איראן | שאלות ותשובות

צה"ל מגייס מילואים, וזה האיום המרכזי מכיוון איראן

חיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון חסן מהדווי וכשישה נוספים בדמשק ביום שני העלה עוד יותר את המתיחות בין ישראל לאיראן, וכעת צה"ל הודיע על עיבוי מערך ההגנה האווירי • מה יכולה איראן לעשות? • גלובס עושה סדר

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי / צילום: Associated Press
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי / צילום: Associated Press

צה"ל החליט לעבות את מערך ההגנה האווירית ולגייס אנשי מילואים, בצל המתיחות עם איראן שנובעת מחיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון חסן מהדווי וכשישה נוספים בדמשק ביום שני. אם כך, נשאלות השאלות מה כולל ארסנל הטילים האיראני? מה היקפו? ואילו כלי טיס עלולים להתווסף לאיום? גלובס עושה סדר.

18 מיליארד דולר ל-50 מטוסים: ארה"ב מתקדמת לעסקת ענק עם ישראל
"המשמעותי ביותר מאז קאסם סולימאני": כל הפרטים על חיסול הבכיר האיראני בלב סוריה

מה כולל ארסנל הטילים האיראני?

ארסנל הטילים האיראנים כולל טילים בליסטיים וטילי שיוט, שחלקם גם סופקו לחיזבאללה, למיליציות הפרו־איראניות בעיראק ולמורדים החות'ים. שורת טילים הם בעלי טווח שיכול להגיע מאיראן לישראל: טיל השיוט "סומאר" (טווח כ־1,350 ק"מ), והטילים הבליסטיים שהאב 3 (1,300 ק"מ), עמאד (1,700 ק"מ), וכן ע'אדר, סג'יל וחוראמשהר (בעלי טווח של 2,000 ק"מ, שמגיע אפילו עד ליוון והבלקן).

מה היקף הטילים האיראני?

לפי הערכת פיקוד מרכז האמריקאי משנת 2022, איראן מחזיקה יותר מ־3,000 טילים בליסטיים. אז אמנם רק חלקם מגיעים למדינת ישראל, אבל זהו האיום המרכזי של איראן על המרחב כולו - בהיעדר חיל אוויר מאיים.

מהו טיל שיוט?

טיל שיוט קשה יותר ליירוט מטילים בליסטיים, שאותם יירטה ישראל מתחילת המלחמה באמצעות מערכות חץ 2 וחץ 3, משום שטיל שיוט הוא מתמרן. אולם, בשל התמרון הוא איטי יותר מטיל בליסטי, בדומה למטוס - ופותחו מערכות שיודעות לטפל באיום. סכנה מרכזית בטיל שיוט היא שהוא יכול לעשות מסלול מעגלי, לעקוף מערכות רדאר - ולתקוף מאחוריהן. כלומר, טיל שיוט עלול להגיע מאיראן לישראל דרך הים התיכון - קרי מהכיוון ההפוך.

מהו טיל בליסטי?

טיל בליסטי למרחק בינוני ומעלה, כמו המרחק בין איראן לישראל (כ-2,000 ק"מ), מגיע למהירות של 5 מאך (1,500 מטר בשנייה) ומעלה. טיל כזה יוצא מהאטמוספירה, ובשיאו מגיע למהירויות של כ-6,000-5,000 מטר בשנייה. ברגע שהוא מסיים את ההאצה, הוא נמצא במסלול קבוע עד המטרה.

האם חיל האוויר האיראני מהווה איום על ישראל?

הרבה פחות מארסנל הטילים, אם בכלל. חיל האוויר האיראני מתבסס, כמעט באופן מוחלט, על מטוסי קרב שהתקבלו בשלהי עידן השאה בשנות ה־70. הם מתפעלים, למשל, מטוסי קרב מדגם F־14 משנות ה־70. מנגד, איראן מנצלת את התלות של רוסיה בכלי הטיס הבלתי מאויישים מתוצרתה, כדי לקדם מודרניזציה לחיל האוויר שלה - בעזרת אמצעים מתוצרת רוסית.

בחודש דצמבר, טהרן הודיעה כי סיימה את ההכנות לקליטת מטוסי קרב רוסיים מדגם סוחוי 35, מסוקי קרב מדגם מי 28 ומטוסי אימון יאק 130.

מה כולל מערך המל"טים האיראני?

לאיראן יש לפחות 10 דגמים שונים, למשל, של חימושים משוטטים. כלי כמו מראג' 521 יכול לשאת 3 ק"ג חומר נפץ, ואילו שאהד 136 מסוגל לשאת 45 ק"ג. החימוש המשוטט הגדול ביותר של איראן הוא "אראש" שיכול לשאת 260 ק"ג ובעל טווח של 2,000 ק"מ. כלומר, יכול להמריא משטח איראן ולעשות את הדרך עד לישראל. יתרון מרכזי שפיתחה איראן בשנים האחרונות היא אספקת כלי טיס בלתי מאוישים בהיקפים גדולים מאוד לרוסיה, עבור המלחמה מאוקראינה. מעבר לכסף, בטהרן נהנים מהתנסות של הכלים בשדה הקרב, ומהאפשרות לבצע התאמות נדרשות.