קצינים יודחו, שלוש תקלות מרכזיות הובילו להרג עובדי הסיוע: מסקנות התחקיר הצה"לי

מפקד הסיוע החטיבתי, קצין בדרגת רס"ן, ורמ"ט החטיבה, קצין בדרגת אל"ם במיל', יודחו בעקבות התקרית • מפקד פיקוד דרום, מפקד אוגדה 162 ומפקד החטיבה יינזפו פיקודית • הכוח הקדמי של החטיבה לא קיבל את ההודעה על הרכבים, הירי בוצע ללא האישור הנדרש: התקלות שהובילו לתקרית

הרכב של פעילי ארגון הסיוע WCK שהותקף בשל טעות בזיהוי / צילום: ap, Abdel Kareem Hana
הרכב של פעילי ארגון הסיוע WCK שהותקף בשל טעות בזיהוי / צילום: ap, Abdel Kareem Hana

ארבעה ימים אחרי אחרי ששבעה עובדי סיוע נהרגו מתקיפת צה"ל בדיר אל בלח שבמרכז הרצועה, הצבא פרסם היום (שישי) את מסקנות תחקיר האירוע. מתברר כי שלוש תקלות מרכזיות הובילו לירי, שבצה"ל מדגישים כי ניתן היה למנוע. בעקבות התקרית, הרמטכ"ל החליט על הדחת שני מפקדים בכירים שהיו אחראים על הפעלת האש.

המומחה שמרגיע: ״תרחיש של 5,000 טילים ביום ועלטה של חודשים? אני לא חושב שנגיע למצב כזה״  
כשהחיים הפרטיים מנוטרלים, ללוחמים מגיע הרבה יותר 

הרקע לתקרית - פריקת ציוד סיוע מהים והעברתו 

האירוע החל למעשה בפריקה של אוניית סיוע שהגיעה מקפריסין. בגלל המזח הקטן, הפריקה אורכת שם כמה ימים, ובצה"ל התמקדו בעיקר בשלב הזה, שבו חששו שתהיה דריסה והתנפלות של המון עזתי, בדומה למקרים קודמים. היה תיאום מלא עם ארגון WCK. 

בשעה 22:00 ביום שני מסתיימת העמסה של שמונה משאיות בציוד הסיוע. המשאיות נוסעות לעבר המחסן, ובשלב מסוים מצטרפות אליהן שלוש מכוניות. שלוש המכוניות של ארגון הסיוע הצטרפו בתיאום מלא עם צה"ל, כולל האנשים שהיו בתוכן. 

תקלה ראשונה - פקודה לא ירדה לחטיבה 

למרות שבצה"ל תיאמו את הצטרפות הרכבים של ארגון הסיוע לשיירת המשאיות, הכוח הקדמי של החטיבה שבשטח לא היה מודע לרכבים, אלא רק למשאיות. הפקודה פשוט לא ירדה אל היחידה הקדמית של החטיבה. 

בשלב מסוים, כטב"ם מזהה חמוש על גג אחד המשאיות שמבצע ירי של כדור. זו תופעה שבצה"ל מכירים שחמאס עושה. מפקד האוגדה מעביר הנחיה דרך המח"ט שלא לתקוף גם אם יש חמושים כי זו שיירה הומניטרית. בשלב הזה בחטיבה מזהים את שלושת הרכבים. 

תקלה שנייה - הרכבים מזוהים כשייכים לחמאס 

בצבא מנסים ליצור קשר עם אנשי ארגון WCK אך לא מצליחים. המודיעין מזהה את אנשי ה-WCK פורקים מהרכבים ומעבירים חבילות. הם מזהים גם כמה חמושים שנמצאים סמוך. הכוחות מבינים שמשימת הסיוע הסתיימה, ובגלל החמושים ששהו לידם - שלושת הרכבים זוהו רכבי חמאס. 

אז, שלושת הרכבים נסעו דרומה, ובשלב הזה צה"ל תקף אותם. תחילה הותקף רק הרכב הראשון, אחרי כן הותקפו גם השני והשלישי. בתקיפות הללו נהרגו שבעת עובדי הסיוע. בצה"ל מסבירים שאומנם הרכבים היו מסומנים עם מדבקה על הגג, אבל מכיוון שהיה חושך בשעה זו, לא ניתן היה לזהות את הסימון באמצעות ראייה תרמית, שפועלת על זיהוי גלי חום. 

התקלה השלישית - ירי ללא האישור הנדרש 

הירי על שלושת הרכבים היה בניגוד לנוהלי הפתיחה באש והנהלים המבצעיים. בצה"ל מסבירים שהיה נדרש מהם בין התקיפה הראשונה לשנייה והשלישית לבקש אישור לירות שוב, כי בחוזי (תצפית מודיעינית מהגובה) הם הבינו שהחמוש ברכב הראשון. הם הפלילו למעשה את הרכב השני והשלישי בגלל הרכב הראשון. הפללה כזו אינה עומדת בסטדרנט המבצעי. 

2 קצינים יודחו, מפקדים בכירים יינזפו 

בצה"ל מדגישים - ניתן היה למנוע את האירוע, שמלבד הטעויות הראשוניות בו, נעשתה בו הפעלת אש שלא בסטנדרט המבצע המתאים. הרמטכ"ל החליט כי מפקד הסיוע החטיבתי, קצין בדרגת אל"ם במיל', ורמ"ט החטיבה, קצין בדרגת רב סרן, יודחו. שניהם היו אחראים על הפעלת האש. מפקד החטיבה ומפקד אוגדה 162 יינזפו פיקודית. נזיפה פיקודית גם למפקד פיקוד דרום על "אחריותו הכוללת לאירוע".

בצה"ל סיכמו: "מסקנות התחקיר מעלות כי ניתן היה למנוע את האירוע ויחד עם זאת, הגורמים שאישרו את התקיפה היו משוכנעים כי הם תוקפים פעילי חמאס חמושים ולא את פעילי ארגון ה- WCK. הפגיעה ברכבי הסיוע היא טעות חמורה, שנבעה מכשל חמור, כתוצאה מזיהוי שגוי, טעות בקבלת ההחלטות ותקיפה בניגוד לפקודות ולהוראות הפתיחה באש".

התקרית התרחשה השבוע, בלילה שבין הימים שני לשלישי. ברצועה דווח על מותם של שבעת עובדי הסיוע, 4 מהם אזרחים זרים ממדינות שונות בהן - פולין, אוסטרליה ובריטניה. אחרים הם פלסטינים עם אזרחות זרה אמריקנית וקנדית. עם היוודע על המקרה, בארגון הסיוע הגיבו: "זו טרגדיה - עובדי סיוע הומניטרי ואזרחים לעולם לא צריכים להיות מטרה".