הקוריאנים משיבים תחרות: אלה דגמי קיה ויונדאי שבדרך לישראל

דגמים חדשים של קיה ויונדאי בדרך לישראל • החלטת ועדת הכספים לדחות את ההצעה לביטול ההטבה על האגרה השנתית לרכבים חשמליים, עלולה להביא לזינוק מס הקנייה עליהם ל־83% - ולעלייה של עשרות אלפי שקלים במחירים • וגם: רשות התחרות תומכת באימוץ תקינות מקלות לייבוא חלפים  • השבוע בענף הרכב

יונדאי ''קספר'' / צילום: יח''צ
יונדאי ''קספר'' / צילום: יח''צ

ההחלטה של ועדת הכספים שעשויה להזניק את מחירי הרכבים החשמליים

גורמים באוצר מעריכים: החלטת ועדת הכספים לדחות את ההצעה לביטול ההטבה על האגרה השנתית לרכב חשמלי, שתוכננה לינואר 2025, עלולה להביא להעלאה חדה במס הקנייה על רכב חשמלי בתחילת השנה הבאה. הוועדה בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה) נמנעה השבוע מלאשר את הצעת שרת התחבורה לבטל את ההנחה שעל פיה בעלי רכב חשמלי משלמים אגרת רישוי שנתית של כ־530 שקל בלבד, ודחתה את הדיון למועד אחר.

רוצים לרכוש רכב חדש? יכול מאוד להיות שכדאי לכם לחכות עוד קצת
זה הרכב החשמלי הנמכר בישראל
מניית טויוטה זינקה בעוד טסלה צונחת: במי מהן כדאי להשקיע?

יצוין כי בינואר 2025 אמור לפוג צו הביניים, שעל פיו מוענק מס קנייה מופחת לרכב חשמלי. אם לא יוארך הצו, מס הקנייה יעלה וישתווה לזה של כל סוגי כלי הרכב, כלומר ל־83% במקום 35% כיום. כדי למתן את הזינוק החד במס, שעלול להביא לייקור דרמטי של כלי הרכב החשמליים, הוצע בהצעת התקציב לקבוע בצו מדרגות נוספות בשיעורי מס הקנייה לשנתיים הבאות, כאשר בינואר 2025 יעלה מס הקנייה ל־45% בלבד.

אולם באוצר אומרים כי ההכנסות שהיו צפויות להיגבות כתוצאה מהעלאת האגרה השנתית על רכב חשמלי, הן חלק מהותי במימון של תוכנית הפריסה ההדרגתית. על פי תחשיבי המשרד, עלות הטבת האגרה המופחתת נאמדת כ־1,700 שקל לשנה לכל רכב חשמלי. כלומר ההכנסות הצפויות מביטול ההטבה בשנת 2025 בלבד נאמדו בכ־204 מיליון שקל. לטענת האוצר הם כבר הופנמו בתקציב. בנוסף אומרים באוצר כי קצב החדירה הנוכחי של כלי הרכב החשמליים גבוה משמעותית מהתחזיות המוקדמות, וברבעון הראשון של 2024 הוא כבר עומד על 25%. התחזית העדכנית האחרונה, שפרסם משרד האנרגיה בשנה שעברה, צפתה קצב חדירה דומה רק בסוף 2025. לדברי האוצר, המשמעות של הקדמת קצב החדירה תהיה הפחתה משמעותית בהכנסות המדינה ממס קנייה על רכב השנה - בממוצע כ־11 מיליארד שקל בשנה.

הצמיחה של הפלח תיקטע?

בענף הרכב מעריכים כי אם אכן יזנק מס הקנייה ל־83% בתחילת 2025, המשמעות תהיה עלייה של עשרות אלפי שקלים במחירי כלי הרכב החשמליים, ופגיעה אנושה בצמיחת הפלח.

על פי סקירת הכנסות המדינה ב־2023, ייבוא רכב חשמלי הסתכם בכ־67.3 אלף כלי רכב, עלייה של כ־59% לעומת 2022. הייבוא ירד בצורה חדה בחודשיים הראשונים של המלחמה, אולם בחודש דצמבר, לקראת העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, הוא הסתכם בכ־57% מסך ייבוא הרכב והיה מגיע לאחוזים גבוהים אף יותר אלמלא האיום הביטחוני הכרוך בהעברת הסחורות דרך הים האדום.

