"נגד מטרות יהודיות": חמאס הסתיר נשק ביעד מפתיע

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אופציות התגובה של איראן לחיסול הבכיר במשמרות המהפכה, בריטניה לא פוסלת אמברגו נשק על ישראל, הדמוקרטים בארה"ב חוששים שיפסידו בבחירות בגלל המלחמה וגרמניה מצאה מצבורי נשק שחמאס החביא בבולגריה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

שאלות ותשובות | צה"ל מגייס מילואים, וזה האיום המרכזי מכיוון איראן
תרגום בלעדי מהאטלנטיק: למה האנטישמיות באמריקה מנצחת שוב  

1כל האופציות האיראניות: ממתקפת טילים על ארביל ועד למלחמה אזורית

ישראל חיסלה 18 בכירים במשמרות המהפכה מאז ה-7 באוקטובר, מונה הפייננשל טיימס הלונדוני הבוקר, אך החיסול השבוע במבנה ליד השגרירות האיראנית "מגביר משמעותית את המתח" ואת הצורך שלה בתגובה. העיתון מנתח את מנעד התגובות האפשריות מצד איראן לחיסול, על בסיס הצהרות פוליטיקאים ואנשי תקשורת איראנים. אפשרות אחת, כפי שנעשה בעבר, "היא לפגוע בבניין ריק בארביל באמצעות טילים ולומר שפגענו בבסיס מוסד", אמר גורם הבקיא בתחום, "אבל הם כבר עשו זאת, אז לא יספיק הפעם".

אפשרות נוספת היא הגברת התקיפות של החות'ים. אפשרות אחרת היא תקיפה ישירה של ישראל, אך איראן "הוכיחה בעבר כי אינה מעוניינת לגרור את האזור למלחמה אזורית", אומר גורם אחר. אפשרות נוספת המוזכרת היא "תגובה ישירה נגד שגרירויות וקונסוליות ישראליות", כפי שהציע חבר פרלמנט איראני. קאסם קאסיר, מומחה לבנוני, אומר לעיתון, כי איראן "חייבת לפעול כדי לשמור על משוואת ההרתעה". בתוך איראן, ישנם קולות ביקורתיים על הסיכון שנלקח: "מדוע היקרים לנו התאספו כולם במקום אחד תחת איום ישראלי?", תהה חבר הפרלמנט לשעבר עלי מוכתרי.

מאת ביטה חפארי, נג'מה בוזורגמר וראיה ג'לבי. מתוך הפייננשל טיימס. לקריאת הכתבה המלאה.

2דיווחים: ראש ממשלת בריטניה סונאק לא פוסל אמברגו נשק על ישראל

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק אינו פוסל אמברגו נשק על ישראל, במיוחד על רקע התקרית בה נהרגו שבעה עובדי סיוע של ארגון World Center Kitchen ברצועת עזה השבוע; כך מדווח הבוקר הטיימס הלונדוני. לפי הדיווח, סונאק עומד בפני לחץ משמעותי לעשות זאת, אך בינתיים נוטה להעניק לישראל זמן כדי לחקור את התקרית. משיחות סגורות בקבינט הבריטי שצוטטו בעיתון עולה, כי סונאק סבור כי ישראל "פתוחה" לדרישות הבריטיות לגבי חקירה. "הייתי גלוי עם ראש הממשלה נתניהו מתחילת המלחמה", אמר סונאק, "יש לנו מערכת חוקים, תקנות ורגולציה שתמיד נפעל לפיהם".

גורמים במפלגה השמרנית טוענים כי ישנה חוות דעת פנימית של משרד החוץ לפיה ישראל מפרה את החוק הבינלאומי בעזה, אך כי הממשלה הנוכחית נמנעת מלפרסם אותה. הגרדיאן פירסם הבוקר מכתב עליו חתומים כ-600 משפטנים ושופטים לשעבר הקוראים לממשלה הבריטית להטיל אמברגו נשק על ישראל. לפי העיתון שר החוץ דייוויד קמרון לוחץ על "דאונינג 10" להחריף את המדיניות כלפי ישראל.

מאת ג'רלדין סקוט. מתוך הטיימס. לקריאת הכתבה המלאה.

3הדמוקרטים בארה"ב חוששים שהמלחמה בעזה תעלה להם בבחירות

מחוקקים דמוקרטים רבים מעלים חשש ממשי כי המלחמה בעזה והמדיניות של הממשל הדמוקרטי כלפי ישראל "יעלו להם בבחירות" בנובמבר. כך מדווח בהרחבה אתר החדשות הפוליטיות האמריקאי TheHill.

כמעט כל המרואיינים בכתבה לא הזדהו בשמם, אך הביעו עמדה אחידה לפיה הבוחרים עשויים להעניש את המפלגה על מה שמסתמן כתמיכה, או כחוסר יכולת להשפיע על המדיניות הישראלית. "אם המלחמה תימשך, זו תהיה בעיה רצינית בשבילנו", אמר אחד מהם. לדבריו, ככל שביידן יציג באופן פומבי חילוקי דעות עם ראש הממשלה נתניהו ומעין "שינוי-כיוון" אמריקאי מוקדם טוב, "כך יהיה הדבר טוב יותר פוליטית". הכתבה מציינת את השחיקה בתמיכה במלחמה הישראלית בציבור האמריקאי, מ-36% מהמצביעים הדמוקרטים בנובמבר ל-18% בלבד במרץ.

מאת אל וויבר ואלכס גנז'יטנו. מתוך TheHill. לקריאת הכתבה המלאה.

4חקירת טרור בגרמניה הובילה לגילוי מצבור כלי נשק של חמאס בבולגריה

מעצר של לפחות שלושה פעילי חמאס שהתבצע בדצמבר בגרמניה, ככל הנראה בעקבות מידע ישראלי שהגיע מהמוסד, חשף מסתור נשק בבולגריה; כך מדווח השבועון הגרמני דר שפיגל באתר שלו. לפי הדיווח, החוקרים הגרמנים זיהו תמונות בניידים של כמה מהחשודים, שהובילו אותם ליער בדרום-בולגריה שבו הוסתרו כלי נשק שהיו אמורים להיות חלק ממתקפת טרור, ככל הנראה נגד מטרות יהודיות וישראליות. לפי הדיווחים, פעילי החמאס הצטוו להוציא את הנשק מהמחבוא, ואף ביצעו כמה נסיעות מגרמניה לבולגריה לצורך כך. לפי השבועון, התקרית מראה כי "לחמאס יש מצבורי נשק חשאיים באירופה".

מתוך השפיגל. לקריאת הכתבה המלאה.