רוצים לרכוש רכב חדש? יכול מאוד להיות שכדאי לכם לחכות עוד קצת

ברקע המלחמה, סוגר ענף הרכב הישראלי רבעון ראשון חלש • למרות זאת, המחירים לא יורדים ואף קרובים לשיא שאליו הגיעו ב־2022 • בענף מסבירים זאת בין היתר בהיחלשות השקל ובהעלאת המיסוי על כלי רכב חשמליים • האם ברבעון השני המגמה תתהפך?

מגרש רכבים / צילום: יוסי כהן
מגרש רכבים / צילום: יוסי כהן

ענף הרכב הישראלי היה מעדיף לשכוח את הרבעון הראשון של 2024. על פי הערכות ראשוניות, בין תחילת ינואר לסוף מרץ נמסרו כ־84 אלף מסירות - הנתון החלש ביותר לרבעון הזה אחרי יותר מעשור (למעט רבעון הקורונה). הנתונים היו יכולים להיות אף נמוכים יותר אלמלא רכישות ערות במיוחד של חברות הליסינג, שקלטו עודפים של כלי רכב מתיישנים.

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט
מניית טויוטה זינקה בעוד טסלה צונחת: במי מהן כדאי להשקיע?
קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

ההיגיון הכלכלי והצרכני אומר שבשוק נמוך כזה "הלקוח הפרטי הוא המלך", וחייב להיווצר לחץ חזק לירידת מחירים. זה לא קרה, בינתיים, בגלל כמה וכמה סיבות, אבל אם תנאי הרקע הבעייתיים יימשכו סביר להניח שברבעון השני תחול התחלה של שינוי.

המכירות יורדות, אך המחירים קרובים לשיא

נכון להיום, מחירי כלי הרכב החדשים עדיין נמצאים קרוב מאד לרמת שיא. המחיר הממוצע לעסקת רכישת רכב חדש, במחירי מחירון רשמיים, נע ברבעון הראשון סביב 200 אלף שקל - כמו בסוף 2022 וכמעט 20% יותר מהמחיר הממוצע ב־2019. זאת, למרות שבתעשיית הרכב כבר שכחו ממשבר הצ'יפים, ששיבש את אספקת הרכב בין 2022 לתחילת 2023 וגרם לעודפי ביקוש ולעליית מחירים. ולמרות שמחירי חומרי הגלם לתעשיית הרכב ירדו מזמן מהרמות החריגות אליהן טיפסו באותה שנה. ולמרות שמחירי התובלה הימית ירדו דרמטית לעומת השיא.

אמנם בתחילת הרבעון מחירי התובלה הימית בקווים מהמזרח טיפסו שוב בגלל מתקפות החות'ים בים האדום ומסלולים ארוכים יותר שחברות הספנות נאלצו לאמץ. אבל זו השפעה נקודתית, שהחלה להתמתן בשבועות האחרונים, וממילא היא נוגעת רק לחלק מכלי הרכב.

ישנם יצרני רכב שניסו להאריך את "אווירת המשבר", שהייתה מאד רווחית עבורם אחרי הקורונה. אבל גם הם נכנעים בחודשים האחרונים לכוחות השוק ומורידים מחירים. סין נמצאת כיום בעיצומה של מלחמת מחירים עזה בשוק הרכב, ואילו בארצות הברית המלאים הבלתי־מכורים זינקו, וגם הנחות היצרנים בחודש מרץ היו גבוהות בכ־66% לעומת אלו שהיו באותו החודש אשתקד. זו אינדיקציה ברורה לכך שהשוק חוזר למצב "הנורמלי" של עודף היצע.

בענף מספקים כמה הסברים לכך שהמחיר הממוצע לא יורד, כמו "שינוי טכני בתמהיל הרכישות". כלומר, בשנה האחרונה ובמיוחד ברבעון הראשון של 2024 זינק שיעור המכירות של כלי הרכב החשמליים בישראל לכמעט חמישית מכלל המכירות. מכיוון שכלי רכב חשמליים יקרים יותר מרכבי בנזין, במיוחד לאחר רצף העלאות מס הקנייה עליהם, הם "מושכים מעלה" את המחיר הממוצע. בענף מציינים שגם כלי הרכב ההיברידיים, שתופסים נתח משמעותי מהמכירות, איבדו את הטבת המס שלהם כבר לפני שנתיים ומחירם עלה. בנוסף, יצרני הרכב מייצרים כיום פחות כלי רכב קטנים וזולים, משיקולי רווחיות.

אין ספק, שהעלאת המיסוי על כלי רכב חשמליים מ־10% ל־35% בתוך שנתיים תרמה לא במעט להתייקרות החשמליות. אבל ברוב השווקים המפותחים, שאינם קשורים למיסוי בישראל, עדיין מורגשת התמתנות של מחירי כלי הרכב החשמליים, בין השאר בשל ירידת מחירי הסוללות. למרות זאת, מגמת ההוזלה של החשמליות עדיין לא הגיעה אלינו.

