ציר מרכזי בתל אביב עומד להיסגר. אלה ההשלכות

החל מחודש מאי ייסגר מקטע נוסף ברחוב אלנבי בתל אביב, שמרביתו כבר נסגר לתנועה • הרחוב מהווה ציר מרכזי של תחבורה ציבורית, וכעת היא תוסט לנת"צים חדשים שיוקמו ברחובות מקבילים

הקו הסגול במסגרת עבודות הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הקו הסגול במסגרת עבודות הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: Shutterstock

לאחר הבחירות המקומיות מתקדמות כעת העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה בתל אביב, והשבוע בוצעו הסדרי תנועה לקראת סגירת מקטע נוסף ברחוב אלנבי, החל ממאי הקרוב. מרבית הרחוב כבר נסגר לתנועה לצורך העבודות - מקרבת החוף ועד רחוב מונטיפיורי. המקטע האחרון נסגר חודשים לפני הבחירות המקומיות, לאחר עיכובים שהערימה העירייה לנוכח התמשכות העבודות על הקו האדום.

התכתשויות, האשמות ופרויקט ענק שתקוע באמצע: מאחורי הקלעים של סערת המטרו
מנכ"ל משרד התחבורה בראיון ראשון: "חברה חדשה צריכה לנהל את המטרו"

עתה, משהבחירות המקומיות חלפו והקו האדום נפתח לתנועה, נערכים בנת"ע ובעירייה לסגירת מקטע נוסף, מאלנבי פינת מונטיפיורי ועד לרחוב העלייה (המשכו של רחוב אלנבי) פינת לוינסקי.

הבחירות לראש רשות המטרו נדחו שוב

ביום שני הייתה אמורה להתכנס מינהלת המטרו, המורכבת באופן פריטטי מבכירי משרדי האוצר והתחבורה, כדי לדון בבחירת מנהל רשות המטרו. מדובר בגוף הממשלתי שאמור לתכלל ולהוביל את הפרויקט הגדול ביותר שנעשה אי פעם בישראל, להקמת שלוש רכבות תחתיות, בעלות של 150 מיליארד שקל (נוסף על עבודות על הרכבת הקלה).

ואולם ברגע האחרון התכנסות המינהלת נדחתה שוב. ההתכנסות כבר נדחתה מספר פעמים, לאחר שוועדת האיתור המליצה על שלושה מועמדים לתפקיד, ששניים מהם, כפי שנחשף בגלובס, פרשו מהמרוץ: צחי דוד, לשעבר סגן הממונה על התקציבים, ועינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית.

בפני המינהלת עומדת כעת מועמדותו של אלכס דן, לשעבר משנה למנכ"ל הרכבת ומנכ"ל משרד המודיעין, והמינהלת תוכל לפנות גם למועמדים שלא הגישו מועמדות.

לנוכח הפרישות מההליך, שנמשך כבר יותר משנה וחצי, והמתחים בין המשרדים תחת כהונת השרה מירי רגב, ההליך נדחה שוב, ולרשות החשובה עדיין לא מונה מנהל, מה שעשוי להשפיע על התקדמות הפרויקט שעלותו נאמדת כאמור בכ-150 מיליארד שקל, ותועלתו המשקית השנתית נאמדת בכ-30 מיליארד שקל.

תחנות אוטובוס חדשות

כתוצאה מכך, השבוע החלו בעבודות שיכפו הסדרי תנועה חדשים, מאחר שרחוב אלנבי הוא ציר מרכזי של התחבורה הציבורית, ויש צורך להסיטה לרחובות מקבילים. כך, יוקמו נת"צים חדשים ברחובות הרצל, נחלת בנימין, שדרות רוטשילד ואחד העם. הנת"צ ברחוב הרצל יופעל בשעות העומס בין השעות 7:00-11:00 ו-14:00-20:00.

במקביל יבוטל הנת"צ הקיים לכיוון צפון ברחוב העלייה, ושביל האופניים הפופולרי בחלק מרחוב הרצל יבוטל לארבעה חודשים.

כתוצאה מהסטת האוטובוסים יוקמו תחנות אוטובוס חדשות, ויבוטלו מקומות חנייה. כל השינויים ייכנסו לתוקף ב-3.5.2024.

הקו יחבר את מזרח המטרופולין (יהוד, קריית אונו, אור יהודה) למרכז תל אביב דרך רמת גן ודרום העיר, ויהיה עילי בלבד. הוא אמור להיפתח באוגוסט 2027, לאחר דחיות.

רחוב אלנבי נמצא בנתיב הקריטי לעמידה בלוחות הזמנים של העברת מקטעי הרחוב מהמדינה, שאחראית על השלב הראשון בפרויקט (המכונה אינפרא 1 וכולל את פינוי הקרקע והתשתיות), לזכיין, המורכב מחברות שפיר הנדסה הישראלית וכאף הספרדית (ואחראי לשלב אינפרא 2, שכולל את הנחת המסילות, החשמול והתקנת המערכות כולן).