות. מדינת ישראל במלחמה, אנו נוקיר את חיילנו בחזית, נזכור את אחינו ואחיותינו החטופים ונעלה על נס את גבורת הרוח שמפעמת בנו כעם משחר ההיסטוריה. פרס ישראל הוא פרס של מצוינות ישראלית וכבודם של הזוכים הוא כבודה של מדינת ישראל. לצערי בהודעתי היום לא היו זוכות אלא זוכים בלבד. שיקול הדעת בעניין זה בידי חברות וחברי הועדות השונות וכולי תקווה שיבחרו נשים ראויות בקטגוריות הבאות. השעה היא שעת מלחמה, צו השעה הוא אחדות ויחד המצוינות הישראלית תעמוד מול כל אתגר ותכריע כל אויב".