המומחה שמרגיע: "תרחיש של 5,000 טילים ביום ועלטה של חודשים? אני לא חושב שנגיע למצב כזה"

תת-אלוף במילואים צביקה חיימוביץ, לשעבר מפקד מערך ההגנה האווירית, מעריך כי ישראל לא עומדת בפני מלחמה רחבה עם אלפי טילים ביום לשטחה ועלטה ממושכת, אך כן עשויה להיחשף למתקפה איראנית ממוקדת - כך זה ייראה

טילים בליסטיים מוצגים באיראן, אוגוסט 2023 / צילום: רויטרס
טילים בליסטיים מוצגים באיראן, אוגוסט 2023 / צילום: רויטרס

תת-אלוף במילואים צביקה חיימוביץ, לשעבר מפקד מערך ההגנה האווירית, איך אתה רואה את האיום האיראני כרגע? עד כמה רחוק הם ילכו לדעתך?
"בגדול, מאז השבעה באוקטובר אנחנו רואים את כל הארסנל האיראני שיש סביבנו, אנחנו רואים את המטוסים הבלתי מאוישים, אנחנו רואים את טילי הקרקע של 1,600 ק"מ מתימן ורואים טילי שיוט. הכול זה ציוד איראני שמופעל על ידי פרוקסים של איראן, ולכן הידע, הטכנולוגיה, והמימון - זה הכול איראן. איראן נמצאת בתוך המערכה הזאת, עם כל הידיים וכל הרגליים מה שנקרא.

המרכיב החדש כעת הוא שהפעם איראן עצמה עלולה לתקוף ישירות ולא דרך פרוקסי. אם איראן אכן תתקוף אותנו באופן ישיר, אני חושב שזה יהיה דומה למתקפה על מתקני הנפט של חברת ארמקו בסעודיה בשנת 2019. אז הם עשו פעולה כירורגית ממוקדת וקטלנית של כ-20 כלי טיס בלתי מאוישים וטילי שיוט, מרביתם מאיראן, מיעוטם מתימן. יצרו שם נזק משמעותי. ההערה שלי היא שאני לא רואה כרגע פעולה אחרת מעבר לפעולה שהיא עין תחת עין כירורגית. 

עמוס ידלין מעריך: מה הסיכוי שאיראן תירה ישירות משטחה לישראל? 
האיום האיראני: מה עומד מאחורי שיבושי ה-GPS?

מה הייתה מטרת שיבוש ה-GPS?
"יש לנו ארגז כלים שנועדו להגן על המדינה. יש מספר סוגים של אמצעי מיגון. יש מטוסים שיכולים לראות את האיום מהאוויר, הגנה אווירית מהקרקע. אבל יש גם הגנה שהיא שקטה. אתה לא שומע אותה אבל היא בהחלט מהווה מטרד עבור האזרחים. אתה עושה פה טרייד אוף בין הפגיעה במרקם החיים האזרחי, לבין הגנה יותר טובה על גבולות המדינה ובימים אלה הביטחון וההגנה קודמים על ווייז. לא עושים את זה בשגרה. אתה עושה את זה בימים שהם באמת ייחודיים ואנחנו נמצאים בתקופה כזאת". 

תת-אלוף במילואים צביקה חיימוביץ / צילום: סיגל חיימוביץ
 תת-אלוף במילואים צביקה חיימוביץ / צילום: סיגל חיימוביץ

יש סיכוי שאם זה יימשך יגידו שצריך לסגור את השמיים כמו שהיה בקורונה?
"תראה, הכדור נמצא עכשיו בידי הצד השני, בידי האיראנים. ואחת השאלות שאתה שואל, בצדק. היא מתי תהיה התגובה שלהם? יש לנו התראה שאומרת שתהיה תגובה, אבל היא יכולה לקרות בעוד יום, יומיים או בעוד שבועיים. כמה זמן אתה יכול לפעול ככה? כמה זמן אתה יכול לשבש את מרקם החיים? אני מתקשה לראות, בוודאי לא לאורך זמן, מצב שבו סוגרים הרמטית את השמיים ומטוס לא נכנס ולא יוצא. אני חושב שזה מצב קיצון ואני מתקשה לראות שוב תרחיש של סגירת השמיים לזמן ממושך".

אבל סגירה ליום יומיים זה משהו שכן יכולים לעשות?
"אני חושב שגם יום יומיים זה פרק זמן שחורג מהסביר".

דובר צה"ל פרסם ביום חמישי שגייסו מילואים למערך ההגנה האווירית. מה מטרת הפרסום הזו?
"אנחנו נמצאים במלחמה החל משבעה באוקטובר, ויש כרגע עשרות, מאות ואלפי אנשי מילואים מגויסים, כך שאין פה איזה חידוש מרעיש. הודעות דובר צה"ל לא תמיד מיועדות רק לציבור הישראלי. ההודעות נשמעות ונקלטות היטב גם על ידי האויבים שלנו".

בהמשך היום, דובר צה"ל הוציא הודעת הרגעה שביקש מהציבור לא להיכנס לפאניקה, איך אתה תופס את הבהלה הזו?
"אני נשאל על זה הרבה מאוד בחודשים האחרונים ותמיד אני אומר 'חברים אני אישית לא קניתי גנרטור. אני אישית אין לי אפילו שישיית מים מינרלים בבית. כל מי שמעצבים ומשפיעים על דעת הקהל יש להם אחריות. בוודאי לאנשים שהם נושאים בתפקיד רשמי. שמעתי את ראש הרשות החירום הלאומית (רח"ל, א.ו.) השבוע מדבר על תרחיש של 5,000 טילים ביום וחודשים ארוכים בלי חשמל למרבית שטח מדינת ישראל. מה המשמעות של להגיד למדינת ישראל 'יהיה לכם חודשים של עלטה'? לכל אחד מאיתנו יד אחריות. אגב, אני חושב שגם בתרחיש הקיצוני ביותר, ואני מכיר את התרחישים האלה, אני לא חושב שנגיע למצב כמו שהוא דיבר עליו. אז למה להגיד את הדברים?

אני חושב שהתפקיד שלנו זה - אחד, לשקף לציבור את הדברים כהווייתם. לא להוסיף לו ולא לקבוע, אני אומר לך שגם ההערכות הרשמיות של ישראל הרשמיות ורח"ל לא מדברות על חודשים ארוכים ללא חשמל. דרך אגב, שמעתי יום אחרי זה את מנכ"ל חברת החשמל מכחיש את הדבר הזה, כי אני חושב שהוא יודע היטב שזה לא תרחיש סביר ואני באמת חושב שאין מקום לפאניקה, גם אם תהיה תגובה איראנית אני חושב שאנחנו ערוכים. יכול שיהיו פגיעות אבל זה לא יהיה משהו שיוציא את מדינת ישראל משיווי משקל ואיזון".

מה נקודות התורפה של ישראל, אם יש כאלה?
"אני לא מכיר, לא מערכת ולא ארגון, שאין להם תורפות, מגבלות וחולשות. אני לא מכיר בביזנס הזה סקטור בלי שום אילוצים. אני מציע כמו שאמרתי שכל אחד מאיתנו צריך לנהוג באחריות ולכן אני מתעקש לקחת על עצמי את האחריות ועל השאלה הזאת אני אסרב לענות בנימוס, כי לא צריך לתת מידע לאויבים שלנו".