בן 39 בלבד ועם קשר קרוב למיליארדרים ופוליטיקאים: הכירו את דמות המפתח בשופרסל

השתלטות האחים יוסי ושלומי אמיר על רשת הקמעונאות הגדולה בישראל הובילה לכניסת דמות חדשה לצמרתה: תום יונאי בן ה-39, שכבר הספיק לעבוד צמוד עם מיליארדרים ואנשי עסקים בכירים • על התפקיד המרכזי בלשכת שר האוצר בימי משה כחלון, הקשר למיליארדר ממכבי ת"א והעבודה במיזם המסקרן של ניר צוק • פרופיל

עיצוב: טלי בוגדנובסקי, איור: גיל ג'יבלי, צילומים: איל יצהר, יח''צ
עיצוב: טלי בוגדנובסקי, איור: גיל ג'יבלי, צילומים: איל יצהר, יח''צ

בשבועות הקרובים צפויים האחים יוסי ושלומי אמיר להתחיל רשמית את תפקידי יו"ר ומנכ"ל רשת שופרסל, שעליה השתלטו בחודש וחצי האחרונים. אחד האנשים המקושרים לאחים, שהוא דמות מפתח בהשלמת ההשתלטות שלהם על הרשת שעד כה עוברת באופן חלק יחסית, הוא תום יונאי (39). שמו אומנם אנונימי למרבית הישראלים, אך התחנות שעבר בקריירה הקצרה שלו עד כה הן מרשימות למדי.

ניתוח | רשתות וספקיות המזון מציגות: העלאות מחירים וחגיגת רווחים
השמות הבולטים והישיבות לתוך הלילה: הכירו את הכוורת של האחים אמיר

יונאי מוגדר כיום כראש המטה של מנכ"ל שופרסל, שלומי אמיר, תפקיד שמהרגע הראשון הפך למפרך, וכולל עבודה סביב השעון במשרדי ההנהלה של שופרסל בראשון לציון.

בתור אב לשלושה ילדים צעירים, שמתגורר בתל אביב, מספרים גורמים המכירים את ינאי, הוא כנראה לא רואה הרבה את הבית בתקופה הנוכחית. התפקיד מלמד על נכונותו לעבוד באינטנסיביות רבה בצמידות לגורמים הבכירים שנותנים בו אמון מלא. ועד כה מדובר בגלריה מכובדת של בכירים, שכוללת מיליארדרים, שר אוצר אחד ויזם טכנולוגי משגשג.

בצמרת שופרסל, אומר גורם שהכיר את פועלו, תום יעשה "כל מה שצריך לעשות בפן העסקי, הוא יירתם וייתן את הכול. גם, ובעיקר, אם זו עבודה מהבוקר עד לשעות הקטנות של הלילה".

יד ימינו של גולדהאר

למרות גילו הצעיר, ינאי הספיק לעבוד בצמוד עם שורה של אנשי עסקים בכירים, ואפילו מצא עצמו בכוורת המצומצמת של שר אוצר לשעבר, כשהיה יו"ר המטה של משה כחלון. אנשים שעבדו מולו מספרים כי סוד הקסם שלו הוא נאמנות ושאיפות גדולות. "מצד אחד תום תמיד רואה את התחנה הבאה שלו. מצד שני, הוא חרוץ ונאמן, מה שגורם לאנשים בכירים ועשירים לסמוך עליו", הם מספרים.

יונאי גדל בחיפה, ואת דרכו בעולם העסקי התחיל בקשר שנוצר לו עם המיליארדר הקנדי מיץ' גולדהאר, שמחזיק בפעילות קמעונאית עצומה בקנדה ומפעיל סניפים רבים של רשת וולמארט האמריקאית. לידע ולפעילות של גולדהאר בתחום הקמעונאי אין קשר לתפקיד הנוכחי של יונאי בשופרסל. "זו מקריות" אומר אותו גורם. גולדהאר רכש את מועדון הכדורגל מכבי תל אביב באוגוסט 2009 מידי קנדי אחר - אלכס שניידר.

יונאי הופך ליד ימינו של גולדהאר וממונה לתפקיד מנהל קשרי החוץ בחברת מכבי תל אביב כדורגל. כך הוא צובר קשרים בעולם הכדורגל הישראלי. בתקופה זו הוא אמור לסייע בהבאת מאמנים ואנשי מקצוע אירופים לקבוצה, שאותם גולדהאר ומקורביו האחרים ביקשו למנות.