הקוריאנים מעלים הילוך: דגמים חדשים של קיה ויונדאי בדרך

הסינים כובשים במהירות את השוק עם נתח כמעט שליש מהמסירות ברבעון הראשון, אולם המותגים הקוריאניים, שהחזיקו עד כה בשליש מהמכירות, נערכים להשיב מלחמה. במחצית השנייה של השנה תנחת בישראל הגרסה האמריקאית של קיה ספורטאג', שהיא ארוכה יותר ומרווחת יותר בזכות בסיס גלגלים באורך 2.75 מ', כ־7 סנטימטרים יותר מהגרסה האירופאית המשווקת בישראל. הרכב מיוצר בקוריאה וקיים במספר גרסאות גימור, שלא מוצעות כרגע. המנוע הוא 2.5 ליטר בהספק 187 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. הדגם ישווק לצד הגרסה האירופאית הקיימת.

במחצית השנייה של 2024 צפוי לנחות בארץ גם הקרוס־אובר הקומפקטי החדש EV3, שחולק את הפלטפורמה עם דגמים כמו יונדאי איוניק 5, קיה EV6 וכו' . הרכב הוא בממדים גדולים מעט מאלה של יונדאי קונה ומתאפיין בעיצוב ייחודי. הוא יצויד בסוללות של 58 או 77 קילוואט ובטווח של עד יותר מ־450 ק"מ. בארה"ב, שוק היעד המרכזי שלו, צופים למחיר שיהיה נמוך בכ־15% עד 20% מה־EV6, כלומר מחיר התחלתי משוער של 170־190 אלף שקל במיסוי הנוכחי.

קיה ספורטאג' / צילום: יח''צ
 קיה ספורטאג' / צילום: יח''צ

גם ליונדאי מחכה שנה עמוסה עם השקה של דגמים 2024 המחודשים והמשודרגים של יונדאי טוסון, יונדאי באיון, סונטה הייבריד ויונדאי "פאליסייד" הגדול. ברבעון הבא תנחת בארץ גרסת ה־N הקרבית של יונדאי איוניק 5 והדור החדש של הקרוס־אובר הגדול סנטה־פה עם הנעה היברידית.

דגם מעניין במיוחד שצפוי להגיע לקראת סוף השנה הוא יונדאי "קספר" - מיני קרוס אובר חשמלי ואופנתי, שיגיע עם הנעה חשמלית וטווח של כ־300 ק"מ. מחירו צפוי לעמוד על פחות מ־20 אלף יורו באירופה.

רשות התחרות תומכת באימוץ תקינות מקלות לייבוא חלפים

רשות התחרות תומכת באישור הייבוא של מוצרי תחבורה, שעומדים בתקינות בין לאומיות נוספות, מלבד התקינות שמאושרות כיום בישראל. זאת ללא צורך בחקיקה מיוחדת. כך עולה ממסמך עמדה שהגישה רשות התחרות ביחס לתזכיר חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב.

בהתייחס לסוגייה של ייבוא "מוצרי תעבורה", ספציפית חלפים לרכב, נכתב בחוות הדעת כי "רשות התחרות רואה חשיבות בהכרה בתקינות זרות על מוצרים, באופן שמוביל להורדת חסמים. על כן, מוצע כי חלף ההפניה לתקינה הקנדית, תיקון הסעיף יכלול הוראה המאפשרת למנהל, בהתאם לשיקול דעת השר, להכיר בתקינות זרות נוספות ללא צורך בשינוי חקיקה נוסף. זאת, על מנת שלא להגביל את ההכרה בתקינות זרות לרשימה סגורה, שקשה לשנותה בהתאם לשינויים במצב האסדרה והתקינה בעולם".

יצוין כי כיום ניתן לייבא בחוק רק כלי רכב שעומדים בתקינה של האיחוד האירופאי, או לחלופין בתקינה האמריקאית או הקנדית. שאר תקינות הרכב בעולם, שהן מקלות יותר בכל הנוגע לדרישות הסביבתיות והבטיחותיות, אינן מוכרות בישראל.

עובדה זו מהווה חסם שהגביל עד כה את הייבוא של דגמים ומותגים רבים, בעיקר מסין, שלא צלחו את משוכת התקינה המערבית. אולם אם אכן יתאפשר למשרד התחבורה להכיר בתקינות רכב נוספות לצורך ייבוא, כגון תקינת הרכב של מדינות המפרץ (GCC) והתקינה הסינית, יפתחו מקורות אספקה חדשים משמעותיים. מדינות המפרץ, למשל, מהווות "צומת" של יבוא ויצוא רכב חדש ומוזל לכל אזור המזרח התיכון ואפריקה, אולם רוב כלי הרכב שמיוצאים ממנה אינם כשירים לייבוא לישראל.

מרשות התחרות נמסר: "עמדת רשות התחרות שנשלחה למשרד התחבורה ממליצה לאמץ תקינה זרה ביחס לחלקי חילוף לרכבים (שכן עמדתה התבקשה באופן פרטני ביחס לנושא זה). ככלל, רשות התחרות סבורה שהכרה בתקינות זרות תורמת לתחרות ולצרכן".