קרדיולוג כיו"ר שופרסל? האחים אמיר מנסים להרגיע את הרגולטור, וזו התוצאה

בניסיון לפייס את הרגולטור, שבוחן האם האחים אמיר הפכו לבעלי שליטה בפועל בשופרסל מבלי להצהיר על כך, השניים מוותרים על תפקיד היו"ר ויהפכו למנכ"לים משותפים • לראשות הדירקטוריון ימונה קרדיולוג מאיכילוב ללא ניסיון בקמעונאות • וגם: מצנח הזהב של אברכהן יחכה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים יוסי ושלומי אמיר, הבעלים החדשים של שופרסל , מנסים לפייס את רשות ניירות ערך. השניים השלימו בתחילת החודש שעבר רכישה של כרבע ממניות רשת הקמעונאות הגדולה בישראל בתמורה ל־1.5 מיליארד שקל. הרשות בודקת אם השניים הפכו לבעלי שליטה בשופרסל בפועל למרות שאינם מוגדרים ככאלה.

בניסיון לרכך את הרגולטור, האחים צפויים לוותר כעת על תפקיד יו"ר דירקטוריון הרשת, שביקשו לקחת לעצמם, ולהתמנות במקום זאת למנכ"לים משותפים. את המהלך יזמו השניים בעצת עורכי הדין של שופרסל ממשרד גורניצקי ושות'. 

רשות ניירות ערך לשופרסל: האם האחים אמיר הם בעלי השליטה בחברה?
בן 39 בלבד וקרוב למיליארדרים ופוליטיקאים: הכירו את דמות המפתח בשופרסל
רגע לפני הפרידה משופרסל: וטרמן ואברכהן מציגים דוחות טובים ורווח שיא
האחים יוסי ושלומי אמיר לא רק השתלטו על שופרסל, הם שמו סוף לשלטון המנהלים

בד־בבד צפויה דחייה של מספר חודשים באסיפת בעלי המניות שתוכננה להתכנס השבוע, לאישור המינוי של השניים ותנאי העסקתם, וכן את תנאי הפרישה של היו"ר הקודם איציק אברכהן והמנכ"ל אורי וטרמן.

דחיית האסיפה תותיר פתוחה לעת עתה את שאלת התגמול שלו יזכו האחים אמיר (תוכנן לעמוד על 7 מיליון שקל כל אחד) וכן את תשלום פיצויי העתק לצמד הבכירים שנאלצו לפרוש - מה שבוודאי לא ימצא חן בעיניהם.

בשבועות האחרונים, מאז נכנסו למשרדי הרשת, נוהגים האחים אמיר מנהג בעלים בשופרסל. זאת, למרות שהחזקתם (24.99%) אינה מגדירה אותם כבעלי שליטה על־פי חוק. בין היתר מינו השניים עם כניסתם 6 דירקטורים חדשים ברשת - מחצית מחברי הדירקטוריון. כמו כן הודיעו האחים כי ימונו לתפקידי יו"ר ומנכ"ל שופרסל (יוסי ושלומי אמיר בהתאמה) במקום אברכהן ווטרמן.

בשבוע שעבר שיגרה רשות ניירות ערך, בראשות עו"ד ספי זינגר, שאלות לשופרסל בנושא הרכישה של האחים אמיר, וכן לשניים מהגופים המוסדיים שמכרו להם מניות: הפניקס (נותרה להחזיק 9% מהון הרשת) ואלטשולר שחם (מחזיק כ־6%). ברשות מבקשים כאמור לברר האם הושגו הבנות על תיאום מהלכים בין המוסדיים לאחים אמיר קודם למכירת המניות - תיאום אסור על־פי דין. 

ברשות ניירות ערך בודקים בין היתר האם האחים אמיר שולטים מכוח הבנות אליהן הגיעו עם הגופים המוסדיים שמכרו להם את המניות שבידיהם - 6 חברות ביטוח ובתי השקעות, שגם לאחר המכירה לאחים מחזיקים בסך־הכול בכ־40% ממניות שופרסל. כאמור, רשמית האחים אמיר לא מוגדרים כבעלי שליטה בשופרסל, מה שמשחרר אותם מהגבלות כמו עסקאות בעלי עניין.

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה כי "הרשות ממשיכה בבחינת ההשלכות המשפטיות והרגולטוריות של רכישת מניות שופרסל בידי האחים אמיר. ככל שהדבר יידרש, הוא יבוא לידי ביטוי בדיווחי החברה".