לקראת בחירות 2015 נוצר הקשר בין יונאי לדמות חיפאית מוכרת מאוד - השר לשעבר משה כחלון. ב-17 במרץ 2015 נערכו הבחירות לכנסת ה-20, ומפלגת "כולנו" של כחלון זכתה בעשרה מנדטים. יומיים לאחר מכן, ב-19 במרץ, מתחתן יונאי עם אשתו חן, ואל החתונה זורמים גורמים רבים מוכרים מאוד - מאהוד אולמרט, דרך אלונה ברקת, השר כחלון כמובן וגם ראש עיריית חיפה, יונה יהב.

אל החתונה הגיעו לא מעט אגדות כדורגל, בהם הכדורגלן והמאמן המפורסם מהולנד יוהאן קרויף, שטס במיוחד לאירוע. פחות משנה לאחר מכן, במרץ 2016 נפטר קרויף, וככל הידוע יונאי שומר על קשר חם עד היום עם בנו, ג'ורדי קרויף, שאיתו נוצר הקשר עוד בימי עבודתו עם גולדהאר, במכבי תל אביב.

ההרפתקה בלשכת השר

בלשכתו של השר כחלון הופך יונאי לאחת הדמויות הפעילות, שהיה אחראי על מינוי דירקטורים בחברות הממשלתיות. "בלשכת שר האוצר כחלון, תום היה דומיננטי, והשר מאוד סמך עליו. הייתה לו שליטה מאוד גדולה במגוון פעילויות, כאשר הוא בין היתר היה אחראי על מינויי דירקטורים בחברות הממשלתיות", אומר גורם שהכיר את פועלו באותה תקופה. "היו לו הרבה סמכויות, והוא ידע לעבוד בצורה טובה, תוך הקפדה גדולה על מנהל תקין, מול גורמי המקצוע במשרד האוצר".

לדברי אותו גורם, "זה אולי משעמם להגיד את זה, אבל קשה למצוא משהו שלילי להגיד על יונאי. הוא בחור צ'רמר, מאוד חכם ומוכשר שעובד מסודר, וגם אדם מאוד מקושר בקהילה העסקית".

בהמשך, לאחר שהוא מסיים את תפקידו בלשכת השר כחלון, מתמנה יונאי למנהל פמילי אופיס של איש העסקים חוזה מוגרבי, מי שנחשב עד היום לאחד מאספני האמנות הפרטיים הגדולים בעולם.

מוגרבי מחזיק באוסף אמנות שהוערך בשווי של מעל לחצי מיליארד דולר, על-פי פרסומים שונים בשנים האחרונות. יונאי מנהל חלק מסוים בפעילות הנכסית, ומדובר בפן פרטי של הפעילות, שקשה לקבל עליו פרטים נוספים.

​החזרה לעולם העסקי

אחת ההשקעות שמבצע מוגרבי בארץ, לקראת סוף שנת 2022, פותחת ליונאי צוהר עסקי חדש. מוגרבי היה בין הגורמים הראשונים שהשקיעו בבנק הדיגיטלי אש (esh) של היזם ניר צוק.

זמן לא רב לאחר מכן הצטרף יונאי לצוות ההקמה של הבנק הדיגיטלי ועבד בצוות הקרוב למייסדו, ניר צוק, יזם בתחום אבטחת המידע, ואחד ממייסדי חברת פאלו אלטו (2005), ששווי השוק שלה כיום עומד על כ-92 מיליארד דולר. הבנק הדיגיטלי (אש) שמקים צוק בארץ כבר נמצא בחודשים האחרונים בהליכי פיילוט לבדיקת המערכות שלו.

צוק מלא מחמאות למנהל הצעיר. "הכרתי את תום במהלך השקעתי בבנק, אני סומך עליו ומתייעץ איתו בנושאים שונים. תום הוא איש מקצועי מהמעלה הראשונה, לומד מהר ומאוד מוכשר. אני בטוח שהוא נכס לכל ארגון, ובפרט לשופרסל. הניסיון שלו והמקצועיות יתרמו להם רבות", אמר לגלובס.

אחרי פעילותו בהקמת הבנק הדיגיטלי, מתחיל להיווצר הקשר עם האחים אמיר. נקודת הזמן שבה נרקמו הקשרים לא ברורה לגמרי, אך ייתכן כי הסוד טמון ברכס הכרמל. יונאי כאמור הוא חיפאי, ואילו האחים יוסי ושלומי אמיר גדלו בעיר נשר הסמוכה. ייתכן כי הקשר של מפרץ חיפה יצר מכנה משותף רחב.