כשהחיים הפרטיים מנוטרלים, ללוחמים מגיע הרבה יותר

ה–GPS שובק והציבור מבולבל • בממשלה מתעסקים בזוטות ושוכחים את התושבים תלויים באוויר • והלוחמים לא מתוגמלים מספיק • זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כשהחיים הפרטיים מנוטרלים, ללוחמים מגיע הרבה יותר / צילום: דובר צה''ל (עיבוד תמונה)
כשהחיים הפרטיים מנוטרלים, ללוחמים מגיע הרבה יותר / צילום: דובר צה''ל (עיבוד תמונה)

התגמול למילואים | כשהחיים הפרטיים מנוטרלים, ללוחמים מגיע הרבה יותר 

חצי שנה חלפה מאז 7 באוקטובר. שישה חודשים שבהם מאות אלפי חיילי מילואים נקראו לדגל והתייצבו בשיעורים כמעט בלתי נתפסים. ואיכשהו, הלוחמים שלנו נותרו מאחור.

נכון, המדינה השיקה בהובלת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תוכנית מענקים לא רעה בכלל. מי שמשרת מספר רב של ימים זוכה לתגמול משמעותי, ששווה לעתים אלפי שקלים בחודש. הבעיה היא שהתוכנית כמעט ולא מפרידה בין תומכי לחימה ללוחמים.

רוב מי שמשרת בעורף יודע להסתדר. אנחנו עם כזה. צריך לצאת הביתה לסידור? יוצאים. גם לעלות לפגישת זום חשובה בעבודה או לשיעור באוניברסיטה בדרך כלל זו לא בעיה. בטח לענות לטלפון מהבנק, או מבן או בת הזוג. כך, הפגיעה בקריירה או במשפחה היא פחותה ביחס ללוחמים.

להם, בטח לאלה המשרתים בתוך עזה, אין טלפון או מחשב. יציאה הביתה מתבצעת רק בשיירה מיוחדת, אי אפשר לקפוץ לכמה שעות ולחזור. כתוצאה מכך גם הפגיעה הכלכלית בהם גבוהה בצורה דרמטית. הם לא יכולים לסגור פינה למעסיק, או לשמור על קשר עם לקוחות.

אחרי חודשים על גבי חודשים כאלו, כשגם מי שחזר עלול להיות מוקפץ בכל רגע, מי בכלל יכול לחשוב על לבקש מהבוס העלאה? או להתפנות להשלמת חומרים באוניברסיטה?

הפגיעה בהם היא עמוקה. חובתנו כחברה לתגמל אותם, לפחות בפן הכלכלי, בצורה אחרת. את הנזק שנגרם להם קשה אפילו לאמוד, שלא לדבר על העומס הנפשי, ועל כן ראוי שהמענקים וההטבות שהם מקבלים יהיו גבוהים עשרות מונים מאלו המשולמים היום. שלא תבינו לא נכון, לא צריך לגרוע שקל מחיילי המילואים שאינם בחזית, גם עבורם זה לא פשוט. אבל ללוחמים מגיע הרבה הרבה יותר.

בר לביא

מנהלת בצפון | מתעכבים על הטרמינולוגיה, ותושבי הצפון נותרים ללא מענה

במסיבת העיתונאים שכינס ראש הממשלה בנימין נתניהו בתחילת השבוע, הוא יצא בהצהרה שהפתיעה לא מעט אנשים, כולל אותי: "אנחנו הולכים להקים בצפון מנהלת מקבילה למה שעשינו בדרום", אמר בתשובה לשאלת אחד העיתונאים.

למה ההצהרה הזאת הייתה מפתיעה כל כך? בעיקר משום שראשי יישובים בצפון לא הכירו אותה - וגם אני, שמסקר את התחום. הרי הרוחות שנשבו מכיוון משרד ראש הממשלה עד לאותה הצהרה היו הפוכות. אז מה בדיוק השתנה?

הכול עניין של טרמינולוגיה, מתברר: אפשר לקרוא לזה מנהלת, אם רוצים, כך אמרו לי אנשים המעורים בפרטים, ואפשר לקרוא לזה גוף מנהל, חטיבה או אפילו אגף. הרעיון עצמו, לדבריהם, לא השתנה: הקמת גורם מנהל, בתוך משרד ראש הממשלה, שיתכלל את המענה ליישובי הצפון. גוף קטן, עם פחות אנשים, שבניגוד למנהלת תקומה שמטפלת בעוטף עזה, יפעל מתוך הממשלה.

אפשר לדמיין את הביקורת גם על מהלך כזה, אבל זה לא העניין כאן. העניין הוא שאנחנו נמצאים כבר חצי שנה עמוק בתוך המלחמה, מתעכבים על טרמינולוגיה - ובינתיים לתושבים אין מענה כולל ומסודר, והם תלויים באוויר במשך שישה חודשים שמרגישים כמו נצח. הרעיון להקמת אותו גוף אמור לעלות לאישור הממשלה בעוד כשבוע וחצי. מעניין אם בהחלטת הממשלה הוא ייקרא מנהלת. בינתיים התושבים ימשיכו לחכות, עד שיבחרו לתינוק הזה את השם הנכון.

יובל ניסני

ללא GPS | אפליקציות הניווט הושבתו, והפאניקה הגיעה לציבור 

אחרי הצפון, גם אזרחים במרכז הארץ דיווחו בשעות הבוקר כי לפי אפליקציות מיקום במכשיר, כמו Waze, מוביט וגוגל מפות, הם נמצאים בביירות שבלבנון. גם הזמנות מוולט הושפעו מכך, והלקוח הרעב קיבל הודעה כי ייקח להזמנה מעל 570 דקות להגיע.

הסיבה קשורה להעלאת הכוננות ביחס לזירות הצפון ואיראן. המטרה היא שיבוש טילי שיוט וכטב"מים מהזירה האיראנית ומהזירה הצפונית. השבוע הודיע דובר צה"ל על גיוס ועיבוי צוותי מערך ההגנה האווירית. אושר עשור, מנהל חטיבת הסייבר ב-Auren ישראל, אמר כי "זוהי אינה מתקפת סייבר, אלא פעולה יזומה של כוחות הביטחון במטרה לשבש כלי טיס בלתי מאוישים מונחי GPS, כמו מל"טים מתאבדים".

מערך הסייבר הלאומי המליץ למשתמשים להוריד מפות שימוש אוף ליין, להקליד באופן ידני את הכתובות הרצויות בשדה של כתובות למשלוח, או כתובת יעד ומוצא של מסלול, ואף להשתמש באתר של משרד התחבורה כדי לנווט בתחבורה ציבורית.

ובזמן שאנשים מיואשים לא יודעים איך לנווט את דרכם, התשובות מדובר צה״ל לא מגיעות, בנק ישראל משחרר הודעות מלחיצות הקוראות להוצאת מזומנים והלקוחות עוד שנייה רצים לקנות את כל הסופר. הגורמים האחראיים לציבור מכניסים אותו לפאניקה, בלי שום אחריות, ללא תיאום מסרים ובעיקר בלי לראות לנגד עיניהם את האזרחים, שממילא לא יודע היכן להניח את הראש.

נבו טרבלסי

תמונת השבוע

עובד תברואה משחרר יתושים נגועים בוולבכיה במטרה לבלום התפשטות של קדחת דנגי בריו דה ז'נרו, ברזיל / צילום: Reuters, Pilar Olivares
 עובד תברואה משחרר יתושים נגועים בוולבכיה במטרה לבלום התפשטות של קדחת דנגי בריו דה ז'נרו, ברזיל / צילום: Reuters, Pilar Olivares