ביקורת נוקבת על בנק ישראל: תקציב 2024 מנופח והעלאות השכר מוגזמות

בעקבות ביקורת שעלתה בדיוני המועצה המנהלית המפקחת על התקציב שמבקש הבנק המרכזי ל-2024, בבנק ישראל החליטו לבטל את חגיגות ה-70 להקמתו • אמיר ירון, נגיד הבנק, אמר כי יפעלו "לדחות פרויקטים לא דחופים, ולצמצם תקציב הנסיעות לחו"ל"

בניין בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika
בניין בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika

המועצה המנהלית של בנק ישראל מתחה ביקורת חריפה על העלייה המתוכננת בתקציב הבנק בשנת 2024, ובייחוד את קצב העלייה בשכר העובדים, זאת בזמן מלחמה. כך עולה מהפרוטוקולים של דיוני המועצה, שתפקידה לפקח ולבקר את פעילות הבנק המרכזי. לדברי היו"ר, פרופ' יהושע שמר, "הפער בין תקציב 2023 לבין תקציב 2024 שהוגש למועצה גבוה ואינו מובן. יתכן שיהיה צורך לוותר על פרויקטים ולחשב מסלול מחדש, בכל הנוגע לתקציב השכר ולתקנים".

עוד סיבות לדאגה או פאניקה מיותרת? פיקוד העורף שולח את הציבור להצטייד במזומן
הצוללת | מומחה למשברים פיננסים מזהיר - זו הבועה החדשה
השכר הממוצע בפברואר עלה ל-13,297 שקל. ומה קרה בהייטק?

במהלך הדיון, שנערך בסוף 2023, ציינה מנכ"לית הבנק, שולמית גרי, כי הצעת התקציב לשנת 2024 עומדת על קרוב ל-1.3 מיליארד שקל, עלייה של 19% בהשוואה לתקציב 2023. אחד מחברי המועצה הביע פליאה כי "כל תקציבי משרדי הממשלה יקוצצו עקב המלחמה באופן רוחבי ועל פי הצעת התקציב שהוצגה בישיבה, יבקש בנק ישראל תוספת של 20% לתקציבו, דבר שדורש הסבר". חבר אחר הדגיש כי "עלייה של 20% בתקציב הוא לא סביר ועל הבנק לעשות כל מאמץ כדי לצמצם את העלייה למספר חד ספרתי".

הסכמי השכר והוספת התקנים בבנק

עיקר התרעומת נוגעת בהסכמי השכר והוספת התקנים בבנק. עלות השכר בבנק ישראל גבוהה ממשרדי הממשלה והיא כוללת בין השאר העלאות דרגה שנתיות למספר עובדים (30% מעובדי הבנק). הנגיד, פרופ' אמיר ירון, טען כי מדובר בהסכמי שכר שנחתמו ב-2019, אם כי לא ניכר שבנק ישראל ניסה להתייעל במקומות אחרים בכדי לנסות ולצמצם את הוצאותיו.

חברי המועצה הביעו ביקורת גם בנוגע להצעת תקציב בנק ישראל לחגיגות ציון שנת ה-70 לבנק. חברי המועצה אמרו כי "זו לא העת לאירוע מסוג זה", וכתוצאה מכך הוחלט בבנק על ביטול האירוע. במקביל, ירון ציין כי הבנק ינסה לצמצם את סכום התקציב הכולל, על ידי דחיית פרויקטים לא דחופים, צמצום תקציב הנסיעות לחו"ל וכד'.

לדברי ירון, התקציב אמור לגדול ב-200 מיליון שקל, מתוכם כ-100 מיליון מתוקצבים עבור שכר וגמלאות, בהתאם להסכמי השכר הקיבוציים שנחתמו במשק, כ-60 מיליון עבור הדפסת כסף והשאר עבור הוצאות שוטפות והשקעות אחרות. הנגיד הדגיש כי הוא ממשיך לערוך בתיאום עם מנהלת הבנק שינויים ותיקונים בתקציב, שיובילו להפחתת הסך הכולל.

בנק ישראל הינו גוף עצמאי, ופעולתו למעשה לא נתונה תחת פיקוח הממשלה. אי לכך, בהתאם לחוק בנק ישראל משנת 2010 הוקמה מועצה מנהלית שתפקידה לפקח על התנהלות הבנק, אישור התקציב, תוכניות המחקר ועוד. המועצה מונה שבעה חברים: היו"ר שמר, רופא ויו"ר אסותא, הנגיד עצמו, המשנה לנגיד אנדרו אביר ועוד ארבעה חברים מקרב הציבור.