מצנח הזהב של אברכהן ווטרמן יתעכב

לצורך אישור המינוי של האחים כיו"ר ומנכ"ל, השכר שיקבלו ותנאי הפרישה של קודמיהם, זימנה שופרסל אסיפה כללית לשבוע הקרוב. אלא שכעת היא צפויה להודיע על דחייה - ייתכן שאף ל־90 יום - תקופה בה היא מעוניינת לפתור את סוגיית השליטה בהידברות עם רשות ניירות ערך. כעת מתוכנן כי השניים ישמשו כמנכ"לים משותפים, ולתפקיד היו"ר ימונה פרופ' יצחק שפירא, אחד מהדירקטורים החדשים שהכניסו לשופרסל.

בזימון המקורי לאסיפת בעלי המניות בשופרסל, שפורסם בחודש שעבר, ביקשו האחים אמיר לאשר לעצמם באסיפה שכר נדיב של 7 מיליון שקל בשנה לכל אחד. בד־בבד אמורה הייתה האסיפה לאשר את תנאי הפרישה הנדיבים של היו"ר הפורש אברכהן והמנכ"ל העוזב וטרמן.

על־פי דוחות שופרסל, עלות העסקתו המצרפית של אברכהן בשנים 2023־2024 צפויה לעמוד על 14 מיליון שקל (מסכום זה 5.7 מיליון שקל ב־2024), וזו של וטרמן על 11 מיליון שקל (מזה 4.9 מיליון שקל ב־2024).

היו"ר החדש: קרדיולוג בכיר מאיכילוב

במקום מינויו המתוכנן של יוסי אמיר לתפקיד יו"ר שופרסל, צפוי להתמנות דירקטור אחר שמונה מטעמם בחודש שעבר, הדירקטור הבלתי תלוי פרופ' יצחק שפירא. לא מדובר ככל הידוע במומחה לקמעונאות, אלא ברופא, קרדיולוג בכיר בבית החולים איכילוב, המכהן שם בתפקיד סמנכ"ל ומנהל של תחומים שונים בבית החולים.

תקוותם של האחים אמיר היא שהצבתו של יו"ר בלתי תלוי לכאורה תסיים את המחלוקת מול רשות ניירות ערך. עם זאת, יוסי אמיר, שכבר מונה לתפקיד דירקטור בשופרסל, ימשיך לכהן בתפקיד זה במקביל לכהונתו החדשה והמסתמנת כמנכ"ל משותף.

אלא שייתכן כי הבעיה העקרונית נותרת בעינה. האם האחים אמיר, שמחזיקים בפחות מרבע המניות בשופרסל, הם בעלי השליטה ברשת בפועל, כאשר המכתבים ששלחה הרשות לשופרסל ולמוסדיים נוגעים לסוגיה זו. "האחים אמיר החליטו לחשוב קודם כל על טובת העסק ולשים את האגו בצד", טוענים גורמים בסביבת שופרסל, ומעריכים כי לנגד עיניהם של השניים עומדת השבחת הרשת ולהימנע מכיפופי ידיים עם הרגולטור.

"המוסדיים לא אהבו את המינוי"

גורם מוסדי בכיר אומר לגלובס כי בדומה לרשות ניירות ערך, "גם הגופים המוסדיים לא אהבו את הכוונה של האחים אמיר להתמנות לתפקיד יו"ר ומנכ"ל שופרסל. לו הייתה מתקיימת הצבעה בנושא, לא בטוח שזה היה עובר, למרות שיש סיכוי טוב שכן. מה שברור הוא שמבחינת האחים, מה שהם הכי רוצים זה להתחיל לעבוד. הם השקיעו המון כסף, והדירקטוריון אישר תנאי פרישה נדיבים ליו"ר אברכהן ולמנכ"ל וטרמן הפורשים. ראינו שכבר החלו להתבצע מינויים חדשים כמו מנהל ביטחון חדש בשופרסל שהוא חבר הנהלה, בכיר לשעבר במשטרה ודמויות נוספות".

לגבי הוויתור על משרת היו"ר, אותו גורם אומר כי "אני מניח שהם העדיפו לוותר על התוכנית המקורית, בתקווה שזה יאפשר להם לצאת בצורה מכובדת מהסיפור הזה של עניין 'בעלי השליטה'. המוסדיים קיבלו את ההצעה למכור להם מניות, אבל להבנתי זו לא שליטה. אם האחים אמיר לא יביאו תוצאות, לא מן הנמנע שיבוצעו שינויים בחברה בעתיד (מטעם המוסדיים), ככה שאני לא חושב שיש פה שליטה. גם כעת רוב המניות (כ־40%) אצל המוסדיים, כשלאחים אמיר יש כ־25%. הם כן מקבלים את האפשרות לנהל את החברה, זו הסיבה שהמוסדיים הביאו אותם".