עוד סיבות לדאגה או פאניקה מיותרת? פיקוד העורף שולח את הציבור להצטייד במזומן

בימים הקרובים יעלה פיקוד העורף קמפיין שנועד להכין את הציבור לקראת התרחבות המלחמה לצפון • למרות שהמילה "מזומן" לא מוזכרת בקמפיין אלא רק באתר הפיקוד, בבנק ישראל הוציאו הודעה לבנקים להיערך למשיכת מזומנים • בנק ישראל: " מדובר על תהליך עדכון שוטף ותו לא, ההיערכות בחודשים האחרונים כוללת גם הצטיידות במלאי מזומן מספק"

תגובת שרשרת של הקמפיין המתקרב עשויה לייצר לחץ על משיכת מזומנים / צילום: Shutterstock, Ufuk ZIVANA
תגובת שרשרת של הקמפיין המתקרב עשויה לייצר לחץ על משיכת מזומנים / צילום: Shutterstock, Ufuk ZIVANA

יומיים לאחר השבת השחורה של ה-7 באוקטובר הנחה פיקוד העורף את תושבי ישראל להיערך לשהייה של 72 שעות בממ"ד או במקלט תוך שהוא מייצר התנפלות על המדפים מצפון ועד דרום ומביא את הישראלים להצטייד בבקבוקי מים ושימורים. אחרי שלא מעט סופרים ומכולות התרוקנו, הוציאו בפיקוד העורף הודעה ש"אין שינוי בהנחיות, מדובר בחידוד מודעות לציבור".

האיום האיראני: מה עומד מאחורי שיבושי ה-GPS הבוקר
באמצע המלחמה, רשות המסים רוצה לשנות את שיטת החשבוניות, והרוחות סוערות
שאלות ותשובות | צה"ל מגייס מילואים, וזה האיום המרכזי מכיוון איראן

חצי שנה חלפה מאז ובימים הקרובים יעלה פיקוד העורף קמפיין שנועד להכין את תושבי ישראל להסלמה במלחמה בחזית הצפונית. אין לזלזל כמובן בהתראות של מי שאמון על ביטחון העורף, וגם בפיקוד העורף בוודאי הפיקו לקחים מאז ויהיה מעניין לראות כיצד הציבור יגיב כעת.

בינתיים, תגובת שרשרת של הקמפיין המתקרב עשויה לייצר לחץ על משיכת מזומנים. נזכיר כי כבר אז, בימים הראשונים של המלחמה, הציעו בפיקוד העורף לציבור להצטייד במזומן אך ההמלצה עברה מתחת לרדאר והציבור התמקד בבקבוקי המים. כעת חוזרים על ההמלצה להצטייד במזומן אך עושים זאת באתר פיקוד העורף בלבד, בעוד שבקמפיין עצמו כלל לא מוזכרת המילה "מזומן". בפיקוד העורף עדכנו את בנק ישראל על האזכור באתר, וזה שלח מכתב לכל הבנקים בו הוא מיידע אותם על הקמפיין הצפוי (ועל כך שהמילה "מזומן" לא תוזכר בו), אך עליהם להיערך בהתאם.

באותו מייל שנשלח לבנקים לא צוין כיצד על הבנקים להיערך, אך לא מדובר בהיערכות שונה מאשר זו שהייתה במערכת הבנקאית לפני שבוע או לפני חודש.

מבנק ישראל נמסר: "פיקוד העורף צפוי לעלות בימים הקרובים עם קמפיין הסברה לציבור כחלק מהיערכות לתרחישים שונים. בהמשך לאמור עדכן הפיקוח על הבנקים את הגורמים הרלוונטיים בבנקים אודות העלאת הקמפיין, על מנת שיערכו בהתאם. מדובר על תהליך עדכון שוטף ותו לא.

בנק ישראל והמערכת הבנקאית, נערכים בשגרה לתרחישים השונים. ברור כי ההערכות בחודשים האחרונים כוללת גם הצטיידות במלאי מזומן מספק שייתן מענה לכל רמת ביקוש נראית לעין".