הסבר נוסף שרווח בענף הוא שעליית המחירים נובעת מהיחלשות השקל ביחס למטבעות יבוא הרכב העיקריים, הדולר והאירו, שהחלה בתחילת 2023 והאיצה עם תחילת המלחמה. בענף טוענים שחלק לא מבוטל מהמלאים, שעומדים כיום למכירה, נרכשו בשערי מטבע גבוהים. היחלשות השקל ביחס לדולר ולאירו אכן ייקרה את רכישות כלי רכב ושחקה את רווחיות היבואנים, אבל בחודשים האחרונים השקל עשה "ריבאונד" לעומת השפל אליו הגיע בתחילת אוקטובר. כלומר, יש השפעה אבל לא דרמטית.

ההנחות מועטות ומוגבלות, בינתיים

רבים בענף טוענים כי מחירי המחירון לא משקפים את הממוצע של מחיר העסקאות בפועל, אחרי המבצעים וההנחות לפרטיים ולסוחרים.

את תקפות הטיעון הזה דווקא די קל לבדוק. כמות מבצעי המכירות של יבואני הרכב בחודש מרץ הייתה נמוכה משמעותית בהשוואה לשנים רגילות, ורוב המבצעים התמקדו ב"ניקוי מלאים" של עודפים מדגמי 2023, או בדגמים פחות "מבוקשים". מבחר גדול יותר של דגמים פופולריים, שנמכרים בהנחה, אפשר למצוא כיום באתרי ה"אפס קילומטרים", שדרכם מוכרות חברות הליסינג עודפי מלאי שנרכשו מהיצרנים.

אולם בחינה פרטנית של המחירים באתרים מגלה שבדגמים "מבוקשים", במיוחד רכבי פנאי ודגמים היברידיים, שיעור ההנחות הטיפוסי נע בין 6%־9% בלבד. אלו הנחות נמוכות משמעותית בהשוואה לשנים עברו, ובימים רגילים לקוח עקשן במיוחד יכול לקבל אותן גם באולם התצוגה בעת הרכישה.

ההתלבטות: לקנות או לחכות?

השאלה הגדולה היא האם המגמה תשתנה ברבעון השני. התשובה משתנה בהתאם לסגמנט. בכל הקשור לרכב חשמלי נראה שכרגע המוטיבציה של המשווקים להעניק הנחות משמעותיות היא נמוכה. זאת למרות שלפחות חלק מהם מחזיקים במלאים לא מבוטלים עוד מסוף 2023.

"הקרדיט" על כך מגיע לאוצר, ששרטט לענף הרכב "מפת דרכים" להעלאות מס הקנייה על כלי רכב חשמליים בשלוש השנים הבאות, החל מינואר 2025. המשמעות של מפת הדרכים היא שכל רכב חשמלי שיהיה במלאי של היבואנים וחברות הליסינג לקראת סוף 2024 יעלה את ערכו. זה מסר שמשווקי הרכב יודעים לקרוא ולתרגם לרווחיות. יתר על כן, האוצר האריך את פרק הזמן שבו יבואן יכול להחזיק רכב שיובא לישראל מבלי שיחויב לרשום אותו על שמו מ־12 חודשים ל־15 חודשים - דבר שמפחית גם הוא את המוטיבציה להנחות. לכן, ייתכן שיהיו מבצעים נקודתיים על דגמים חשמליים מתיישנים בשני הרבעונים הקרובים, אולם הם ילכו ויתמעטו לקראת סוף השנה.

נציין שכלל כלי הרכב המיוצרים בסין, קוריאה ויפן, סובלים כיום משיבושי אספקה בשל המשבר בים האדום, שמאריך את זמני ההובלה הימית ומקטין את המלאים. כתוצאה כבר קיים מחסור בדגמי מפתח, במיוחד ברכבי בנזין והייבריד, והמצב הזה מקטין את המוטיבציה להנחות.

מנגד, דגמים שמיוצרים באירופה ובארה"ב, כולל של דגמים של יצרנים יפנים וקוריאנים דוגמת טויוטה קורולה, יונדאי טוסון, קיה ספורטאז' ועוד - לא סובלים מאותה בעיה. כך שהם מושפעים מהלחץ להנחות.

אבל בשורה התחתונה הכל תלוי בתנאי הרקע. אם הם יחמירו ייתכן ש"חומת המחירים" תיסדק ונתחיל לראות גל של הורדות מחירים, או לפחות הנחות עקיפות דרך ערוץ ה"אפס קילומטר" של חברות הליסינג.

בשורה התחתונה ההמלצות הצרכניות הרגילות נכונות כיום יותר מתמיד: לבדוק היטב את ההיצע, לא "להינעל" על דגם אחד, לא להתבייש להתמקח, לקחת בחשבון את השפעת הרגולציה העתידית על המחירים ולא למהר אם לא חייבים. לפעמים ישיבה על הגדר יכולה לחסוך הרבה.