18 מיליארד דולר ל-50 מטוסים: ארה"ב מתקדמת לעסקת ענק עם ישראל

העסקה, שצפויה לעלות לאישור בקונגרס, תהיה היקרה ביותר שמאשרת ארה"ב מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" • שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע אתמול כי הוא מתנגד לרכש, בשל העובדה שהוועדה לבחינת תקציב הביטחון טרם הוקמה

מטוס F-15 של צה''ל בבסיס חצרים, 2018 / צילום: Shutterstock
מטוס F-15 של צה''ל בבסיס חצרים, 2018 / צילום: Shutterstock

ממשל ביידן צפוי לאשר בקרוב מכירת 50 מטוסי F-15 לישראל, בעסקה בשווי כולל של יותר מ־18 מיליארד דולר - כך דווח ב־CNN. המשמעות היא שזו צפויה להיות העסקה היקרה ביותר שמאשרת ארה"ב מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל".

דעה | היחסים עם ארה"ב - הטעות הקונספטואלית של השמאל ושל הימין הישראלי
המשרוקית | כמה חריגה ההימנעות האמריקאית במועצת הביטחון, ומה המשמעויות שלה לישראל?
הדרך לאספקת הפגזים האמריקאים לישראל עוברת בטורקיה

בעת שבה העסקה מקודמת בוושינגטון, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע אתמול (ב') כי הוא מתנגד לרכישת מטוסי F-15 ו-F-35 כאחד, בגלל שהוועדה לבחינת תקציב הביטחון לא מוקמת. עוד לפני הסערה, דווח בסופ"ש בוושינגטון פוסט, כי מזכירות המדינה אישרה אספקת מטוסי קרב ומנועי F-35 בסך כ-2.5 מיליארד דולר. עתה, שר האוצר לא מקבל את בקשת משרד הביטחון לכנס את ועדת השרים להצטיידות מערכת הביטחון במטרה לדון ברכש המטוסים, בסך כולל של כ-35 מיליארד שקל, ללא בחינה של תקציב הביטחון.

עסקת ה-F-15 צפויה לדיון ער בקונגרס, בשל ביקורת מתוך המפלגה הדמוקרטית על הנשיא, ג'ו ביידן - עקב הסיוע המשמעותי לישראל. עד כה, הממשל ניצל את רף המכירות שאינו דורש אישור קונגרס במטרה לספק לישראל את צרכיה - כולל פגזי 155 מ"מ.

מסירת המטוסים עשויה להימשך חמש שנים לפחות

עם זאת, מכירה בסך 18 מיליארד דולר אינה כזו, והיא דורשת עדכון של הקונגרס. העדכון נועד להתריע בפני חברי הסנאט, בטרם מזכירות המדינה תעביר הודעה רשמית ומלאה לכלל חברי הקונגרס. לפי הדיווח, החבר הרפובליקני הבכיר ביותר בוועדת החוץ של הסנאט, ג'יימס ריש, כבר נתן את אישורו למכירה. מנגד, הסנאטור הדמוקרטי בן קארדין, שמכהן כיו"ר הדמוקרטי של הוועדה, עלול להביא לעיכובים.

חלון הזמנים בו יוכלו לעכב את העסקה הוא במסגרת 30 הימים החל מהעדכון הרשמי של מזכירות המדינה. ביכולתם של בן קארדין ושותפיו להחליט על פסילת העסקה, וכך היא תיבלם. נציין כי הקונגרס מעולם לא חסם הצעה למכירת מערכות ביטחוניות בשיטה זו.

בין כה וכה, בניגוד לפגזים וחימושים דומים, למטוסי F-15 ייקח זמן להגיע לישראל. לפי הערכת גורמים אמריקאים, כל עוד לא יתבצע זירוז מהותי של הליך האספקה, המסירה תימשך לאורך חמש שנים לפחות. לצד המטוסים, כוללת המכירה מנועים, מכ"מים, מערכות ניווט למטוסים ותוכנית תחזוקה למטוסי ה־F-15 הקיימים, כך לפי דיווח CNN.