רשות ני"ע לשופרסל: האם האחים אמיר הם בעלי השליטה בחברה?

בשבוע הבא תתכנס אסיפת בעלי המניות לאישור מינויו של יוסי אמיר ליו"ר שופרסל • כמו כן יידרשו בעלי המניות להצביע על תנאי הפרישה של היו"ר איציק אברכהן והמנכ"ל אורי וטרמן - הצבעה שמחדדת את השאלה מי הם בעלי המניות "הנגועים" שלא יכולים להכריע בה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ניירות ערך בוחנת את השאלה האם האחים יוסי ושלומי אמיר, שרכשו לאחרונה כמעט רבע ממניות שופרסל ופעלו למנות את עצמם לתפקידי יו"ר ומנכ"ל הרשת, הם בעלי שליטה בפועל. הרשות שיגרה מכתב לשופרסל , אך זו טרם דיווחה את תוכנו, ובשבוע הבא צפויה אסיפת בעלי מניות שדרך ספירת הקולות שלה קריטית לסוגיה.

בן 39 בלבד ועם קשר קרוב למיליארדרים ופוליטיקאים: הכירו את דמות המפתח בשופרסל 
רגע לפני הפרידה משופרסל: וטרמן ואברכהן מציגים דוחות טובים ורווח שיא
האחים יוסי ושלומי אמיר לא רק השתלטו על שופרסל, הם שמו סוף לשלטון המנהלים

מהבחינה המשפטית, כל חברה ציבורית צריכה להכריז באופן רשמי אם יש לה בעל שליטה ומהי זהותו. מהלך ההשתלטות של האחים אמיר על שופרסל בוצע כך שהם לא היו אמורים להפוך לבעלי שליטה. האחים רכשו מהגופים המוסדיים השונים נתח מההחזקות של כל אחד מהם והגיעו לכדי החזקה משותפת של 24.99% ממניות הרשת. אם היו רוכשים נתח גדול יותר, הם היו נאלצים לפרסם הצעת רכש לכלל בעלי מניות שופרסל, מה שהיה מייקר מאוד את התהליך ומסבך אותו.

גורמים יודעי דבר אישרו לגלובס כי רשות ניירות ערך שיגרה בימים האחרונים מכתב לשופרסל, העוסק בשאלה האם האחים אמיר מוגדרים כבעלי שליטה ברשת.

הסוגיה סביב בעלי השליטה

לאחר שרכשו כמעט רבע ממניות שופרסל, האחים אמיר הם בעלי המניות הגדולים ביותר בחברה, אך בפועל לא ברורה לחלוטין הסוגיה האם הם באמת בעלי שליטה. הגופים המוסדיים שמכרו להם את המניות נותרו עם החזקה בנתחים קטנים יותר, אך בהיקף מצטבר של כ-35.5%. על המוסדיים אסור לתאם ביניהם עמדות, וגם אסור להם לפעול יחד עם האחים אמיר בנושאי ניהולה של שופרסל.

אולם גורמים בקרב המוסדיים אמרו בשבועות האחרונים כי אם יש כאן "שליטה" של האחים אמיר, היא לכל יותר שליטה על-תנאי. משום שאם הם לא "יספקו" את הסחורה ויבצעו התייעלות ושיפור דרכה העסקית של שופרסל, המוסדיים יכולים עדיין לסכל החלטות בדירקטוריון, ולאחים אמיר יהיה קשה לנהל את ענייני החברה.

יש פה מצב חדש, שטיבו עדיין לא לגמרי ברוב בשוק ההון המקומי, ובו שני בעלי מניות גדולים מאוד בחברה ממנים את עצמם לתפקידי ניהול בפועל - אך לא לגמרי ברור אם מדובר בבעלי שליטה. 

אסיפה מיוחדת 

ביום רביעי הבא (10 באפריל) אמורה להתכנס אסיפה מיוחדת של בעלי המניות כדי לאשר את המינוי הפורמלי של יוסי אמיר ליו"ר הדירקטוריון, לצד חמישה דירקטורים נוספים. בנוסף אמורה אסיפת בעלי המניות לאשר את תנאי הפרישה של היו"ר היוצא, איציק אברכהן, והמנכ"ל שעוזב, אורי וטרמן.

אם האחים אמיר מוגדרים כ"בעלי שליטה", ההצבעה חייבת לעבור ברוב מיוחד, כך שבעלי מניות "נגועים" - כאלה שיש להם עניין אישי - לא יכולים להכריע בה לפי הוראות החוק. אולם במקרה הספציפי הזה, משום שתנאי הפרישה של אברכהן ושל וטרמן מוגדרים כחריגים ביחס למדיניות התגמול השגרתית, עדיין יש צורך בתנאי המחמיר של אישור רוב מיוחד - אך עלולה עדיין להתחדד השאלה אילו קולות נספרים. 

על כל פנים, המכתב מרשות ניירות ערך רק מגביר את הלחץ, והסוגיה צפויה להפוך לפומבית כבר בקרוב, משום ששופרסל תידרש לדווח על המגעים ועל השאלות מול רשות ניירות ערך בהמשך.

מרשות ניירות ערך נמסר כי "נושא רכישת מניות שופרסל בידי האחים אמיר וההשלכות המשפטיות והרגולטוריות הקשורות בכך נמצא על שולחנה של הרשות. ככל שיידרש, עמדת הרשות תבוא לידי ביטוי בדיווחי החברה".